beantwoord

NS Stopbus In- en uitchecken

  • 21 October 2021
  • 3 reacties
  • 7215 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hi,

Ik moet deze week vanuit Harderwijk richting Utrecht Centraal reizen, maar door werkzaamheden rijden er stopbussen tussen Putten en Amersfoort. 
 

De vorige keer, toen ik vanuit Utrecht naar Harderwijk moest reizen, kon ik bij de poortjes in Amersfoort uitchecken en vervolgens weer inchecken bij de stopbussen. Geen probleem. 
 

Wat mij nu onduidelijk is hoe het gaat als je vanuit Putten komt: Moet je als je eenmaal bij Putten aankomt daar uitchecken, en weer inchecken bij de stopbussen? En als je op Amersfoort Centraal aankomt, hoe gaat dat met de poortjes? Zijn er paaltjes bij de bussen waar je gewoon moet in-/uitchecken voordat je door de poortjes kan?


Ik kom niet vaak in Amersfoort, dus ben niet bekend hoe het daar gaat 😬

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 October 2021, 10:28

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt het al door. ELKE keer als je een paal/poort passeert moet je dus-al naar gelang- IN-UItsjekken. EN je moet altijd steeds met dat INUItsjek gedoe een nette ketting maken van (IN+UIT) bij diezelfde vervoerder. En uiteraard start elke reis met INsjekken-wat overigens bij palen geheel automatisch zo wordt begrepen. Als het goed is dan staat er altijd bij busvervangers bij geplande werken een paal bij die busopstapplaatsen. Door UIt en 10 mtr verder weer opnw In te sjekken (wat dus moet in Amf) behoud je alle eventuele kortingen etc-dat geldt, mits binnen 35 min gedaan, als overstap. In Amf wel opletten dat je dan weer bij NS binnengaat en niet bij de Connexxion

In feite niks anders als je met een bus zou reizen en dan overstappen. Omdat dat hele systeem vooral op busreizen ooit is opgezet is NS er later met hangen en wurgen en allerlei aanpassingen die veel verwarring scheppen er toe gedwongen.

Begint je reis met de trein, dan check je in op je vertrekstation. Uitchecken doe je op het station van je eindbestemming of waar je overstapt op de vervangende NS-bus om je reis te vervolgen. Je checkt vervolgens in bij de beginhalte van de NS-bus en weer uit bij het verlaten van de bus. Dit geldt ook in omgekeerde richting.

Reis je eerst met de NS-bus, dan check je in- en uit bij de begin- en eindhalte. Vervolg je je reis met de trein, dan check je opnieuw in- en uit op het vertrek- en aankomststation.

Badge +3

Als je vanaf Putten met een NS bus moet dan kan je gewoon ingecheckt blijven, tenzij Putten poortjes heeft natuurlijk.

Voordat je in Amersfoort door de poortjes gaat wel uitchecken bij de mobiele paal, anders zit je met een dubbele incheck.

Je kunt ook nog gewoon uitchecken in Putten en de bus nemen. Dat mag eigenlijk niet maar er wordt niet op gecontroleerd.

Je betaalt dan wel Harderwijk - Putten plus Amersfoort - Utrecht, en dat is (vaak, in dit geval niet) duurder dan de hele reis als één rit.

Reageer