Lees dit als je vastloopt bij het uploaden van je foto tijdens het online bestellen van een OV-Chipkaart voor NS?

  • 11 May 2023
  • 14 reacties
  • 4409 Bekeken

Het bestelsysteem van OV-Chipkaart geeft helaas geen uitleg of foutmelding wanneer je een foto upload en het systeem die foto niet accepteert. Dat is natuurlijk slordig en laat jou als klant onwetend over de oorzaak. Je gaat dan bellen met de klantenservice, die komen niet verder dan dat je de Microsoft browser moet gebruiken. Absolute onzin! 

 

Ik heb 4 verschillende browsers geprobeerd en het fotobestand verkleind tot 400KB, niets werkte. Wat wel direct werkte was het fotobestand (op je eigen computer) eerst aanpassen naar de pixelgrootte 768 X 1024 pixels. Dan kun je de bestelling direct plaatsen. Dit deed ik overigens met Safari zonder enig probleem.

 

 


14 reacties

Hallo NietSoms en welkom bij de NS Community,

 

Vriendelijk bedankt voor de tips. Weet je toevallig of het dan ook met de andere browsers werkt? Ik zal je bevindingen doorspelen naar collega's en wil je vragen dit zelf ook aan te geven bij de klantenservice van de OV-chipkaart.

Badge +3

De foutmelding komt puur omdat de foto niet geaccepteerd wordt. Welke browser je gebruikt doet er niet toe, want het is dezelfde foto die je verstuurt. De eisen van OV-chipkaart:

Maar blijkbaar is er nog een beperking en dat is het aantal pixels (wat men niet aangeeft).

Een ‘grote’ foto (veel pixels) kan je prima verkleinen qua bestandsgrootte door te comprimeren (de kwaliteit wordt minder naarmate je het bestand kleiner maakt), maar dat werkt dus niet en zal er bij een enorm grote foto toe leiden dat hij onscherp wordt.

Wat wel werkt is het formaat van de foto kleiner maken, 768×1024 is prima want dat levert ongeveer postzegelformaat op bij printen op 1200 DPI, dus prima voor een pasfoto.

1536×2048 (een 3 Mpixel bestand, dat zal als hoge kwaliteit JPG niet veel groter zijn dan 500 kB) zal ook wel geaccepteerd worden.

Hoe dan ook, probleem opgelost. Wel vreemd dat OV-chipkaart de foto weigert zonder te zeggen waarom dat is.


Dankjewel voor de gouden tip! de foto MOET pixelgrootte 768 X 1024 zijn, anders blijf je bezig tot je een ons weegt! Dit moet bij de upload bepalingen vermeld worden, want tot op heden is dit niet het geval. Zeer frustrerend! Ik heb het gratis programmaatje IMAGE RESIZER hiervoor gedownload/geïnstalleerd. Dat ging ook allesbehalve soepel op mijn Windows 11 systeem. Na het resizen loadt dit programma je foto automatisch in de Map “Afbeeldingen.” Uiteindelijk is het hiermee gelukt de foto te reduceren tot het juiste formaat. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Reputatie 7
Badge +1

Dit forum staat vol met Quick Wins voor NS. Probleem is dat het bedrijf het allemaal wel best vind en er dus helemaal niets mee doet.  

Dus net een kwartier verspild omdat een enorme prutser een site heeft gebouwd die geen behoorlijke foutmelding geeft en die onredelijke eisen stelt. Dit wordt door miljoenen mensen gebruikt ongelooflijk wat een amateurs.

Reputatie 6

Ik dacht al dat het aan mij lag…echt wat een gemartel. Met een iPad wil het al helemaal niet. De foto die uiteindelijk goedgekeurd is is hartstikke donker

Het bestelsysteem van OV-Chipkaart geeft helaas geen uitleg of foutmelding wanneer je een foto upload en het systeem die foto niet accepteert. Dat is natuurlijk slordig en laat jou als klant onwetend over de oorzaak. Je gaat dan bellen met de klantenservice, die komen niet verder dan dat je de Microsoft browser moet gebruiken. Absolute onzin! 

 

Ik heb 4 verschillende browsers geprobeerd en het fotobestand verkleind tot 400KB, niets werkte. Wat wel direct werkte was het fotobestand (op je eigen computer) eerst aanpassen naar de pixelgrootte 768 X 1024 pixels. Dan kun je de bestelling direct plaatsen. Dit deed ik overigens met Safari zonder enig probleem.

 

 

Bij mij lukte het pas toen ik de extensie van .jpg veranderde in . jpeg

Dank voor de tips. Heb een half uur zitten hannessen met foto’s omzetten in allerlei formats. De tip van minder pixels werkte wel. Op mijn imac gewoon een jpeg foto omgezet van hoge naar de laagste kwaliteit en dat werkte goed. Ik heb dit gedaan op de OV chipkaart site, die is kennlijknet zo onhelder als de NS info.

 

   

Hoe kan het dat dit probleem al maanden bekend is, en NS/OV-chipkaart er nog steeds niets aan gedaan heeft?

I did the same downsized to the ratio mentioned. Still not taking the photo and shows blank photo on conformation page

Zelfs met bovengenoemde tips (waarvoor dank!) is het mij niet gelukt om een foto te uploaden. Groot, klein, exact 768 X 1024, het maakte allemaal niks uit. Mijn tip: bespaar jezelf een hoop gevloek en ga naar https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen en bestel daar je kaart, want dezelfde foto die op de site van NS werd geweigerd werd daar wel geaccepteerd. (442Kb en 768x1024). Helaas moet ik nog wel een keer naar de site van NS om de kaart te koppelen aan mijn account en producten toe te voegen. Wat een enorme aanfluiting dit NS! Schandalig dat dit nog niet gefixt is.

Hi Team,

 

I have been trying all the above solutions but none of them seems to be working . Its very annoying that after doing all the alterations still its not getting processed. I am trying to order a OV Chip for my child.

Reputatie 6
Badge +2

Hi kunalsoft07 and welcome to the NS Community! 

Unfortunately, there is currently a malfunction. The right department is already working on it, so please try this again later today or later this week.

Hi Team,

 

The issue is still there.. I have been trying since yesterday even customer service has no answers about how long its gona take to resolve it.😣

Reageer