beantwoord

Kan mij werkgever alles op mijn persoonlijke ov-chipkaart zien?

  • 1 November 2022
  • 2 reacties
  • 356 Bekeken

Dag allen,

 

Voor mijn werkgever ben ik aan het reizen met mijn persoonlijke ov-chipkaart.

Nu krijg ik wel een reiskosten vergoeding en vergoeden zij mij d.m.v. mijn pasbeweging. 

Weten jullie wat mijn werkgever allemaal dan kan inzien?

zien ze bijvoorbeeld ook mijn prive bewegingen en/of kortingen die ik heb?

icon

Beste antwoord door Robert B 2 November 2022, 19:07

Bekijk origineel

2 reacties

Goedemiddag Rowanus en welkom bij de NS Community!

Dat is volledig afhankelijk van wat voor een kaart/abonnement je precies hebt en hoe jullie dit hebben ingesteld.

Als het een persoonlijke kaart is met een consumenten abonnement, dan kan er enkel reishistorie ingezien worden via jouw Mijn NS account (wat gekoppeld is aan de klantregistratie met het contract), of bij een Mijn NS account waar de kaart handmatig aan is gekoppeld. Die koppeling moet echter bevestigd worden door de eigenaar van de OV-chipkaart.

Als het gaat om een NS Business card, waarbij je de kaart ook gekregen hebt via de werkgever, dan hebben zij per definitie inzage in hoe de kaart gebruikt wordt.

Badge +3

Als het een persoonlijke kaart is met een consumenten abonnement, dan kan er enkel reishistorie ingezien worden via jouw Mijn NS account (wat gekoppeld is aan de klantregistratie met het contract), of bij een Mijn NS account waar de kaart handmatig aan is gekoppeld. Die koppeling moet echter bevestigd worden door de eigenaar van de OV-chipkaart.

Dat laatste is niet waar want iemand kan gewoon elke ov-chipkaart toevoegen aan een Mijn NS account, zolang je de einddatum maar weet.

Zojuist even geprobeerd (de kaart is -natuurlijk- ook al aan een andere Mijn NS account/relatienummer gekoppeld) en is geen enkel probleem, duurt een paar seconden.

Uiteraard kan diegene dan niets wijzigen of facturen inzien, maar de Reishistorie is beschikbaar en je kunt een declaratie maken. Een werkgever kan dat dus prima doen (op basis van de reizen die hij wil vergoeden).

De kaarthouder (de eigenaar van de kaart is overigens TLS/OV-chipkaart 😄) krijgt ter info wel een e-mail dat de kaart aan een ander Mijn NS account is toegevoegd, met de optie om dat ongedaan te maken.

Dus @Rowanus als dit bij jou het geval is heeft de werkgever toegang tot je reisgegevens en (en kan zien welk abonnement je hebt).

Zonder NS Flex zijn je bus/tram/metro reizen en reizen met andere treinvervoerders uiteraard niet zichtbaar (ook niet voor jouzelf).

Reageer