Skip to main content

Kaart rekent geen korting sochtends

• March 14, 2025
  • 22 reacties
  • 305 Bekeken

Hoiii ik heb een vraag!

afgelopen week ben ik 3 keer met dezelfde trein van Groningen (07:48) naar zwolle gereden (08:44).  Bij het inchecken ga ik er vanuit dat ik door mijn door de weeks 40% korting maar 60% van het totaal bedrag betaal. Echter, wanneer ik sochtends in Groningen mijn kaart voor de scanner hou staat er ‘vol tarief’ en betaal ik bij het uitstappen in Zwolle dus 22 euro ipv 13. Wanneer ik vervolgens smiddags in de trein terug ga heb ik wel korting en rekent hij bij het uitchecken maar 13 euro.

Dit zorgt er voor dat ik per trip dus 8.80 ongeveer meer betaal dan ik zou moeten betalen, elke middag terug in de trein chat ik met een medewerker en krijg ik die 8.80 weer binnen 2 weken gestort op mijn rekening. 

wat is de reden dat ik sochtends automatisch een vol tarief betaal terwijl ik gebruik maak van een studenten abonnement?? 

22 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 14, 2025

Met studentenabonnement neem ik aan dat je het studentenreisproduct bedoelt?

Bij het weekendabonnement zie ik staan dat je op maandag vanaf 04:00 uur met korting kan reizen en op alle andere werkdagen vanaf 09:00 uur tot 04:00 uur de volgende dag.

07:48 is dus iets te vroeg…

Je zou kunnen overstappen op een weekabonnement. Daarmee reis je gratis van maandag 04:00 tot zaterdag 04:00 en met korting van zaterdag 04:00 tot maandag 04:00. Het hangt er vanaf hoe vaak en hoe ver je doordeweeks en in het weekend reist, maar er zit sowieso meer waarde in.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • March 14, 2025

Treinreizen is rekenen. Verdiep je goed in de voorwaarden van je abonnement. Goed om daar eens op te studeren, ;-) Dat scheelt veel geld. Ik vraag me af hoe het met de terugstorting zit, vandaar mijn voorzichtigheid. 

Als je zo vaak doordeweeks reist, kun je beter je abonnement omzetten in een weekabonnement. Voor de weekenden kun je er dan - op een aparte OV-chipkaart! - NS Flex Weekend Vrij - bijnemen voor € 36,95 per maand. De tweede OV-chipkaart krijg je gratis bij het afsluiten van het abonnement.

Forum|alt.badge.img+1

Als je zo vaak doordeweeks reist, kun je beter je abonnement omzetten in een weekabonnement. Voor de weekenden kun je er dan - op een aparte OV-chipkaart! - NS Flex Weekend Vrij - bijnemen voor € 36,95 per maand. De tweede OV-chipkaart krijg je gratis bij het afsluiten van het abonnement.

De studentenkaart weekend heeft pas korting na 09:00 uur, dus het is terecht dat hier vol-tarief is berekend en ik vermoed dat je dan ook niet gecompenseerd gaat worden.

Ik denk dat je beter voor de oplossing van ​@Jan Haverkamp kan kiezen en je studentenproduct om kan zetten in een weekabonnement en dan voor de weekenden een weekend-vrij abonnement kan aanschaffen. Het is wel zeer belangrijk zoals Jan al heeft aangegeven dat dit op een aparte OV-chipkaart wordt gezet. Het studentenproduct is niet te combineren met andere producten op één kaart. 

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • March 14, 2025

Als ik het zo lees betaalt u €105,60 per week, oftewel €457,6 per maand.

De reden dat u vol tarief betaalt is dat een student weekend kaart vol tarief moet betalen tijdens de spits.

Ook ik denk dat het voordeligste keuze is om een week OV studentenkaart te nemen. U reist maandag t/m vrijdag altijd gratis, ook tijdens de spits (niet op feestdagen en tijdens de zomervakantie).

Reist u ook in het weekend, neem dan het abonnement NS flex weekend vrij voor €36,95 op een aparte OV chipkaart. U kunt gratis een nieuwe OV chipkaart krijgen tijdens het bestellen van dat abonnement.

U kunt het abonnement na 30 dagen dagelijks opzeggen, pauzeren of aanpassen.

NS flex en OV studenten ov kunnen niet samen op 1 kaart.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 14, 2025

De reden dat u vol tarief betaalt is dat een student weekend kaart vol tarief moet betalen tijdens de spits.

Niet helemaal waar want in de avondspits krijg je weer wel korting. Althans, er wordt niets vermeld over geen korting in de spits.

Het zou ook een beetje gek zijn, want studenten moeten juist vaak tijdens de spits rijden. De keuze dat de korting pas geldt vanaf 09:00 vind ik dan ook apart, maar er zal vast een reden voor zijn.

Forum|alt.badge.img+1

Als ik eerlijk ben snap ik bijna niet dat er überhaupt nog studenten zijn die een weekend abonnement nemen. De voordelen van het week abonnement zijn dermate groot dat je alleen als je nooit de trein doordeweeks neemt je goedkoper uit bent met het weekend abonnement. 

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • March 14, 2025

Het lijkt me dan ook dat er geen teruggave had mogen zijn. Temeer omdat dit bij TS de indruk kan hebben gewekt dat het volle tarief ten onrechte werd opgelegd.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 14, 2025

Die teruggave is inderdaad incorrect, maar als je het eenmaal hebt gekregen dan kan het niet meer terug geëist worden.

TS heeft dus gewoon geluk, maar het zegt ook wel weer wat over dat de regeling zelfs voor klantenservicemedewerkers onduidelijk is.

Het weekabonnement is veel meer waard dan het weekendabonnement, zelfs al gebruik je het alleen in het weekend.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 14, 2025

Als ik eerlijk ben snap ik bijna niet dat er überhaupt nog studenten zijn die een weekend abonnement nemen. De voordelen van het week abonnement zijn dermate groot dat je alleen als je nooit de trein doordeweeks neemt je goedkoper uit bent met het weekend abonnement. 

Dit is m.n. voordelig voor uitwonende studenten die in het weekend naar hun ouders ver weg gaan en doordeweeks lekker de fiets pakken vanaf hun studentenkamer naar hun opleiding.

• Auteur
  • Sprinter
  • March 14, 2025

Ter verduidelijking, ik gebruik weekendov vaak om naar mijn ouders te gaan, wat zon 2 uur heen en 2 uur terug is met een bus. Door de weeks enkel voor werk wat varieert en deels vergoed wordt. Vandaar de keuze om voor een weekendov te kiezen ipv een door de weeks abonnement. Wat ik lees is dat ik pas vanaf 9 uur 40% korting heb, dan ben ik benieuwd waarom er wel twee keer een terugstorting is aangemaakt.

thankss!

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 14, 2025

Wat ik lees is dat ik pas vanaf 9 uur 40% korting heb, dan ben ik benieuwd waarom er wel twee keer een terugstorting is aangemaakt.

Waarschijnlijk omdat je vrij overtuigend (hoewel dus onjuist) hebt beweerd dat er te veel was afgeschreven en een medewerker daar niet lang genoeg over na heeft gedacht.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 14, 2025

Dit is m.n. voordelig voor uitwonende studenten die in het weekend naar hun ouders ver weg gaan en doordeweeks lekker de fiets pakken vanaf hun studentenkamer naar hun opleiding.

Het week abonnement is geldig vanaf maandag 04:00 tot zaterdag 04:00.

Je zou dus gewoon vrijdag naar je ouders kunnen gaan en maandag weer de vroege trein terug pakken. wellicht onhandig, maar je kan wel gewoon voor de rest van de week gratis reizen.

Desnoods neem je dan genoegen met die 40% korting wil je toch op zondag terug gaan.

• Reisleider*
  • March 14, 2025

Ik mag hopen dat je geen flex-abonnement gecombineerd hebt met je studentenreisproduct, of lees ik daar nu overheen? 

• Auteur
  • Sprinter
  • March 14, 2025

Neehoor, enkel een studentenreisproduct! 

Forum|alt.badge.img+1

Ik mag hopen dat je geen flex-abonnement gecombineerd hebt met je studentenreisproduct, of lees ik daar nu overheen? 

Nee dat staat nergens. TS heeft een weekend-abonnement en vroeg zich af waarom hij in de ochtend spits heen korting kreeg. Dat klopt dus gewoon. Wel vreemd dat hij dus blijkbaar wel restitutie heeft ontvangen. Ik zou als ik TS was overstappen naar het weekabonnement en de reiskostenvergoeding die hij krijgt gebruiken om een weekend vrij abonnement aan te schaffen. 2 uur met de bus vind ik wel vreemd. Van waar naar waar reis je dan?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • March 14, 2025

Ook bijzonder dat het verzoek voor terugstorting al meerdere keren is gelukt. Wellicht heeft de klantenservice een opfrissing nodig, of is het toch een fout dat de korting pas na 9 uur ingaat (wat me sterk lijkt).

Misschien dat een moderator er even naar kan kijken?

@Jasper2711 is elke verzoek goed gekeurd, en waren deze allemaal tegelijk of verspreid?

• Auteur
  • Sprinter
  • March 14, 2025

@Henkpeetersen, groningen stad naar ongeveer midden flevoland. Zo’n 1 uur en 50 minuten, helaas niet bereikbaar met de trein.

@Gorott 2 aanvragen waarbij de servicemedewerker terugstorting heeft toegezegd en ik mijn IBAN door moest geven. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • March 14, 2025

“Een vergissing van de bank in uw voordeel” 😉 (al kreeg je daar 200 gulden voor)

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • March 14, 2025

Kijk op 9292 wat de bus kost naar uw ouders kost. Dan kunt u vergelijken wat het voordeligste keuze is.

Met week OV studentenkaart krijg je 34% korting met de bus in het weekend.

De bus naar Emmeloord kost €25 vol tarief, voor student week abonnement ongeveer €17 enkele reis. Helaas zijn dagkaarten niet geldig in deze bus doordat de bus door 3 provincies rijdt.

17 x 2 (heen en terugreis) €34 per weekend. Voor 1 maand bent u €136 kwijt voor de bus.

Als u op vrijdagavond naar uw ouders gaat, dan hoeft u alleen voor de terugreis op zondag te betalen voor de bus met week OV. Dat kost nooit meer dan €105,60 wat u nu voor de trein uit geeft (of huurt u een limousine 😅)

En als je nog meer wilt besparen, ga op vrijdagavond naar je ouders en maandagochtend vanaf je ouders rechtstreeks naar je studie. Zwolle is vanuit Emmeloord prima bereikbaar.

Forum|alt.badge.img+1

Kijk op 9292 wat de bus kost naar uw ouders kost. Dan kunt u vergelijken wat het voordeligste keuze is.

Met week OV studentenkaart krijg je 34% korting met de bus in het weekend.

De bus naar Emmeloord kost €25 vol tarief, voor student week abonnement ongeveer €17 enkele reis. Helaas zijn dagkaarten niet geldig in deze bus doordat de bus door 3 provincies rijdt.

17 x 2 (heen en terugreis) €34 per weekend. Voor 1 maand bent u €136 kwijt voor de bus.

Als u op vrijdagavond naar uw ouders gaat, dan hoeft u alleen voor de terugreis op zondag te betalen voor de bus met week OV. Dat kost nooit meer dan €105,60 wat u nu voor de trein uit geeft (of huurt u een limousine 😅)

En als je nog meer wilt besparen, ga op vrijdagavond naar je ouders en maandagochtend vanaf je ouders rechtstreeks naar je studie. Zwolle is vanuit Emmeloord prima bereikbaar.

Indien je een weekend-vrij abonnement neemt kan je ook met de trein van Groningen naar Zwolle en vanaf daar de bus nemen toch. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • March 14, 2025

Flex Weekend Vrij geeft geen korting op de bus, een week-SRP wel (34%).

Je zult dus uit moeten rekenen of voor de terugreis op een zondag van je ouders naar Groningen/Zwolle de kosten van de trein (met 40% korting) opwegen tegen Weekend Vrij voor € 36,95.

Naaar je ouders op een vrijdag is met een week-SRP de hele dag gratis, en met een weekend-SRP vanaf 12:00

Maar vergeet de kosten voor de bus dus niet!