beantwoord

In en uit checken met bankpas

  • 14 December 2023
  • 7 reacties
  • 167 Bekeken

Reputatie 1

Mijn OV verloopt binnen kort, nu wil ik gebruikmaken van het in en uit checken met de bak pas, Als ik op de site van OV ga kijken en de lijst invul staat er het volgende.

(Op dit moment kun je nog niet met OVpay reizen. Dit komt doordat je korting krijgt door je leeftijd. Blijf dus nog even je OV-chipkaart gebruiken. Wij werken er ondertussen hard aan om leeftijdskorting snel op de betaalpas te krijgen.)

Dus ik kan niet met mijn bankpas reizen?

Hoe kan ik dan reizen?

Gr. Jan

icon

Beste antwoord door Momo 14 December 2023, 13:35

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Om te profiteren van leeftijdskorting bij reizen met bus, tram en metro moet u een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart regelen. Als er een abonnement op staat, dan kunt u een vervangende kaart aanvragen via Mijn OV-chip op www.ov-chipkaart.nl. Als er geen abonnement op staat, dan kunt u gewoon een nieuwe aanvragen.

@Jan048

Uw bankpas bevat in verband met de privacy geen informatie over uw leeftijd dus als u met de bankpas incheckt weet het systeem niet hoe oud u bent en krijgt u dus geen korting. Dat zie ik ook niet snel veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens kunt u wel gewoon met uw bankpas in en uitchecken, u betaalt dan alleen in de bus, tram en metro vol tarief ipv dat u daar korting krijg vanwege uw leeftijd. Voor treinreizen maakt het niet uit, daar kunt u alleen korting krijgen als u een abonnement heeft, wat dan wel op een persoonlijke OV-chipkaart moet staan. 

Als u alleen met de trein reist dan kunt u dus net zo goed met de betaalkaart inchecken, qua prijs maakt dat niet uit. Reist u ook met de bus, tram of metro dan kan het op zich ook maar dan bent u duurder uit omdat u met de betaalpas geen leeftijdskorting krijgt.

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk dat de leeftijdskorting een derde van de prijs is, en dat telt snel op. Een persoonlijke chipkaart of een bankpas maakt niet zoveel uit in het gemak, maar wel degelijk in de prijs. In de trein heeft u niet automatisch leeftijdskorting, wel in bus, tram en metro met een persoonlijke ov-chipkaart. Ik heb ov-chipkaarten gratis gekregen bij een abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal er ook vanaf hangen hoeveel iemand met de bus reist. Is dat 1 keer per jaar een kort ritje, dan weegt de korting die je dan krijgt niet op tegen het bedrag van €7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart. Ga je iedere week of maand met de bus, dan is die €7,50 snel terug verdiend met die leeftijdskorting.

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad heel snel terugverdiend. Het kost je omgerekend 1,50 per jaar. Dat zijn de kosten niet voor een persoonlijke OV-chipkaart. 

Nog steeds veel te duur natuurlijk in relatie met de productiekosten van een OV-chipkaart. Maar het is niet anders.

Reputatie 1

Bedankt iedereen, weet nu dat ik kan inchecken, zo veel reis ik niet meer.

Gr. Jan

Reageer