Skip to main content

Hoi,

 

Als de informatie in onderstaand artikel klopt, gaat 12% tot 14% van ticketprijzen op aan de OV chipkaart. Dat is naast de kosten voor het aanschaffen van de kaart. Is dit niet vrij belachelijk hoog voor wat transactiekosten? Zelfs als het ooit rond de 10% uit komt vind ik het nog heel veel om eerlijk te zijn.

U geeft cijfers. Dat vooronderstelt exactheid. Wat is uw bron, en hoe betrouwbaar en controleerbaar is die? Graag niet op bubbelniveau. 


Dat is de heer Van Weele, programmadirecteur OV-betalen, onder andere geciteerd in het NRC Handelsblad.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/09/vanaf-woensdag-kun-je-in-lelystad-de-bus-nemen-met-je-betaalpas-a4034845

 

Tamelijk duur systeem dus.


Ik lees in het artikel het volgende: “Het huidige systeem is ook relatief duur, aldus Van Weele. „Van elke euro die een openbaarvervoerbedrijf ontvangt gaat 12 tot 14 cent naar het betaalsysteem.” 

Jammer dat in het artikel nergens een vergelijking staat van de kosten van de verwerking van papieren kaartjes in de tijd voor de invoering van de OV-chipkaart. Ik vraag me af of er eigenlijk ooit een business case is geweest voor de OV-chipkaart. We betalen gezamenlijk voor zo ongeveer de duurst mogelijke oplossing. 

 


Ik heb niet kunnen vinden hoe groot het percentage was toen alle stations nog bemand waren en het oude kaartjessysteem nog gold. Als alles via Internet te regelen is, moet dat geld uitsparen. Het is natuurlijk wel een berekening mankracht versus systeemkosten. De opzet ervan was op de kosten te besparen. In principe betaalt de consument die altijd.. Niet het enige, maar wel een belangrijk criterium.


Wat dom van me om vergeten de link erbij te zetten, excuus. Ik zie dat de info wel al geplaatst is inmiddels, bedankt! 


Die 10-15% is natuurlijk erg afh. van de totaalprijs van het biljet. In feite is de afgifte van bvb 1 eur ritkaartjes van stadsbus Alkmaar duurder als een spits-duur-enkeltje met NS aan MAX tarief. Die extra 1 eur die je dan wordt afgetroggeld dekt vermoedelijk wel de kosten. Het gaat om TOTAALkosten, dus bvb incl. verwisselen kaartjes en aanvullen in automaten, reparatie en tamelijk kostbaar onderhoud van die dingen-vandaar dat er nu heel wat buiten dienst staan. Vooral ook steeds bijhouden, plaatsen en repareren van die poortjes kost sloten aan money.

Bvb de metro in Paris: vlak voordat aldaar de chipkaart kwam was, mede door torenhoge franse ambtenarensalarissen- de verkoopkosten van vrij goedkope enkeltjes meer als de prijs der billets.

Het klopt-mede door de NL zucht naar ieder tevreden stellen en alle oude perse te willen behouden, dat wat in vaktaal perceptiekosten heet, behoorlijk hoog liggen voor die chipkaart. Het voordeel-het is al zo vaak gezegd-lag vooral in dat daarmee de bedrijven preciezer konden worden afgerekend als met de oude strippenkaart kon. In vakkringen is dit ouwe koek.


In het artikel staat van iedere euro die OV-bedrijf ontvangt 12 tot 14 cent opgaat aan het systeem. Het maakt voor een bedrijf dan niet uit of het goedkope of dure kaartjes zijn. Het is een gemiddelde. Een erg hoog gemiddelde.


Ik vind het ook erg veel voor een geautomatiseerd systeem, met in 2019 bijna 2 miljard in/uitcheck handelingen. Dat systeem zou dan per jaar zo’n 250 miljoen kosten/opleveren?

Als een loketmedewerker een kaartje verkoopt kost dat maar € 0,50 extra toch? Stel dat het gemiddelde kaartje €10 kost, dan zijn die kosten 5%, en geen 12-14%

En die medewerkers zijn echt wel duurder dan een automaat waar hetzelfde je € 1,00 extra kost.


Je bent als sector behoorlijk gestoord wanneer je 12 tot 14% van je omzet weggooit aan je betaalsysteem. 
Dat geld van de reizigers had aan veel nuttiger zaken besteed kunnen worden.

Blijkbaar heeft niemand ooit vragen gesteld over deze waanzin en is men gewoon doorgegaan met het project zonder aan de kosten te denken.


Dat soort vragen wordt rap de kop ingedrukt, o.a. rondom de hack in 2011 is deze vraag aan bod gekomen.

 

Ik vind er ook het mijne van, maar dat zal niemand verbazen.


Ik vind het een typisch voorbeeld van het makkelijk geld van anderen uitgeven.


In het artikel staat van iedere euro die OV-bedrijf ontvangt 12 tot 14 cent opgaat aan het systeem. Het maakt voor een bedrijf dan niet uit of het goedkope of dure kaartjes zijn. Het is een gemiddelde. Een erg hoog gemiddelde.

Je heb ook de kosten van automaten, websites, controleapparatuur, klantenservice, etc. Overigens wat dacht je dat de verkoop van kaartjes via loketten vroeger kostte? Op sommige kleinere stations waren de kosten van de verkoop zelfs hoger dan de omzet aan kaartjes.

Kan het goedkoper? Ja, maar dan moet je wel stoppen met steeds meer vormen van betalen in te voeren in het OV. De IT-kosten lopen anders steeds verder uit de hand. 


Als een loketmedewerker een kaartje verkoopt kost dat maar € 0,50 extra toch? Stel dat het gemiddelde kaartje €10 kost, dan zijn die kosten 5%, en geen 12-14%

En die medewerkers zijn echt wel duurder dan een automaat waar hetzelfde je € 1,00 extra kost.

Loketten worden gezien als service, daar moet mateloos veel geld bij. Je denkt toch niet serieus dat die 50 cent de kosten dekt?


Het ene dure systeem vervangen door een ander duur systeem is natuurlijk een mijl op zeven.

Het schrijnendste is het bij bus en tram. Daar is een relatief goedkoop systeem metkaartverkoop, afstempelen en controle door de bestuurder vervangen door een circus met dure apparatuur. Enige voordeel is dat het halteren sneller gaat.


Het schrijnendste is het bij bus en tram. Daar is een relatief goedkoop systeem metkaartverkoop, afstempelen en controle door de bestuurder vervangen door een circus met dure apparatuur. Enige voordeel is dat het halteren sneller gaat.

Het oude systeem was hoogst frauduleus, dat bleek wel toen het werd vervangen door het huidige systeem. 


Fraudebestrijding had op een heel andere en veel goedkopere manier gekund.

 


Die 10-15% is natuurlijk erg afh. van de totaalprijs van het biljet. In feite is de afgifte van bvb 1 eur ritkaartjes van stadsbus Alkmaar duurder als een spits-duur-enkeltje met NS aan MAX tarief. Die extra 1 eur die je dan wordt afgetroggeld dekt vermoedelijk wel de kosten. Het gaat om TOTAALkosten, dus bvb incl. verwisselen kaartjes en aanvullen in automaten, reparatie en tamelijk kostbaar onderhoud van die dingen-vandaar dat er nu heel wat buiten dienst staan. Vooral ook steeds bijhouden, plaatsen en repareren van die poortjes kost sloten aan money.

 

Poortjes staan er in principe los van; ze besparen personeelskosten in de trein en zijn een middel om zwartrijden te voorkomen en daarmee de veiligheid te verhogen. Het is leuk dat je met een bankpas misschien ‘maar’ op 10% kosten uitkomt, maar in essentie verandert er niet veel.

Als je 10-15% veel vindt, reken dan eens uit wat het oude systeem met bemande/bevrouwde loketten zou kosten.


Fraudebestrijding had op een heel andere en veel goedkopere manier gekund.

 

Hoe dan?


@Martin7182

Wat veel mensen niet realiseren is dat met name de hoge IT-kosten de oorzaak zijn. Alles moet geprogrammeerd en getest worden en met steeds wijzigingen en steeds meer manieren van betaling rijzen die kosten de pan uit zonder dat er een cent extra inkomsten tegenover staat. Kijk eens hoe ingewikkeld NS Flex is en hoe ingewikkeld betalen per bankpas zo meteen weer wordt.

Vooraf was het idee dat iedereen op saldo zou gaan reizen met eventueel automatisch opladen, dat was qua systeem erg simpel en daarmee goedkoop. Maar toe kwam de totale wildgroei aan abonnementen en andere reisproducten en liep het qua kosten uit de klauwen. Tot overmaat van ramp vereisen al die reisproducten ook nog eens een waterhoofd aan ondersteuning door de klantenservice. Wat er aan loketkosten verdwijnt komt er achter de schermen bij de klantenservice bij.

Wil je de kosten verlagen dan is een grote versimpeling van de tarieven een eerste vereiste.


Hoi,

 

Als de informatie in onderstaand artikel klopt, gaat 12% tot 14% van ticketprijzen op aan de OV chipkaart. 

 

Deze percentages circuleren al enige tijd. Denk niet dat je er, op zich genomen, conclusies aan kunt verbinden. Je zou eerst moeten weten welke kosten precies in de becijfering zijn opgenomen om deze vervolgens te kunnen vergelijken met de gang van zaken eerder en/of elders.

Over 2019 heeft Translink een omzet geboekt van 85 mln. met een winst van 14 mln. Dit terwijl de totale kosten van het OV-betaalsysteem jaarlijks meer dan 400 mln. zouden bedragen. In hoeverre zijn hierbij bijvoorbeeld de kosten van de duizenden conducteurs meegenomen ?

Het lijkt erop dat de cijfers vooral hebben gediend om het nieuwe betaalsysteem te verkopen. De staatssecretaris heeft indertijd echter wijselijk aangegeven wel een rol te willen spelen bij de financiering van het systeem maar het niet te willen bekostigen.

 


Fraudebestrijding had op een heel andere en veel goedkopere manier gekund.

 

Hoe dan?

Door kaartjes te controleren tijdens de rit en zwartrijders te beboeten. Daar had echt geen duur poortjescircus voor gebouwd hoeven te worden.

Wat vooral opvalt bij de OV-chipkaart is inderdaad de wildgroei aan tarieven en abonnementen. Als je dat vergelijkt met de Oyster Card in Londen dan is het in Nederland veel te ingewikkeld. In Londen is er één autoriteit die de de tarieven vaststelt (met een paar uitzonderingen voor treinen naar luchthavens). Ook is het systeem voor het reizen met de bus veel eenvoudiger: een vast prijs per rit met alleen inchecken. Dit gekoppeld aan een dagelijks plafond aan reiskosten.

Met name het dagelijks plafond aan reiskosten maakt het reizen per OV in Londen aantrekkelijk.

 


@iMark

Het probleem bij de strippenkaart was niet fraude door de reizigers maar fraude door de vervoersbedrijven met hun telcijfers. In Zeeland en Limburg bleek er met het aantal reizigers meer dan 20% gesjoemeld te zijn, in Groningen zelfs 30%. Koploper was de regio Winschoten/Veendam waar buschauffeurs bij tellingen 50% meer reizigers opgaven dan er in de bus zaten omdat ze bang waren dat er anders busritten  en banen zouden verdwijnen.

Het Londense systeem is net als de oorspronkelijke systemen in Hong Kong en Singapore inderdaad veel simpeler. Met een dagelijks, wekelijks en maandelijks plafond is er daarnaast ook vrijwel geen noodzaak voor abonnementen meer.


Elk betaal systeem kost geld, bij trein en bus vervoer zijn de kosten inderdaad wel erg hoog en zit je voor het goedkoopste kaartje op een heel hoog bedrag. Betaalsystemen zoals pin en ideal zijn veel goedkoper. Maar laten we vooral voor het ov het wiel weer gaan uitvinden. Geld verdienen staat boven aan het lijstje. 12% van het totaalbedrag wat er aan kaartjes gekocht wordt is een gigantisch bedrag. Betaal kosten… je betaalt om een kaartje te mogen kopen… voor 2 retourtjes Amsterdam Leeuwarden betaal je maar liefst 15,76 als de kosten bij 14%… dan is pinnen (vanaf 6ct per transactie ongeacht het bedrag) of betalen met ideal (vanaf 35ct per transactie ongeacht het bedrag) “iets” voordeliger…

 


Betaalsystemen zoals pin en ideal zijn veel goedkoper.

 

Ja, maar Pin en Ideal leveren voor dat geld geen kaartjes/abonnementen, controlerend personeel, poortjes, websites, wederverkopers etc. etc. Dat zit namelijk (deels) wel in die 12%-14%.


@Philned 

Dat komt natuurlijk omdat er veel stadsbusritjes zijn met een heel laag tarief. Als je alles dan op één groot hoop gooit kom je in zijn totaliteit aan een heel hoog percentage.


Reageer