beantwoord

Maximum aantal restituties uitcheckgemist

  • 15 October 2022
  • 4 reacties
  • 535 Bekeken

Ik heb dit jaar al drie keer een restitutie aangevraagd bij NS via uitcheckgemist.

Nu was het opnieuw raak, voor de vierde keer dus (tja..) en krijg ik de melding “U kunt via Mijn NS helaas geen aanvraag meer indienen voor restitutie van een vergeten check in of check uit, omdat uw maximum aantal voor online aanvraag is bereikt.”

Nu begrijp ik vanuit NS gezien wel dat men fraudering wil voorkomen, maar de last wordt na de derde keer wel volledig bij de reiziger neergelegd. Die moet dus boeten voor de kleine groep die fraudeert.

Is er een andere manier om te bewijzen dat de reis wel degelijk is gemaakt en alsnog de restitutie te ontvangen?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 October 2022, 18:40

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het maximum aantal online (fraudegevoelige) aanvragen is bereikt, maar dat betekent niet dat de Klantenservice je niet kan helpen.

Vooropgesteld dat je aannemelijk kunt maken dat er iets fout gegaan is, of als je regelmatig dezelfde reis maakt en inderdaad voor de 4e keer niet uitgecheckt hebt.

Reputatie 7
Badge +4

NS moet dit objectiveren en kan alleen maar afgaan op gedrag, niet op vermeende intenties of veronderstelde fraude.

In- en uitchecken is een eigen verantwoordelijkheid en er is een zekere tolerantie voor als het af en toe eens misgaat. Dan wordt het vergoed. Helaas is het zo dat voor veel mensen de verleiding niet is te weerstaan om risicoloos claims in te dienen, die beschouwd worden als extra inkomen. 

Dat risico is er altijd maar er zijn ook mensen die het een keer per ongeluk overkomt. Door een maximum in te stellen houdt NS hier een evenwicht in.

Zonder maximum aantal is het gewoon een graaipot, en met name de mensen die zonder mogelijke vervolging risicoloos geld willen binnenkrijgen, schreeuwen moord en brand over het onrecht dat ze wordt aangedaan. Die krijgen dan altijd wel steun en instemming van mensen die het ook proberen. Mensen met deze instelling zullen het ongetwijfeld hier niet mee eens zijn. Daar zit ik ook totaal niet mee.

Strikt genomen zou het ook zonder deze compensatie kunnen. Eerlijk gezegd zie ik dit als een net compromis tussen het mensenlijk tekort enerzijds en geen Gekke Henkie worden anderzijds. NS moet het wel objectiveren met een maximum aantal. Gewoon beter opletten en aan de verplichting voldoen die u overeen bent gekomen, is het enige wat er op zit. Dat risico loopt iedereen zelf en is niet af te wentelen. We zijn een samenleving van volwassenen met vrijheid in verantwoordelijkheid.

 

Alle vergoedingen moeten uiteindelijk niet door NS, maar door de betalende reiziger worden opgebracht. Dat evenwicht begint door de vele regelingen een beetje zoek te raken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij reizen met OV-chipkaart ben je verplicht om in- en uit te checken. Je kunt het een keer vergeten, in de haast of drukte niet goed in/uitchecken, een paaltje missen, een niet werkend paaltje tegen komen. Omdat dit iedereen kan overkomen is de mogelijkheid geschapen om een missende in/uitcheck te corrigeren. Het limiet is er, omdat er mensen zijn die veel meer dan gemiddeld om restitutie vragen voor een missende in/uitcheck.

Nu je dat niet meer online kunt regelen, kun je telefonisch, via Twitter, chat of Facebook contact opnemen met NS klantenservice.

Badge +3

@Dionysos81 zegt het zelf al ‘de (goedwillende) reiziger moet bloeden voor de kleine groep die fraudeert’.

Nu valt dat bloeden wel mee, want de Klantenservice kan je eventueel gewoon helpen, met je Reishistorie erbij. Vaak gaat het ook om in/uitchecks bij de verkeerde vervoerder, dat is aannemelijk te maken (ook al kan de Klantenservice die bij reizen op saldo niet zien).

De kleine groep bestaat uit mensen die bijv. van Eindhoven naar Groningen reizen, daar vrolijk naar buiten lopen (geen poortjes) en vervolgens claimen dat ze vergeten zijn om op Strijp-S (ook geen poortjes) uit te checken.

Dan reis je dus (helemaal legaal, want je was gewoon ingecheckt bij NS) van Eindhoven naar Groningen voor uiteindelijk € 2,50 en daar kom je dus (fraude) drie keer mee weg via Uitcheckgemist. Een fraudeur zal de terugreis uit Groningen dan natuurlijk niet op dezelfde kaart maken, want dan val je al gauw door de mand.

Leg bij een volgende (4e) keer maar uit bij de Klantenservice… of reis voor € 10 naar Groningen (abonnement op saldo) zonder uit te checken en claim geen restitutie. Maar dan blokkeert je kaart ook na 12 keer…

Reageer