Skip to main content

Mijn zoon is 13 jaar en gaat dagelijks naar school. Hij heeft een traject vrij abonnement. Oftewel elke reis dagelijks is al betaald! In theorie zou hij dus helemaal niet in hoeven in en uitchecken.

Nu krijg we wel af en toe €12,- in rekening gebracht als hij vergeten is uit te checken. Op de eindbestemming staat een paaltje en geen poortje. Nu heb ik dat een aantal keer kunnen laten corrigeren, maar nu kan dat niet meer. De NS medewerker verteld dat dit maar 3x per jaar mag.

Het is toch wel vreemd dat een kind hiervoor verantwoordelijk wordt gehouden. Kinderen en zeker mijn zoon is nog niet zo goed oorzaak-gevolg te overzien en nogal vergeetachtig. Zeker omdat de reis al betaald is. Oftewel het volledige bedrag is een boete. Dit werkt anders dan wanneer je op saldo reist en die kosten ook daadwerkelijk gemaakt zijn voor die reis.

Waarom is in- en uitchecken verplicht bij een reeds betaald traject (abonnement)? Met een los ticket (qr code) hoeft dit niet.

Waarom kan dit dan ook nog eens bij minderjarige kinderen?

 

 

Als er niet is in of uitgecheckt is er ook geen controle of er wel op het betaalde traject is gereisd. Op zo'n manier zou  je dan ook naar een ander station wat niet afgedekt is met het abonnement kunnen reizen en wat ook geen poortjes heeft. 

Verder bent u als als ouder verantwoordelijk voor uw kind. 


Jij laat jouw kind zelfstandig reizen, NS mag er vanuit gaan dat het kind dan zelfstandig genoeg is om in- en uit te checken.

Jij bent akkoord gegaan met de voorwaarden dat er in-en uitgecheckt moet worden.

En zoals @Momo aangeeft wil NS weten waar gereisd is.


En met een e-ticket zou reizen buiten het traject bij controle een boete opleveren. Met een OV-chipkaart niet, omdat er dan gewoon betaald wordt voor het gedeelte buiten het traject, mits er uitgecheckt wordt.


Met e-ticket (qr code) kan er niet eens in of uitgecheckt worden, voor in/uitchecken is een kaart met chip nodig en een e-ticket heeft die niet, met de QR code kun je alleen eventuele poortjes openen. 


https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/


Traject Vrij valt niet onder Vrij Reizen, omdat het alleen op een specifiek traject geldt. Zonder in- en/of uitcheck is niet te zien of er wel op dat specifieke traject gereisd is. Met Altijd Vrij, Dal Vrij op weekenddagen, enz. heb je dat ‘probleem’ niet.


Traject Vrij is inderdaad geen 100% afgekocht reisrecht, vergelijk Weekend Vrij op een vrijdag(avond), maar uit eerdere discussies zou er bij controle op het traject geen probleem moeten zijn.

Helaas denkt het (Flex) systeem er anders over, dus dat levert je correcties op van 50 euro (controle zonder incheck) of 20/12 euro bij gemiste in/uitcheck. Bij reizen op saldo speelde dat niet (edit: wel/ook) maar dat ging dan om 10 euro.


Bij Traject Vrij op saldo (voor zover je van op saldo kon spreken omdat dat ook al rekening was) was het bij de invoering ervan in juli 2014, toen iedereen moest gaan inchecken en de oude papieren automaatkaartjes verdwenen, zo dat er wel een correctietarief werd berekend bij vergeten in/uitcheck maar om abonnementhouders die eerder met hun Jaar of Maandtrajectkaart niet hoefden in te checken er aan te laten wennen om wel in te checken werd er tijdelijk maar €0,01 als correctietarief berekend ipv het normale tarief van €10. Dat is een aantal jaar zo geweest en daarna is het inderdaad €10 geworden, ik weet alleen niet meer wanneer dat was. Bij andere abonnementen waarbij je op saldo reisde werd er gewoon saldo ingehouden. Het eerder genoemde geen boete geven bij vrij reizen betrof de wettelijke verhoging/ UvB bij afgekocht reisrecht met een saldo abonnement. 


Ah, oke dan ging het daar over. Kan mijn tekst niet meer ‘doorstrepen' maar reactie aangepast.


.


Reageer