Skip to main content
Antwoord

omcheckpalen

• April 25, 2025
  • 23 reacties
  • 301 Bekeken

Vanavond zijn op Arnhem Centraal zo goed als alle omcheckpalen buiten dienst en afgeplakt. Gaan deze uit dienst? Niet echt handig lijkt me als je bij overstappen voortaan telkens langs de stationshal moet.

Beste antwoord door West

Op dat station en nog een aantal andere stations vinden vanavond en morgen de 100% ingangscontroles plaats. Het is dus tijdelijk, in verband met Koningsdag.

Om uitchecken te voorkomen zullen de overige palen zijn afgeplakt. Hoe je dan om moet checken is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk...

23 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 25, 2025

Wat raar. Waarom doen ze dat.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Ik kan me niet voorstellen dat ze afgeschaft worden. Het lijkt me eerder reparatie.

Edit: Zie de opmerkingen van West hieronder. Prima actie.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • April 25, 2025

Er is geen informatie bekend over het verwijderen van deze paaltjes. Het zou best goed kunnen dat deze vanwege een reparatie tijdelijk buiten werking zijn. 😊

• Machinist NS
  • Antwoord
  • April 25, 2025

Op dat station en nog een aantal andere stations vinden vanavond en morgen de 100% ingangscontroles plaats. Het is dus tijdelijk, in verband met Koningsdag.

Om uitchecken te voorkomen zullen de overige palen zijn afgeplakt. Hoe je dan om moet checken is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk...

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 25, 2025

Veel reizigers zullen naar Doetinchem willen en kunnen dan niet op het perron omchecken. 

• Machinist NS
  • April 25, 2025

Zal erop neerkomen dat je naar de uitgang moet, daar uitcheckt door de reguliere poortjes bij NS en vervolgens weer incheckt bij de poortjes van de concurrent.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Ik zie eerlijk gezegd de noodzaak niet om bij volledige toegangscontrole de omcheckpalen buiten dienst te stellen. Lijkt op reizigers pesten.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Ik zie eerlijk gezegd de noodzaak niet om bij volledige toegangscontrole de omcheckpalen buiten dienst te stellen. Lijkt op reizigers pesten.

Het lijkt mij wat makkelijker om alle ingangen te controleren dan alle ingangen en omcheckpaaltjes.

Wel gek dat hier dan niet over gecommuniceerd wordt.

• Machinist NS
  • April 25, 2025

Met pesten zal t weinig te maken hebben. Eerder zeker stellen dat mensen die gecontroleerd zijn tijdens het inchecken op t perron niet gauw weer uitchecken...

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Met pesten zal t weinig te maken hebben. Eerder zeker stellen dat mensen die gecontroleerd zijn tijdens het inchecken op t perron niet gauw weer uitchecken...

Dat blijft ook dan reizigers pesten, ook al is het een bijproduct.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Mogelijk dat mensen die zich onmaatschappelijk gedragen het wel als pesten zien. Persoonlijk juich ik deze intensieve controle toe, die ongetwijfeld een gevolg is van eerdere ervaringen met niet-betalers die er van uitgaan dat in de massa toch niet wordt gecontroleerd. Hopelijk zijn er zowel incheck- als uitcheckcontroles in de populaire steden. De omcheckpalen zouden dit teniet doen. Uit- en inchecken is wat lastiger, maar blijft mogelijk op de oorspronkelijke manier.

Het is goed wanbetalers op deze wijze te ‘pesten’. Dit pesten noemen is klinkklare onzin, je dwingt hooguit wat meer normaal gedrag af. Dat autonomen het zo ervaren, zal dan wel.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 25, 2025

Het is goed wanbetalers op deze wijze te ‘pesten’. Dit pesten noemen is klinkklare onzin, je dwingt hooguit wat meer normaal gedrag af.

Ik heb nergens geschreven dat controle een slecht idee is. Maar het is en blijft reizigers pesten als je dan voor omchecken naar de hal en weer terug moet.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 25, 2025

Nee, het is wat lastig maar niet onwettig en noodzakelijk om het effect van de intensieve controle niet te niet te doen. Kies voor de maatschappij, niet voor het zogenaamd autonome individu. Het is inderdaad een kwestie van maatschappijbeschouwing.

• Auteur
  • Intercity
  • April 26, 2025

Nee, het is wat lastig maar niet onwettig en noodzakelijk om het effect van de intensieve controle niet te niet te doen. Kies voor de maatschappij, niet voor het zogenaamd autonome individu. Het is inderdaad een kwestie van maatschappijbeschouwing.

Dat omchecken is natuurlijk niet iets waar de reizigers om gevraagd hebben maar wat NS bedacht heeft. De overige vervoerders (Arriva, Breng, VIAS) lijken het ook helemaal niet nodig te vinden om elk een eigen cicopaal te hebben op Arnhem Centraal. En om een of andere reden vindt NS het ook niet nodig om die omcheckpalen uit te zetten wanneer ze kennelijk doorlopend het effect van de poortjes teniet doen.

Maar terug naar het onderwerp: wanneer je hiermee onaangekondigd geconfronteerd wordt tijdens een korte overstap dan is het gewoon erg vervelend. Je mist zomaar je overstap op zoek naar een omcheckmogelijkheid.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 26, 2025

Het is goed wanbetalers op deze wijze te ‘pesten’. Dit pesten noemen is klinkklare onzin, je dwingt hooguit wat meer normaal gedrag af.

Ik heb nergens geschreven dat controle een slecht idee is. Maar het is en blijft reizigers pesten als je dan voor omchecken naar de hal en weer terug moet.

Als we het zo bekijken is een vertraagde of geannuleerde trein ook de reiziger pesten, je laat zo de reiziger onnodig langer wachten. 🤷‍♂️

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 26, 2025

Als we het zo bekijken is een vertraagde of geannuleerde trein ook de reiziger pesten, je laat zo de reiziger onnodig langer wachten. 🤷‍♂️

Alleen als het vertragen of annuleren met opzet wordt gedaan, maar dat is zelden het geval.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 26, 2025

Logistiek gezien is het ook wel een uitdaging. De hele meute die de trein uitstapt en zich vervolgens richting uitgang begeeft. Uitchecken, door de poortjes en vervolgens weer inchecken en door de poortjes. Om daarna weer terug te gaan naar het perron. Aan de andere kant is het geen slecht idee om zeker te weten dat iedereen betaalt voor zijn/haar reis. Maar omslachtig is het wel.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 26, 2025

Als er toch 100% controle is maakt een ‘meute’ die naar de ingang moet om van vervoerder te wisselen natuurlijk weinig uit, want die wachttijd is er toch.

Uitchecken op het perron voorkomen (want toch geen controle onderweg) is een prima idee.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • April 27, 2025

Dan stel ik voor die paaltjes helemaal te verwijderen. Weten we zeker dat er controle is. 😆

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 27, 2025

Alleen als het vertragen of annuleren met opzet wordt gedaan, maar dat is zelden het geval.

Dat lijkt me buitengewoon naïef bij een massa die in het verleden op Koningsdag misbruik maakte van het gebrek aan controle in het verleden. De massale controle is juist opgezet/ingesteld  om hetjuiste  signaal af te geven. Als je dan de mogelijkheid blijft bieden op het perron weer uit te checken, ben je niet goed wijs, Dan reizen ze nog gratis als massa, waar je moeilijk tegenop kan als eenzame conducteur.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 27, 2025

Dan stel ik voor die paaltjes helemaal te verwijderen. Weten we zeker dat er controle is. 😆

Weer een lekkere destuctrieve gedachte…

Tijdens Koningsdag is controle in veel treinen eigenlijk niet mogelijk. Om ervoor te zorgen dat er toch gecontroleerd kan worden, gebeurt dat bij de poortjes. Er zijn echter genoeg mensen die denken slim te zijn door bij de omcheckpaaltjes weer uit te checken. Door deze paaltjes tijdelijk buiten dienst te stellen, voorkom je dat mensen alsnog zwart kunnen rijden.

Op elke andere dag kan er vaak gewoon in de trein gecontroleerd worden en is deze maatregel dus helemaal niet nodig.

Wordt er eens goed grondig gecontroleerd, is het wéér niet goed...

• Auteur
  • Intercity
  • April 27, 2025

De 100% toegangscontrole is niet meer maar vanavond waren toch nog meerder omcheckpalen afgeplakt op Arnhem Centraal. Het lijkt dus toch dat er wat anders speelt

In elk geval goed uitkijken als je moet overstappen op Arnhem Centraal.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • April 27, 2025

De 100% toegangscontrole is niet meer maar vanavond waren toch nog meerder omcheckpalen afgeplakt op Arnhem Centraal. Het lijkt dus toch dat er wat anders speelt

Of het is zondag en het wordt morgen allemaal geregeld 😉.