NS Voordeelkaart verlopen, maar geen nieuwe maar geen nieuwe kaart ontvangen | NS Community
beantwoord

NS Voordeelkaart verlopen, maar geen nieuwe maar geen nieuwe kaart ontvangen

  • 25 June 2022
  • 5 reacties
  • 622 Bekeken

Afgelopen woensdag (22-6) zou ik een treinreis gaan maken en daarom dacht ik laat ik mijn NS voordeelkaart opwaarderen. Niet echt noodzakelijk aangezien ik een abonnement heb, maar alvast opwaarderen kan ook geen kwaad. De avond voor de reis, ging ik dus opwaarderen en kreeg ik de melding dat mijn kaart is verlopen. Ik keek vervolgens op de kaart en daar stond op dat de kaart geldig is t/m 19-03-2022. Nu had ik dus een probleem, want ik had nu geen kaart waarmee ik met de trein/OV kon reizen. Normaal krijg ik altijd een nieuwe kaart thuis gestuurd, maar ik heb geen nieuwe ontvangen.
Begin april is wel het abonnementsgeld afgeschreven. Het kan dus niet zo zijn dat ik geen nieuwe kaart heb ontvangen, omdat ik niet heb betaald.
Ik kon een anonieme OV-kortingskaart van iemand lenen, maar heb hierdoor wel mijn korting op mijn reis gemist. Hoe krijg ik dit bedrag terug? En waarom heb ik geen kaart ontvangen?
 

icon

Beste antwoord door Momo 25 June 2022, 23:07

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij het verlopen van een persoonlijke kaart waarop een NS abonnement staat zijn er 3 opties.

  1. NS heeft toestemming om de foto die op die kaart staat te hergebruiken. NS vraagt kaartvernieuwing aan bij OV-chipkaart en ruim voor het verlopen van de oude kaart is de nieuwe kaart in huis.
  2. NS heeft geen toestemming voor het hergebruiken van de foto en stuurt de abonnementhouder een mail om een nieuwe foto te uploaden, de abonnementhouder heeft daar iets van 2 of 3 weken voor. Na uploaden van die foto stuurt NS die foto door naar OV-chipkaart.nl en vraagt kaartvernieuwing aan.
  3. Er is iets mis bij NS en NS doet helemaal niets. Er wordt geen kaartvernieuwing in gang gezet en klant moet dat zelf doen en de kosten van de nieuwe kaart achteraf terug vragen bij NS.

Bij u was eerder dus sprake van optie 1 en kreeg u een nieuwe kaart. Zelf heb ik ook op deze manier in 2019 een nieuwe kaart ontvangen. Nu is echter optie 3 geworden. 

U bent niet de enige, het gaat vaker mis met het vernieuwen van nieuwe kaarten waarop een abonnement staat. Wat u nu kunt doen is zsm zelf de kaart vernieuwen bij OV-chipkaart.nl en de kosten van €7,50 bij NS terug vragen. Ook voor de gemiste korting kunt u contact opnemen met de klantenservice van NS. 

@Momo Ik heb in ieder geval nooit een mail ontvangen van de NS hierover en er heeft ook niets in mijn spam gestaan.
Als ik bij OV-chipkaart een nieuwe kaart aanvraag krijg ik toch een algemene OV-chipkaart en geen NS OV-chipkaart?
En daarbij vind ik het ook raar dat ik nu moeite moet gaan doen voor een nieuwe kaart, waarvoor ik al lang betaald heb, terwijl zij mij toch gewoon een nieuwe zouden toe kunnen sturen?!

Reputatie 7
Badge +3

Daarom geef ik aan dat het bij NS vaker misgaat, dat abonnementhouders geen mail ontvangen en het maar zelf moeten doen. Als u op deze community zoekt op “kaart verlopen, geen nieuwe kaart” dan zijn er een groot aantal klachten over. Zeer frustererend, omdat je er wel op rekent, zeker als het in het verleden wel goed ging. Maar er gaat wel meer mis bij NS. 

Voor een verlopen kaart kun je bij OV-chipkaart.nl een kaartvernieuwing aanvragen. Dan krijg je gewoon weer een NS kaart met het abonnement erop en geen algemene kaart. 

 

Heeft u overigens wel een account bij OV-chipkaart.nl?  Want dan zou u daarvan een mail moeten hebben ontvangen dat de kaart zou gaan verlopen. Dan moet je nog wel zelf de kaartvernieuwing aanvragen, maar dat is al wel een teken dat NS niets heeft gedaan. Zo kreeg ik onlangs voor een kaart waar geen abonnement opstond een mail van OV-chipkaart.nl dat de kaart zou gaan verlopen. 

 

 

 

 

Nadat ik van de week via de chat met de NS contact heb gekregen en de situatie heb uitgelegd, heb ik de €7,50 voor de nieuwe voordeelkaart teruggekregen en ook de gemiste korting voor mijn reis. Het totale bedrag stond afgelopen donderdag al op mijn rekening. Netjes geregeld dus. En afgelopen woensdag kreeg ik ook mijn nieuwe NS voordeelkaart binnen, dus ik kan weer gewoon normaal reizen, met het OV, zoals altijd.

Reageer