Om 18.05 uur (na afronding van de maaltijd) wilde ik inchecken om te gaan reizen. Aangezien ik mij al in de stationshal bevond, heb ik direct van binnenuit ingecheckt; ik ben dus niet eerst naar buiten gegaan om langs de poortjes de stationshal binnen te lopen en dan in te checken. Dit bleek een grote fout, want de NS heeft mijn incheck daardoor als uitcheck geïnterpreteerd. Ik weet 100% zeker dat ik niet eerder al was ingecheckt; dit heb ik ook in mijn account gecontroleerd.
Een paar minuten later kon ik alsnog inchecken (nu wel via de poortjes) en na mijn reis heb ik op Den Haag Centraal gewoon uitgecheckt. Helaas is er voor die onterechte uitcheck in de Leidse stationshal nu wel 10 euro borg van mijn saldo gehaald, los van de reiskosten die ik daarna sowieso heb gemaakt. Via mijn reishistorie is die 10 euro niet te claimen. Op de pagina veelgestelde vragen heb ik de kwestie in verkorte vorm voorgelegd aan chatassistente Eva, maar zij begreep mijn vraag niet en verwees mij naar dit forum of de telefonische klantenservice.
Welke stappen kan ik nu het beste zetten om deze kwestie op te lossen en mijn 10 euro borg terug te krijgen?
Dat mag officieel niet. Achter de poortjes moet u in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs of passagerecht. U had dus bij het betreden van de stationshal moeten inchecken. U had dan 35 minuten gehad om aan de reis te beginnen of een uur om weer op hetzelfde station uit te checken (en eventueel opnieuw in te checken om aan de reis te beginnen).
De kaartlezers bij de poortjes zijn inderdaad zo geprogrammeerd dat ze aan de binnenkant alleen uitchecken en aan de buitenkant alleen inchecken. Het schermpje geeft dat ook aan, maar dat komt verder niet naar voren in de publiekscampagnes over reizen met de OV-chipkaart bij NS.
Ik denk dat een moderator van dit forum in dit geval wel voor restitutie zal zorgen.
Het antwoord van Pe_pe is correct. Op Leiden Centraal hebben de poortjes inderdaad een incheck kant en uitcheck kant. Het is verstandig om hier voor een volgende treinreis rekening mee te houden. Kan je mij verder een DM sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum, IBAN nummer + tenaamstelling? Dan kan ik je restitutie verlenen voor het teveel afgeschreven saldo.
P.s. Ik heb de titel van je topic iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
He Edgar, ik wil het wel even voor je controleren. Graag via een privébericht je naw- gegevens en je OV-chipkaartnummer sturen. Wellicht kan ik je verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Pim de Graaf
Mvg Niels
Ik heb gisteravond ongeveer hetzelfde gehad. Ik wilde uitchecken, maar wanneer ik dit deed gaf hij een foutmelding aan. Toen ik direct daarna nog een keer probeerde om uit te checken gingen de poortjes niet open omdat ik zogenaamd al uitgecheckt zou zijn. Na een aantal minuten te hebben gewacht en ik nog een keer probeerde uit te checken gingen de poortjes open. Er is toen wel -€10 afgegaan. Graag hoor ik of ik in aanmerking kom voor een dergelijke restitutie.
Ik heb gisteravond ongeveer hetzelfde gehad. Ik wilde uitchecken, maar wanneer ik dit deed gaf hij een foutmelding aan. Toen ik direct daarna nog een keer probeerde om uit te checken gingen de poortjes niet open omdat ik zogenaamd al uitgecheckt zou zijn. Na een aantal minuten te hebben gewacht en ik nog een keer probeerde uit te checken gingen de poortjes open. Er is toen wel -€10 afgegaan. Graag hoor ik of ik in aanmerking kom voor een dergelijke restitutie.
Goedemorgen Corine en welkom op het NS forum! Natuurlijk kom ook jij in de aanmerking hiervoor. Jij mag mij hiervoor een privebericht sturen met daarin vermeld je NAW gegevens, Ov-chipkaartnummer en IBAN en dan help ik je graag verder.
Ik wil onterecht afgeboekte reiskosten claimen maar krijg al dagen lang deze melding. Terwijl ik wel geacht wordt om binnen een week de handeling te starten…..En nu?
Even contact opnemen met de klantenservice, dan kan het via die weg vast weer rechtgezet worden.
Wat voor onterecht afgeboekte reiskosten vraag ik me dan af?
Vanmorgen liep ik zaandam station op.. waarbij alle poortjes open stonden, tijdens het inchecken bij de poortjes hoorde ik een “bliep”. 10 minuten later liep ik weer het station uit om nog wat eten te halen bij een winkeltje buiten het station. Toen ik uitcheckte koste me dat €10,-. Hoe kan ik dit terug krijgen?
Mvg,
Jan Dekker
Vanmorgen liep ik zaandam station op.. waarbij alle poortjes open stonden, tijdens het inchecken bij de poortjes hoorde ik een “bliep”. 10 minuten later liep ik weer het station uit om nog wat eten te halen bij een winkeltje buiten het station. Toen ik uitcheckte koste me dat €10,-. Hoe kan ik dit terug krijgen?
Mvg,
Jan Dekker
Je hoorde een blieb, maar je hebt niet gekeken? Hoe weet je dat er 10 euro vanaf gegaan is? Je kunt het beste telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met de klantenservice, zij kunnen meekijken. Of je corrigeert het zelf via uitcheckgemist.nl
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.