mijn kaart is geblokkeerd | NS Community
beantwoord

mijn kaart is geblokkeerd

  • 6 August 2022
  • 6 reacties
  • 3364 Bekeken

Ik heb net mijn OV chipkaart gebruiken met de trein 

en dan wilde ik 2 minuten laten een tram pakken, maar toen ik wilde in klokken zei het dat mijn kaart is geblokkeerd? 
Waarom is dit?
Kunt je het voor me fixen?

kaartnumme

icon

Beste antwoord door Robert B 6 August 2022, 14:41

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je kaart geblokkeerd is komt dat meestal door:

  • Te vaak (meer dan 12 keer) vergeten in/uit te checken
  • Je meer dan 60 euro achterstand hebt bij incasso’s voor automatisch opladen

Voor dat eerste kan je bij een servicebalie van een vervoerder terecht (op het station), voor dat tweede neem contact op met de klantenservice van OV-chipkaart (0900 0980, ma-vr 7:00-21:30 en za-zo 10:00-16:00)

Het kan ook met een betalingsachterstand voor een NS (Flex) abonnement te maken hebben, maar dan zou je al een incassobureau achter je aan hebben gekregen.

Of je kaart is verlopen, zie de einddatum op de kaart.

Reputatie 7
Badge +1

Nog meer voor de hand liggend lijkt mij dit: alweer iemand die onoplettend de kaart ff langs de paal zwaait-of totaal niet op screen kijkt bij uitsjekpoort-en dan niet ziet dat saldo negatief is geworden-en nu blokkeren verwart met ´kan niet INsjek-onvoldoende saldo´. Iets meer oplettenden kunnen dat zelfs aan de pieptoontjes horen.

Hoi ff een vraagje kan ik mijn weekend abonnement gebruiken als m’n saldo van m’n kaart geblokkeerd is? 

Badge +3

Hoi ff een vraagje kan ik mijn weekend abonnement gebruiken als m’n saldo van m’n kaart geblokkeerd is? 

Goede vraag maar ik vermoed van niet, bij Weekend Vrij op Saldo.

Met NS Flex (en BTM op saldo) zou het op zich moeten kunnen.

Reputatie 7
Badge +4

Het is de vraag of het geblokkeerd is dan wel of er een negatief saldo op staat. In het laatste geval moet u het in ieder geval aanvullen. Heeft u Weekendvrij of een weekendabonnement voor een student? Bij een studentenabonnement kan aanvullen voldoende zijn. @Robert B geeft in het gemarkeerde antwoord ook een aantal mogelijkheden aan.

Weekendvrij is nu in principe een Flexabonnement, dat kan geblokkeerd zijn na een langdurige betalingsachterstand. Dan had u al een incassobureau op uw nek gehad en dan had u dat waarschijnlijk wel geweten.

Het is nu een beetje speculatie wat er aan de hand is. Een saldotekort moeten aanvullen is een eenvoudige en onschuldige zaak. 

Badge +3

Om hier nog even op terug te komen:

Hoi ff een vraagje kan ik mijn weekend abonnement gebruiken als m’n saldo van m’n kaart geblokkeerd is? 

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-antwoorden/mijn-saldo-is-geblokkeerd.-wat-nu.htm

Het lijkt er dus om te gaan dat je niet meer op saldo kunt reizen, maar bij Weekend Vrij is geen saldo nodig.

Sommige vervoerders checken alsnog eerst het saldo (zelfs bij NS Flex) en kan je niet inchecken bij negatief saldo. Ik neem zomaar aan dat dit ook geldt bij geblokkeerd saldo.

Voor de rest zou je dus bericht (per e-mail of post) gehad moeten hebben van Adminstratie OV-chipkaart (en later een brief van Intrum).

Als je geen automatisch opladen hebt, neem vooral contact op met OV-chipkaart via 0900 0980. Het kan ook via NS 030 751 5155 (optie 3) ma-vr 7:00-21:30 en za/zo 10:00-16:00.

Reageer