beantwoord

Nieuwe OV-Chipknip geactiveerd in de brievenbus

  • 28 October 2023
  • 10 reacties
  • 214 Bekeken

Onlangs heb ik per post een nieuwe OV-Chipknip ontvangen. Deze kaart vervangt mijn oude OV-Chipknip die binnenkort zou gaan verlopen. Tot mijn verbazing bleek de nieuwe OC-chipknip al actief te zijn zodat met deze kaart gemaakte reizen meteen van mijn saldo worden afgeschreven.

Hoort een nieuwe OV-chipknip geactiveerd per post te worden ontvangen? Als deze OV-chipknip ergens onderweg naar mij wordt onderschept dan kan er ongewenst op mijn kosten worden gereist. Dit lijkt me niet gewenst. Ik zou verwachten dat je een nieuwe/vervangende OV-Chipknip eerst zelf moet activeren voordat deze kan worden gebruikt.

icon

Beste antwoord door Tochjo 28 October 2023, 14:38

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

Vervangende kaarten kunnen inderdaad direct gebruikt worden. Dat geldt overigens ook voor kaarten die samen met een nieuw abonnement besteld worden, dus op zich is dat niet raar. Het risico op onderschepping lijkt me minimaal; ik kan me niet herinneren daar ooit op deze community over gelezen te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Chip-knip? Die bestaan al een hele tijd niet meer en waren bankpassen.

Op Ov-chipkaarten aangevraagd als kaartvernieuwing staat alles wat op de vorige kaart stond. Je hebt gelijk dat het niet handig is als de kaart tijdens verzending in andere handen terecht komt.

Badge +3

Let op dat je op je huidige kaart (die binnenkort verloopt) waarschijnlijk geen OV-fietsen meer kan huren, dus neem voor de zekerheid beide kaarten mee.

Dank voor de feedback. Het maakt duidelijk dat het de standaard werkwijze is om OV-chipkaarten (idd kaart en niet knip) geactiveerd te versturen. Vind ik persoonlijk niet handig en passen bij een veilige manier van waardevolle spullen versturen maar dit is zoals het kennelijk werkt.

Reputatie 7
Badge

Ik ben het helemaal met u eens. Dit zou niet moeten. Maar wie zijn wij.

Badge +3

Ik ben het helemaal met u eens. Dit zou niet moeten. Maar wie zijn wij.

Als nieuwe/vervangende ov-chipkaarten zonder producten erop verstuurd zou worden, welke procedure had je dan in gedachten om je abonnement(en) toch op die kaart te krijgen?

Bij een automaat? Dat kan iemand die je post gestolen heeft ook doen. 😥

Contact opnemen met de Klantenservice “Hoi ik heb mijn nieuwe kaart binnen hoor!” en dan alsnog naar een automaat voor het overzetten van je abonnement(en)? Onhandig…

Kaart af te halen bij een pakketpunt (op vertoon legitimatie)? Dat zou nog wel een optie zijn, maar helaas gaat het gewoon per briefpost zonder track & trace.

Kaart voorzien van een pincode om te activeren? Maar ja bij een servicepunt (supermarkt e.d.) valt weinig in te toetsen.

Reputatie 5
Badge

Activeren in Mijn NS zou een optie kunnen zijn.

@ Robert B: optie bij de NS automaten etc inbouwen: vervang oude door nieuwe kaart. En dan de oude kaart tegen de lezer houden en vervolgens de nieuwe.

Badge +3

Activeren in Mijn NS zou een optie kunnen zijn.

Ook niet, tenzij je kaarten met een ‘productblokkade’ erop zou versturen die online op te heffen is.

Maar ja, vaak weet NS het nummer van je nieuwe kaart nog helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +3

@ Robert B: optie bij de NS automaten etc inbouwen: vervang oude door nieuwe kaart. En dan de oude kaart tegen de lezer houden en vervolgens de nieuwe.

Er zijn nu al meer dan genoeg mensen die wanneer ze een nieuw abonnement op een bestaande kaart bestellen dit vergeten te activeren bij een automaat, of helemaal niet weten dat dit moet ondanks dat het in de bevestingsmail staat, waardoor ze niet met hun abonnementskorting reizen. Of die een abonnement opzeggen en niet het abonnement bij een automaat van de kaart  verwijderen waardoor het abonnement doorloopt (bij saldo abonnementen).

Als iedereen die een nieuwe persoonlijke kaart ontvangt die eerst moet activeren bij een automaat gaat dat meer problemen opleveren dan het oplost. Zoals Tochjo al eerder aangaf, bij mijn weten zijn er geen meldingen dat een nieuwe kaart is onderschept en misbruikt. De envelop is aan de buitenkant ook niet herkenbaar als zijnde van OV-chipkaart, tenzij je het postbusnummer en postcode herkent. 

Wat ik persoonlijk wel zou willen is dat je bij NS Flex de mogelijkheid om OV-fietsen en OV-ebikes  te huren zou moeten activeren bij een nieuwe kaart of gewoon sowieso altijd. Zou gewoon met een schuifje OV-fiets aan/uit in je MijnNS account kunnen. 

Reageer