Hallo,
Ik heb een NS Flex abo en zie dat een ritje met de METRO (RET Rotterdam) gefactureerd en geïncasseerd wordt via het NS Flex abo, terwijl dit ook via de poortjes van mijn OV-chipkaart afgehaald werd.
Hoe kan dit?
Iemand een idee?
Hallo,
Ik heb een NS Flex abo en zie dat een ritje met de METRO (RET Rotterdam) gefactureerd en geïncasseerd wordt via het NS Flex abo, terwijl dit ook via de poortjes van mijn OV-chipkaart afgehaald werd.
Hoe kan dit?
Iemand een idee?
Ik zie nu op ‘mijn OV-chipkaart’ dat automatisch opladen ineens ‘UIT” staat, terwijl ik deze altijd op ‘AAN’ heb gehad.
Is het zo dat het NS flex abo ervoor zorgt dat automatisch opladen direct op ‘UIT’ gezet wordt, waardoor facturatie en betaling van METRO (RET Rotterdam) alsnog via NS loopt?
Dat zou toch raar zijn??
mvgr,
Ronald
Het concept van NS Flex is dat NS al je reizen factureert. Sinds NS vrijwel geen andere abonnementen meer aanbiedt, dwingen ze je daar dus inderdaad vrijwel toe. Je kunt bij een balie op een groot station wel het deel voor bus, tram en metro weer van je kaart laten halen zodat je ov-chipkaart daar weer normaal werkt. Automatisch opladen kun je dan ook zelf weer aanzetten. Reizen per trein (ook van andere vervoerders) verlopen met NS Flex altijd via facturatie door NS.
Ik vindhdit ook nog altijd raar en twijfel zelfs of het mag. Dat je alleen nog een abonnement kunt krijgen als je ook een kredietproduct afneemt lijkt koppelverkoop en dat NS zichzelf inzicht geeft in reizen met haar concurrenten lijkt concurrentievervalsing wat mij betreft. Tot op heden isdait voor zover ik weet niet voor een rechter gebracht en gaat NS zijn gang.
Welkom bij de NS Community!
De insteek van NS Flex was voorheen ‘nooit meer saldo nodig in heel het ov’, dus bij het activeren van NS Flex gebeurdt (nog steeds) het volgende:
Flex abonnementen gelden alleen in de trein. Mocht je een bus/tram/metro abonnement willen dan kan het BTM deel van Flex verwijderd worden en reis je in BTM weer op saldo (of je zone/ster/regio abonnement).
Het zou veel beter zijn als Flex BTM achterwege (en je saldo en automatisch opladen met rust gelaten) worden als je een BTM abonnement hebt, of dat NS Flex je BTM abonnement respecteert en dus BTM korting/vrij reizen verrekent via je factuur. Bij GVB Flex kan dat wel, en RET had volgens mij iets soortgelijks met ABC (achteraf betalen voor consumenten).
Ik zie dat laatste er niet snel van komen, maar je saldo en automatisch opladen met rust laten (als jij dat wilt) zou al een goed begin zijn.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.