Skip to main content

Hallo, 

Het lukt mij niet om mijn kaart te verlengen.

 

 

Welkom bij de NS Community!

Wat bedoel je precies met het ‘verlengen’ van je kaart, gaat die binnenkort verlopen en moet je een pasfoto aanleveren? En welke (fout)melding krijg je?


Letterlijk genomen: je kan geen OV-chipkaart verlengen. Dat doet OV-chip voor je, vlak voordat de 5 jr termijn verstrijkt-in opdracht van NS als je een doorlopend ABO hebt.

Doorlopend zegt alles al: als je soms bedoelt (wat is taal toch moeilijk soms) dat je een lopend ABO (welke dan ook) zou willen verlengen: kan niet, hoeft niet, gaat automatisch-TOTdat je zelf via mijnNS het wijzigt.


Verlengen is inderdaad niet het juiste woord, want het gaat dan om een kaartvernieuwing. Je hebt ook nog een kaartvervanging (wegens verloren/gestolen/defect) oftewel een duplicaat maar dat is duurder (11 euro).

Voor de rest kan een vernieuwing (afhankelijk van je abonnement) via NS verlopen, waarbij je het verzoek om een nieuwe pasfoto aan te leveren krijgt (per e-mail of brief).

Die krijg je dan zo’n 10-12 weken voordat je kaart verloopt, en hebt dan tot ca. 8 weken voor de einddatum om dat te regelen (kaartnummer en referentiecode invullen op https://www.ns.nl/ovchip-pasfoto)

Verloopt je kaart binnen 6 weken? Dan ben je te laat en moet je zelf de vernieuwing regelen via https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-vernieuwen-en-beeindigen/wat-te-doen-met-een-bijna-verlopen-kaart.htm De € 7,50 kan je dan terugkrijgen van NS, want anders hadden ze niet om een pasfoto gevraagd.


En heb je geen abonnement of slechts Flex Basis of Flex Weekend Voordeel regelt NS de kaartvernieuwing niet en moet je altijd zelf bij OV-chipkaart.nl de kaart vernieuwen. Daarnaast kun je geen kaart vernieuwen als deze langer dan 1 jaar verlopen is. 


Reageer