Skip to main content
Antwoord

NS flex weekend vrij & OV-chipkaart

• May 12, 2025
  • 13 reacties
  • 180 Bekeken

Sinds afgelopen weekend heb ik NS flex weekend vrij, op een persoonlijke OV-chipkaart. 
In Eindhoven kreeg ik bij het inchecken voor de bus de melding ‘saldo te laag’ Hoe kan dit? NS flex weekend vrij is toch op rekening?

Beste antwoord door Erryt NS

Hallo AvHV en welkom bij de NS Community,

Heb je het abonnement wel al geactiveerd bij een OV-automaat? Of heb je toevallig het bus, tram en metro gedeelte uit laten zetten voor NS Flex?

13 reacties

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 12, 2025

Heb je het abonnement wel al geactiveerd bij een OV-automaat? Of heb je toevallig het bus, tram en metro gedeelte uit laten zetten voor NS Flex?

• Auteur
  • Sprinter
  • May 12, 2025

Jazeker, is geactiveerd. Maar inmiddels vermoed ik dat het te maken heeft met het feit dat ik een dalurenkorting op de OV-chipkaart heb staan.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 12, 2025

Je kan het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Mijn collega's kunnen dit voor je uitzoeken. Laat je ons weten wat er uit het gesprek voortkwam? 

• Auteur
  • Sprinter
  • May 12, 2025

Je kan het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Mijn collega's kunnen dit voor je uitzoeken. Laat je ons weten wat er uit het gesprek voortkwam? 

Na diverse keren hetzelfde antwoord gekregen van de chatbot doorverwezen naar een medewerker van de klantenservice maar de uitkomst is dat ze niet kon helpen omdat volgens het systeem alles goed staat en ik nu ben geadviseerd naar een balie op het station te gaan.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 12, 2025

Zou je je gegevens willen aanvullen in jouw profiel en mij een privébericht willen sturen? Ik kijk het dan graag voor je na.

• Auteur
  • Sprinter
  • May 12, 2025

Zou je je gegevens willen aanvullen in jouw profiel en mij een privébericht willen sturen? Ik kijk het dan graag voor je na.

Gedaan; alvast dank.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 12, 2025

Als je een Hermes/Bravo/Connexxion/Arriva (Transdev) kortingsabonnement hebt is dat op saldo, dus wat je te zien kreeg is normaal en precies wat je wilt. Als NS Flex aangesproken zou worden heb je namelijk geen korting, want het systeem weet niets van je kortingsabonnement.

Het BTM deel van Flex kan je dan het beste laten verwijderen, maar in dit geval lijkt het goed te gaan en kan je buiten het geldigheidsgebied van je kortingsabonnement gewoon op rekening reizen in bus, tram en metro.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 22, 2025

Ik had ondervonden dat de reis gratis was, maar er stond ook nog een op saldo abonnement op de kaart. Ondanks dat deze niet werd aangeschreven tijdens de reis moet de kaart nog wel even worden gereset. Ik heb via een privébericht voorgesteld dat ik dit voor TS in orde wilde maken waarna hij dit even dient te bevestigen bij een OV-automaat, maar ik heb helaas geen reactie ontvangen. Ik wil TS het advies geven om nogmaals contact op te nemen met onze klantenservice zodat mijn collega's de OV-chipkaart kunnen resetten.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 22, 2025

Dan liever zonder Flex BTM, want er is sprake van een BTM kortingsabonnement op saldo.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 22, 2025

Ik doel op de reizen met de trein. De reizen met de bus waren niet gratis, maar zijn wel op rekening gegaan. Waardoor de melding kwam is mij daardoor een raadsel. Ook is het nog niet duidelijk of TS een BTM abonnement heeft.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 22, 2025

Ik doel op de reizen met de trein. De reizen met de bus waren niet gratis, maar zijn wel op rekening gegaan. Waardoor de melding kwam is mij daardoor een raadsel. Ook is het nog niet duidelijk of TS een BTM abonnement heeft.

TS geeft aan dat er bij de bus in Eindhoven om saldo gevraagd werd, en in een volgende reactie dat er een (stad/streek) dalabonnement op de kaart staat.

Dat gaat dus helemaal goed (Flex wordt niet aangesproken voor de bus)

Als de bus op rekening was, geen korting ondanks het BTM dalabonnement.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • May 22, 2025

Je hebt gelijk. Dan dient TS inderdaad het BTM gedeelte uit te schakelen. Hopelijk leest TS dit topic nog en kan hij/zij dit via onze klantenservice nog oplossen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 22, 2025

Je hebt gelijk. Dan dient TS inderdaad het BTM gedeelte uit te schakelen. Hopelijk leest TS dit topic nog en kan hij/zij dit via onze klantenservice nog oplossen.

Op zich hoeft Flex BTM niet uit, zolang het Transdev stad/streek saldo-abonnement maar netjes aangesproken wordt in de bussen in Eindhoven.

Zelf met Hermes/Bravo/Connexxion) Dal Vrij (bus) nooit problemen mee gehad, bij voor 9:00 inchecken natuurlijk wel saldo nodig.

Terwijl Flex BTM gewoon actief was (handig voor buiten Eindhoven op rekening, OVpay was er toen nog niet).

In dat geval gewoon automatisch saldo laden aanzetten via OV-chipkaart, en op saldo met korting reizen binnen je geldigheidsgebied abonnement.