Met arriva naar Bad Bentheim? | NS Community
beantwoord

Met arriva naar Bad Bentheim?

  • 27 May 2023
  • 3 reacties
  • 215 Bekeken

Beste mensen,

 

Tot mijn verbazing las ik dat je vanuit Heerlen gewoon met je chipkaart net arriva naar Aken kunt reizen en dat daar ook een arrivapaal staat om in en uit te kunnen checken.

 

Mijn vraag is of dat ook geldt vanuit Hengelo naar Bad Bentheim? En zo ja hoe zit het als je met een keuzedag naar Hengelo reist. Ga je daarmee tot Hengelo en ga je dan vanaf je chipkaart op saldi reizen?

 vr gr Do192

icon

Beste antwoord door Daniel 27 May 2023, 09:55

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Bij Bad Bentheim is nou juist een van de weinige plekken waar dat niet kan (en sowieso kan je daar niet met Arriva de grens over).

Je kunt van Bad Nieuweschans naar Weener en Leer (laatste stuk zelfs met een Duitse lijnbus), van Enschede naar Gronau, van Zevenaar naar alle stations in Emmerich en van Heerlen naar Aken met je OV-chipkaart de grens over reizen. Nederlandse producten, dus ook keuzedagen, gelden daar tot het moment van uitchecken. Dus ook gewoon op dat stukje over de grens.

Mijn vraag is of dat ook geldt vanuit Hengelo naar Bad Bentheim? En zo ja hoe zit het als je met een keuzedag naar Hengelo reist. Ga je daarmee tot Hengelo en ga je dan vanaf je chipkaart op saldi reizen? 

Nee, dat kan alleen van Heerlen naar Aachen, van Arnhem naar Emmerich, van Enschede naar Gronau en van Nieuweschans naar Leer. 

In deze gevallen geldt ook voor het Duitse stuk het Nederlandse OV-chipkaart tarief en check je dus ook met een keuzedag op het Duitse station uit en in.

De betrokken Nederlandse provincie betaalt in bovenstaande gevallen voor de inkomstenderving van de vervoerder op het Duitse stuk. Bij Gronau is dat goedkoop omdat het maar om 1 kilometer gaat, maar bij Bad Bentheim is het vanaf de grens een heel lang Duits traject en dat zou de Provincie Overijssel veel meer geld kosten.

Badge +3

Vanaf Hengelo (en dan via Oldenzaal de grens over, niet via Enschede!) mag je wel reizen met de goedkope Duitse tickets.

Hengelo/Oldenzaal valt onder Niedersachsen, Enschede is Nordrhein-Westfalen en daar gelden andere regels. Maar met een OV-chipkaart kan je tot Gronau.

Voor Zevenaar - Emmerich is het helemaal leuk (als je een kaartje zou moeten kopen) want dat is dan Preisstufe A, alsof Zevenaar en Emmerich één gemeente zijn.

Zie ook https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/tarifgebiete-regionen-preisstufen

Reageer