Skip to main content
beantwoord

In- en uitchecken bij verschillende vervoerders

  • 14 July 2024
  • 36 reacties
  • 782 Bekeken

Waarom moet je chippen bij Arriva, bij NS, bij Blauwnet of nog een ander bedrijf? Als ik reis van A naar B, is immers bekend met welke vervoerders ik heb gereisd (met enkele uitzonderingen), dus zou het niet nodig moeten zijn dat ik bij de ene of de andere paal in- en uitchip, en het zou ook niet nodig moeten zijn bij overstappen (waarbij je het risico loopt de aansluiting te missen door gedrang bij de chippaal).

Met de aloude strippenkaart kon het immers ook. Daar was het voor de vervoerbedrijven zelfs onmogelijk vast te stellen in welke bus je de kaart gestempeld had, en toch werd de opbrengst van strippenkaarten over de busbedrijven verdeeld.

Soms kan het wel! De Duitse vervoerders Eurobahn (Hengelo-Oldenzaal) en DB (Enschede-Glanerbrug) maken gebruik van de chippalen van Blauwnet. Internationale samenwerking gaat beter dan binnenlandse samenwerking.

 

Ja, het is daar dan anders georganiseerd, dát snap ik ook wel....... en precies zó hadden ze dat in Nederland óók kunnen organiseren. 

Politiek is dat in Nederland niet haalbaar. De politiek weigert het HRN aan te besteden en om de overheid het inkomsten risico te laten nemen.

Ja, ik weet het. Juist ook degenen die zelf zelden of nooit met OV het land bereizen, laat staan dagelijks. Het is niet anders. Het zou zoveel mooier en handiger kunnen, kijkend naar enkele buitenlandse voorbeelden, maar dat is ijdele hoop.

Ik heb overigens zelf geen problemen met in- en uitchecken, maar ik weet uit ervaring met anderen en wat ik zo hoor overal hoe verwarrend en vraagtekens oproepend het complete systeem hier kan zijn. Dat gaat dieper dan alleen maar het in/uitchecken.


Dit onderwerp @Feico is al zo ongelofelijk vaak uitgelegd, dat even een zoek opdrachtje veel info opleverd.

Zeer kort uitgelegd: De verschillende OV vervoerders zien graag de opbrengsten van hun reizigersvervoer betaald zien worden, precies zoals er gereisd is. Dit kan alleen door per vervoerder in en uit te checken. Logisch ook, iedereen wil immers betaald worden voor geleverde diensten.

Ook een aannemer, tandarts of luchtvaartmaatschappij gaat niet akkoord met een schatting van zijn inkomsten.

Met de strippenkaart ging het wel. Die goeie oude tijd. Nergens werd geregistreerd of je een bus in Limburg of in Groningen had genomen. De opbrengst werd steekproefgewijs verdeeld.


D

Met de strippenkaart ging het wel. Die goeie oude tijd. Nergens werd geregistreerd of je een bus in Limburg of in Groningen had genomen. De opbrengst werd steekproefgewijs verdeeld.

Een voorname reden waarom de strippenkaart is afgeschaft was massale fraude door de vervoerders bij de tellingen. Provincies als Groningen, Limburg en Zeeland bleken later jarenlang gefraudeerd te hebben door steevast de telcijfers met zo'n 25% niet-bestaande reizigers op te hogen om zo meer geld uit de gezamenlijke pot te graaien.


Waarom was er destijds niet gewoon één landelijk busbedrijf? NS is in de jaren '30 ook ontstaan uit een samengaan van vele treinvervoersbedrijven met hun eigen lijnen.


Waarom was er destijds niet gewoon één landelijk busbedrijf? NS is in de jaren '30 ook ontstaan uit een samengaan van vele treinvervoersbedrijven met hun eigen lijnen.

Omdat zoiets qua grootte onbeheersbaar is. Om dat te runnen zul je het dan weer intern opsplitsen in regio's en rayons die ieder hun eigen management en financiële verantwoordelijkheid hebben. Het idee dat iedereen maar ongecontroleerd uit een gemeenschappelijke grote ruif kan eten is natuurlijk ongewenst.

Om die zelfde reden zijn grote bedrijven ook in divisies en afdelingen onderverdeeld. Als de ene wat aan de andere levert moet dat intern ook gewoon afgerekend worden.

Wat betreft NS: het is de vraag of alles centraal organiseren juist wel zo'n goed idee is. De bureaucratie en de logheid die daar het gevolg van zijn zijn mede oorzaak waarom NS zo weinig slagvaardig is.


Als het voor de reizigers maar eenvoudig is. Die heeft zelf niets te maken met hoe financieel alles bij de vervoersbedrijven geregeld wordt. OV dient m.i. om het aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk te maken en houden, zo eenvoudig en transparant mogelijk te zijn, zo min mogelijk handelingen te vereisen en geen complexe constructies te bevatten qua geldigheid vervoerbewijzen. 


Als het voor de reizigers maar eenvoudig is. Die heeft zelf niets te maken met hoe financieel alles bij de vervoersbedrijven geregeld wordt. 

Ook als je er een groot bedrijf van maakt dat je onderverdeelt in divisies of rayons zul je moeten weten waar hoeveel geld binnenkomt en waar hoeveel geld de deur uitgaat. Die problematiek verandert niet want zonder een dergelijke administratie ben je als bedrijf binnen de kortste keren failliet.

In het OV heeft men zich daar tijdens de strippenkaart nooit druk over gemaakt omdat de belastingbetaler toch alle verliezen betaalde (om die reden werd er ook nauwelijks op zwartrijders gecontroleerd). Maar voor die tijd werden overal losse kaartjes en rittenkaarten verkocht. Men hield precies bij wat iedere chauffeur iedere rit verkocht. Enige uitzondering waren de grote steden.

Toen ik in Tokyo woonde waren daar in de Kanto-regio 35 spoorwegmaatschappijen actief. Als je overstapte van de een op de ander moest je gewoon een nieuw kaartje kopen, niemand die daar over zeurde. Zelfs de metro in Tokyo was (en is nog steeds) verdeeld over twee maatschappijen, toeristen zijn dan vaak verbaasd dat ze bij een overstap opnieuw moeten betalen.


Toen ik in Tokyo woonde waren daar in de Kanto-regio 35 spoorwegmaatschappijen actief. Als je overstapte van de een op de ander moest je gewoon een nieuw kaartje kopen, niemand die daar over zeurde. Zelfs de metro in Tokyo was (en is nog steeds) verdeeld over twee maatschappijen, toeristen zijn dan vaak verbaasd dat ze bij een overstap opnieuw moeten betalen.

Bijzonder. Dat eerste zou in Nederland bij treinvervoer allang niet (meer) geaccepteerd worden - veel teveel gedoe. Houden Nederlanders niet van. We pakken dan snel de auto of de E-bike. Dat ligt in Tokyo misschien anders. Andere cultuur en houding, grotere drukte.

Dat toeristen daar verbaasd zijn omtrent de metro kan ik me goed voorstellen. Hoeveel maatschappijen ook, het ov-systeem is één geheel en hetzelfde netwerk. Tenminste... vanuit reizigersperspectief blijkbaar.


 

Met de strippenkaart ging het wel. Die goeie oude tijd. Nergens werd geregistreerd of je een bus in Limburg of in Groningen had genomen. De opbrengst werd steekproefgewijs verdeeld.

Dat klopt niet helmaal. Aan de code kon bij controle gezien worden in welke zone je gestempeld had.


 

 

Dat klopt niet helmaal. Aan de code kon bij controle gezien worden in welke zone je gestempeld had.

Klopt, maar bedrijfsmatig gebeurde daar niets mee. Zone, tijd en dag waren alleen van belang voor overstappen. Vaak genoeg ruzies gezien omdat de chauffeur van de eerste bus zijn stempel niet goed had ingesteld en de reiziger dan niet kon overstappen.


Klopt, maar bedrijfsmatig gebeurde daar niets mee. Zone, tijd en dag waren alleen van belang voor overstappen. Vaak genoeg ruzies gezien omdat de chauffeur van de eerste bus zijn stempel niet goed had ingesteld en de reiziger dan niet kon overstappen.

Tja, die moesten elk kwartier de tijd van hun stempel aanpassen (waarbij de zone soms vergeten werd). En natuurlijk regelmatig het boekje erbij om te kijken hoeveel zones er gestempeld moesten worden als je een bestemming opgaf (bijv. Eindhoven - Helmond of Weert). Maar goed, dat moest je toen zelf ook uitzoeken bij stempelautomaten.


Reageer