beantwoord

Inchecken met betaalpas en uitchecken met OV chipkaart

  • 29 January 2024
  • 4 reacties
  • 83 Bekeken

Ik heb gister ingeckecked met mijn betaalpas, omdat ik mijn OV chipkaart in mijn zak kwijt was en ik haast had. Toen ik eenmaal in de trein zat, vond ik mijn OV chipkaart weer terug! Toen heb ik daarmee rustig uitgechecked en dat lukte. Het poortje ging netjes open en er stond uitgechecked op het schermpje. Nu is er 20 euro van mijn betaalpas af. Hoe kan het dat ik kon uitchecken en hoe moet ik dit oplossen? 

icon

Beste antwoord door Thom 29 January 2024, 18:55

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je zult een gemiste incheck op jouw ov-kaart hebben en een gemiste uitcheck op jouw bankpas. Voor jouw bankpas zul je dit moeten regelen via OV-pay. Voor jouw ov-kaart via www.uitcheckgemist.nl of NS klantenservice.

Reputatie 7
Badge +4

U moet met dezelfde kaart uitchecken als waarmee u incheckt. Met inchecken heeft u een geldig vervoersbewijs en met uitchecken betaalt u het bedrag voor de reis. Dat kan alleen berekend worden als de incheck met dezelfde kaart is gebeurd.

Uw 20 euro boete is in die zin terecht omdat u dus uitcheckt met een kaart waarmee niet is ingecheckt. Neem contact op met Klantenservice, 030 7515155, die geven u instructie en het wordt ondanks dat u het niet goed deed, voor u opgelost. Het in en uitchecken met uw bankpas loopt iniet via NS. Het is nogal  (onnodig) gedoe.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kan het dat ik kon uitchecken

Aan de ‘binnenkant’ van poortjes kun je alleen uitchecken. Bij een paaltje zou je ingecheckt worden, en kun je dat later weer annuleren door je pas weer bij een paaltje te houden. Dat de poortjes geen melding geven in de trant van ‘je bent niet ingecheckt', heeft denk ik te maken met veiligheid. Je moet het station wel uit kunnen.

Badge +3

De incheck met je bankpas kan je na 5 dagen corrigeren via https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht (geef aan dat je niet gereisd hebt).

De 20 euro correctie kan je laten corrigeren door de Klantenservice (als het een niet al te lange reis met NS was), en als het met bijv. Arriva of Blauwnet was via www.uitcheckgemist.nl

Poortjes geven inderdaad geen melding over een missende incheck, die tikken gewoon het instaptarief af (bij reizen op saldo €10 met een abonnement en €20 zonder abonnement) en bij Flex krijg je een correctie van €20 euro doordeweeks en €12 in het weekend (plus feestdagen).

Reageer