beantwoord

Nieuwe ov-kaart in de bus gekregen van oudbewoner

  • 10 December 2022
  • 14 reacties
  • 348 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Goedendag,

Afgelopen week hebben wij een nieuwe ov-kaart in de bus ontvangen van een vorige bewoner van ons huidige woonadres. Aangezien wij deze oudbewoner niet kennen weten wij niet hoe wij deze persoon kunnen bereiken en contacteren. Weet iemand bij wie we terecht kunnen om dit te melden zodat deze persoon zo spoedig mogelijk zijn nieuwe ov-kaart op zijn nieuwe adres krijgt? 

 

De naam van deze persoon opzoeken op internet en sociale media heeft jammer genoeg niets opgeleverd.

Dank voor het meedenken!

icon

Beste antwoord door Tomas NS 10 December 2022, 14:47

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

14 reacties

Hoi LAT23 en welkom bij onze Community.

Wat fijn om te lezen dat je deze OV-chipkaart bij de eigenaar wil krijgen! Het is echter wel zo dat wij de nieuwe gegevens van deze reiziger waarschijnlijk ook niet hebben (anders was de kaart wel naar het juiste adres gestuurd). Daarnaast hebben we te maken met privacywetgeving en briefgeheim.

Hoe erg ik de genomen moeite ook waardeer moet ik je in dit geval toch adviseren om de brief retour afzender te sturen.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn toch genoeg berichten geweest dat mensen hun adres hadden aangepast in hun gegevensbij NS en dat post (bv Spoor) toch nog naar het oude adres werd verzonden.

Het is wel de vraag of de kaart vanuit NS is aangevraagd (automatisch verniewing) of dat de gebruiker dit zelf bij OV-chipkaart.nl heeft gedaan, zeker gezien de vele berichten dat abonnementhouders geen nieuwe kaart vanuit NS. Als de gebruiker de kaart zelf heeft aangevraagd bij OV-chipkaart.nl zal daar nog het oude adres staan.

Als de nieuwe kaart vanuit is aangevraagd omdat de gebruiker een NS abonnement heeft, zal NS wel het e-mailadres hebben en die persoon een bericht kunnen sturen dat de nieuwe kaart is bezorgd op het oude adres.

Of de persoon zal als hij of zij de kaart niet ontvangt gaan informeren bij NS of OV-chipkaart waar de kaart blijft en zal dan te horen krijgen dat de kaart al is verstuurd (en misschien ook naar welk adres). 

In allebei de gevallen kan de gebruiker de kaart ophalen bij de huidige bewoner van het voormalige adres. Stuur je de kaart retour afzender zal de kaart zeer waarschijnlijk vernietigd worden. 

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn toch genoeg berichten geweest dat mensen hun adres hadden aangepast in hun gegevensbij NS en dat post (bv Spoor) toch nog naar het oude adres werd verzonden.

Nog sterker: ik heb zelf zelfs de situatie gehad dat m'n adres in Mijn NS opeens weer terug gewijzigd was (enkele maanden later) na het doorvoeren van een wijziging.

Er lijkt dus nog ergens een tweede systeem te zijn wat blijkbaar eens in de zoveel tijd met Mijn NS synchroniseert ofzo.

Het is inderdaad de vraag of deze persoon het zelf heeft aangevraagd of het gaat om een automatische verlenging. Desalniettemin is het zo dat deze oudbewoner al meer dan 12 jaar geleden verhuisd is, omdat er andere mensen in de tussentijd op ons huidige adres hebben gewoond. Dus deze persoon is zelf erg onzorgvuldig. Graag wil ik dit oplossen. Is er een andere oplossing dan retour afzender of wachten totdat deze persoon zelf bij ons aanbelt?

 

Dank!

Reputatie 7
Badge +3

Als de oudbewoner al 12 jaar niet meer op dat adres woont, zou ik de kaart terug sturen naar de afzender.

Reputatie 7
Badge +3

12 jaar? Ja, dan zou ik de envelop terug sturen. Dan heeft die persoon meer dan genoeg tijd gehad om het adres te laten veranderen. Een persoonlijke OV-chipkaart is bovendien 5 jaar geldig, dan zou een vorige kaart ook naar het oude adres gegaan zijn. Of het is iets zoals Daniel zegt, adres is wel gewijzigd maar het systeem wijzigt het daarna weer terug naar het oude adres. 

Je kunt het ook nog melden aan OV-chipkaart.nl aangezien zij de OV-chipkaarten produceren en opsturen, ook als de kaartvernieuwing door NS is aangevraagd, NS zelf maakt en verstuurt die kaarten niet. 

Badge +3

Kwam de kaart in een envelop van NS of OV-chipkaart? Volgens mij staat er op de achterkant van OV-chipkaart enveloppen een vakje waar je de reden van retour op kunt aangeven.

Schrijf op de voorkant ‘retour afzender’.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet wel dat de nieuwe kaart die ik kreeg was verstuurd door OV-chipkaart.nl, wel geplakt op een brief van NS, maar adres van verzender was TLS/OV-chipkaart.nl. Achterkant van envelop had meen ik geen bedrukking waar aan te geven was dat de post niet voor mij was en reden van retour aan te geven, niet bij ieder bedrijf of organisatie staat dat achterop de envelop.

 

 Daarnaast hebben we te maken met privacywetgeving en briefgeheim.

de brief is aangekomen op de plaats van bestemming en of dat nou bij de juiste persoon of niet is, dat is waar in Nederland het 'briefgeheim' eindigt (bescherming tijdens het transport)

En inderdaad, gewoon retour afzender sturen lijkt me makkelijk/een kleine moeite

Reputatie 7
Badge +4

Nou, het openen van een brief van een ander op uw adres is nog steeds schenden van het briefgeheim. Het briefgeheim is niet een zaak van het transport alleen.

https://rechtswinkel.nl/vragen/ik-heb-een-verkeerd-geadresseerde-brief-ontvangen-naam-fout-straat-mijn-straatnaam/5727

Natuurlijk hebt u het briefgeheim niet geschonden. Met de bezorging is het posttraject geëindigd, terwijl het briefgeheim ziet op het traject tussen het ter post bezorgen ('in de brievenbus doen') en bezorging bij de geadresseerde.

Met de beëindiging van het posttraject eindigt in Nederland het briefgeheim. Er is, in ieder geval de laatste tientallen jaren, in Nederland geen vervolging en veroordeling geweest die iets anders beweert

Hoi Bscholz en welkom bij deze Community.

Dit topic is geen topic over wat het briefgeheim inhoudt, maar een topic wat ingaat op wat je dient te doen als je de OV-chipkaart van iemand anders ontvangt. Ik verzoek je daarom on-topic te blijven, zoals je in je eerdere reactie deed met je suggestie om de brief retour afzender te sturen.

Reputatie 7
Badge +3

Da's wel een mooie. Je begint zelf over briefgeheim in dit topic, en als dat dan ter discussie gesteld wordt, is het opeens off-topic 🙂

Of ik er nou zelf over begonnen ben of niet, wij kunnen TS hier helaas toch niet mee helpen. Daarnaast gaf ik slechts aan dat het een zaak is die bestaat. Ik ben geen jurist, en dit is geen Community om de betekenis ervan op de proef te stellen: de uitkomst wordt er namelijk niet anders van.

Ik blijf bij mijn advies om de brief retour te sturen en daar sluit ik in ieder geval mijn bijdrage aan dit topic mee af.