Skip to main content

NS hebben nieuwe algemene voorwaarden gepubliceerd die 1 juli in moeten gaan. Naast dingen die aansluiten bij de wijzigingen die eerder al in de nieuwe versie van de specifieke voorwaarden voor fietsen, is er meer nieuw.

- De veelbesproken procedure voor geld terug na verplicht omchecken bij geadviseerde overstap via de klantenservice is beschreven

- Er is beschreven dat een correctietarief voor reizen zonder geldig vervoersbewijs alleen kan worden toegekend bij gebruik van een product voor reizen op rekening en dat dat dan in plaats komt van de ritprijs met wettelijke verhoging. Ook is vermeld dat andere correctietarieven alleen toepasselijk zijn als dit niet geldt. Dit lijkt een reactie oo de twijfel bij de geldigheid van deze voorwaarden door cumulatieve werking. Ik twijfel wel of dit genoeg is gezien die wettelijke verhoging uit het strafrecht komt. Mogen NS wel besluiten daar niets mee te doen? En heeft een agent hier een boodschap aan?

- De hoogte van het correctietarief voor reizen zonder geldig vervoersbewijs blijft standaard €50 maar kan voortaan iin voorwaarden bij specifieke producten afwijken. Andere correctietarieven moeten helemaal per product bepaald gaan worden.

- En als laatste... reizen met de ov-pas wordt mogelijk. Eerst alleen op saldo, maar er staat ook een verwachting dat reizen met andere producten met de ov-pas vanaf 2025 mogelijk wordt. De identiteit in een profiel gekoppeld aan de pas moet dan overeenkomen met die van de reiziger. En bij reizen met de ov-pas wordt geen instaptarief ingehouden (maar bij niet uitchecken natuurlijk wel alsnog een correctietarief berekend). Bij reizen met de ov-pas zullen ten slotte helaas, ook bij reizen op slado, bij uitchecken geen saldo en prijs zichtbaar zijn.

"Ik twijfel wel of dit genoeg is gezien die wettelijke verhoging uit het strafrecht komt. Mogen NS wel besluiten daar niets mee te doen? En heeft een agent hier een boodschap aan?"

Ja dit mag. Onder andere RET en HTM doen dit bijvoorbeeld ook bij het uitschrijven van een bekeuring. Als je die gelijk betaald, is het lager. Hoger dan €50 mag niet omdat dat in de WP2000/BP2000 is vastgesteld. Dat kan de overheid alleen wijzigen. Maar lager mag wel.

 

Wij kunnen ook nog nota's opmaken voor bijvoorbeeld het verontreinigen van treinen, zittingen slopen etc. De correctietarieven zijn onderdeel van het reisproduct NS Flex en daar mag NS in principe eigen voorwaarden aan stellen. Immers ga je als abonnementhouder met NS flex akkoord bij gebruik. Hoger zal eigenlijk nooit gebeuren omdat €50 euro vastgelegd is. 


Ik snap dat dat het beleid van NS is (gelukkig, anders zou het wel erg tegenstrijdig worden) maar artikel 48 lid 2 BP2000 spreekt toch echt gewoon over "een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag" en daar staat niet "maximaal" bij of iets dergelijks. Bovendien komt daar dus de ritprijs bij (lid 1) en moet dit worden gevorderd en is geregeld hoe om moet worden gegaan met een weigering hiervan. Er volgt dan namelijk strafvervolging waardoor de consument de rechter over de situatie kan laten oordelen zonder al te veel moeite of kosten en onschuldig is tot het tegendeel wettig en overtuigend bewezen is. Dat is m.i. toch echt iets anders dan stiekem een vast bedrag van iemands rekening proberen te incasseren en als dat niet lukt een civielrechterlijke incassoprocedure beginnen.

Erger is echter dat lid 7 bepaalt dat het recht van strafvervolging vervalt als de reiziger hieraan meewerkt en dat dus ook niet van toepassing is als een correctietarief niet kan worden gezien als ritprijs met wettelijke verhoging. Dat NS dan niet alsnog deze sanctie oplegt of laat vervolgen is leuk, maar heeft bijvoorbeeld de politie daar een boodschap aan? Als dat niet het geval is, is er toch weer een cumulatieve werking.


Daarbij waren NS volgens mij ook behoorlijk overtuigd dat dit in de oude voorwaarden goed zat en doen de twijfels vsn de rechtbank daaraan en deze wijziging toch wel sterk vermoeden dat dat onterecht was.


Het bedrag is bij ministeriële regeling inderdaad vastgelegd maar dat geld is voor de vervoerder. Daarom kan een vervoerder kiezen het te verlagen bij gelijk betalen om gelijk inkomsten te hebben


Het bedrag is bij ministeriële regeling inderdaad vastgelegd maar dat geld is voor de vervoerder. Daarom kan een vervoerder kiezen het te verlagen bij gelijk betalen om gelijk inkomsten te hebben

Klopt, een (wettelijke) verhoging of correctietarief is geen boete in de zin van de wet. Boetes gaan via het CJIB.

Verschil met een UvB is wel dat je bij NS Flex alleen die 50 euro hoeft te betalen (en niet de kosten voor de reis zelf erbij). Dat is altijd al zo geweest en nu dus expliciet in de voorwaarden benoemd.

De vraag is dan wel of je met NS Flex na controle (en dus een correctie die volgt) een geldig vervoerbewijs hebt. Een UvB is dat wél.


Klopt, een (wettelijke) verhoging of correctietarief is geen boete in de zin van de wet. Boetes gaan via het CJIB.

Zoals eerder toegelicht in een ander topic komt de term "boete" niet voor in de Nederlandse wet. Maar dat de wettelijke verhoging ten bate komt van de vervoerder en niet van het CJIB zoals de opbrengsten uit transactievoorstellen, strafbeschikkingen en mulderbeschikkingen.


De vraag is dan wel of je met NS Flex na controle (en dus een correctie die volgt) een geldig vervoerbewijs hebt. Een UvB is dat wél.

Exact, en ook of je zelfs als dat zo is niet alsnog beboet kunt worden voor het eerdere zwartrijden. Het zal je maar gebeuren dat een agent je bijvoorbeeld gecontroleerd ziet worden, daardoor vaststelt dat je zwart hebt gereden en je vervolgens besluit alsnog vervolging op te starten. Die bepaling dat het recht op strafvervolging vervalt na betalen van een vervoersbewijs met verhoging, is er immers om dat te vermijden en zo'n bepaling is er niet voor correctietarieven.


Inmiddels heeft de rechtbank Noord-Holland in drie zaken vastgesteld dat de oude voorwaarden rond correctietarieven in ieder geval níet rechtmatig waren, waarbij correctietarieven zijn kwijtgescholden, zoals ik uitgebreider heb beschreven in onderstaande reactie in een ander topic.

Ik ben benieuwd of er nog eens over het m.i. dus overgebleven hiaat in de nieuwe voorwaarden geprocedeerd gaat worden en wat de gevolgen van deze uitspraken voor andere tot 1-7 opgelegde correctietarieven zijn als iemand daar nog een procedure over zou beginnen. Zijn deze ook allemaal terug te eisen? Geldt daarbij een verjaringstermijn van drie jaar zoals artikel 3:52 BW lid 1 onder d lijkt te stellen? Als correctietarieven uit de afgelopen 3 jaar tot en met 1-7-2024 terug te vorderen zijn, kan dit nog vervelend worden voor NS.


Ik reageer even in het andere topic, want volgens mij heeft de NS daar juist gelijk gekregen ❓


Reageer