beantwoord

Inchecken geweigerd met ov flex

  • 12 February 2024
  • 7 reacties
  • 133 Bekeken

Ik kom er niet helemaal uit hoe dit werkt maar ik heb een ov flex kaart aangevraagd en inmiddels binnen. Op de website stond duidelijk dat je geen saldo nodig hebt om hiermee te kunnen reizen want dit word achteraf geregeld dmv een factuur denk ik dan? Maar toen ik laatst wilde inchecken lukte het niet ik kreeg een melding met dat mijn saldo te laag is. Is er een minimale bedrag wat je er eerst op moet hebben om hiermee te kunnen reizen of moet ik nog iets doen qua activeren? Toen ik hem in de automaat stak zag ik verder niets over een bestelling kunnen ophalen oid. Ik hoor het graag hoe dit zit. 

icon

Beste antwoord door Momo 12 February 2024, 16:40

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als Flex nieuw wordt besteld op een al bestaande kaart (je gaat dus van reizen op saldo naar Flex) dan moet dat eerst worden geactiveerd bij een automaat dmv een bestelling ophalen. Pas daarna staat Flex op de kaart en reis je zonder saldo. Als het goed is heb je dan ook een mail van NS ontvangen waarin staat dat je het moet activeren bij een automaat.

Heb je Flex besteld icm een gratis nieuwe kaart op de NS website dan is Flex al op de kaart gezet en hoef je het niet meer te activeren. Dan zou je de mededeling dat je saldo te laag is niet moeten krijgen. Wat wel zou kunnen in dat geval is dat het BTM gedeelte van Flex niet is geactiveerd, dit zou het geval moeten zijn wanneer je een kortingsabonnement voor bus, tram of metro aangezien dat niet goed werkt met Flex. 

Als Flex nieuw wordt besteld op een al bestaande kaart (je gaat dus van reizen op saldo naar Flex) dan moet dat eerst worden geactiveerd bij een automaat dmv een bestelling ophalen. Pas daarna staat Flex op de kaart en reis je zonder saldo. Als het goed is heb je dan ook een mail van NS ontvangen waarin staat dat je het moet activeren bij een automaat.

Heb je Flex besteld icm een gratis nieuwe kaart op de NS website dan is Flex al op de kaart gezet en hoef je het niet meer te activeren. Dan zou je de mededeling dat je saldo te laag is niet moeten krijgen. Wat wel zou kunnen in dat geval is dat het BTM gedeelte van Flex niet is geactiveerd, dit zou het geval moeten zijn wanneer je een kortingsabonnement voor bus, tram of metro aangezien dat niet goed werkt met Flex. 

Bedankt voor uw antwoord maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom hij dan mijn inchecken weigert en aangeeft dat mijn saldo te laag is,  ik heb namelijk gewoon een gratis ov kaart opgestuurd gekregen toen ik dit abonnement nam, dus geen bestaande kaart oid. Ik snap dan niet hoe ik het moet activeren als hij bij een automaat geen bestelling kan ophalen verder omdat die er niet tussen staat? 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is de ingangsdatum van het abonnement? Bij het meebestellen van een nieuwe kaart kan het abonnement ten vroegste ingaan 7 dagen na bestellen. Wanneer je de kaart eerder dan deze 7 dagen hebt ontvangen, is het abonnement nog niet actief. Ook kun je bij het meebestellen van een nieuwe kaart zelf nog kiezen voor een latere ingangsdatum, tot 14 dagen na besteldatam. Het zou dus kunnen dat het nu nog vroeger is dan de ingangsdatum. Check de bevestigingsmail van NS wat de ingangsdatum is. 

Reputatie 7
Badge +1

Mij valt deze zin op.

 

Toen ik hem in de automaat stak zag ik verder niets over een bestelling kunnen ophalen oid. Ik hoor het graag hoe dit zit. 

 

De OV chipkaart moet u niet in de automaat steken. De gleuf die daar zit is alleen voor pinpassen. 

U dient de OV Chipkaart bij het embleem van de OV-chipkaart te houden en dan kan u een eventuele bestelling zien.

Reputatie 7
Badge +3

De OV-chipkaart moet inderdaad niet in de automaat gestoken worden. Intussen is er aangegeven dat het om een nieuwe OV-chipkaart bij het abonnement gaat en dan hoeft er niets geactiveerd te worden bij een automaat en zal er ook met de juiste manier aanbieden van de kaart geen bestelling klaar staan. Het enige wat ik dan nog kan verzinnen waarom het niet werkt is dat de ingangsdatum nog niet ingegaan is. Bij een kaartautomaat is te zien wat er op de kaart staat. Dat zou bij Flex “reizen op rekening trein” en “reizen op rekening bus tram metro” moeten zijn. Bij inchecken moet het poortje of paaltje dit ook aangeven.

 

Oh sorry voor mijn verwoording natuurlijk heb ik mijn ov kaart niet letterlijk in de automaat gestoken hoor, ik was wat vluchtig en onhandig met met de verwoording en het typen vanmiddag.  maar ik heb hem gewoon netjes tegen het embleem aan gehouden :). En @Momo U bent een held ik heb even gecheckt en de ingang datum is inderdaad vandaag pas dus dat moet het probleem geweest zijn!! Ik ga een deze dagen kijken of hij nu wel werkt wat ik wel verwacht. Super bedankt voor het meedenken en stom van me dat ik niet goed naar de ingangsdatum heb gekeken! 

Reputatie 7
Badge +3

Een held?  Dat is te veel eer. Maar als de ingangsdatum vandaag is, ga ik er vanuit dat dit het probleem was en dat het vanaf nu wel goed zal gaan. 

Reageer