Skip to main content

ON Chipkaart uiycheck TRAAG in bussen!


Het komt bij mij regelmatig voor dat je lang moet wachten voordat het uitcheckapparaat reageert, enkele seconden! Heeft dit te maken met dat eerst wordt gecheckt of het een betaalpas is? Pas als het apparaat heeft geconstateerd sat het geen betaalpas is, kijkt het apparaat of het een OV Chipkaart is. In- en uitchecken met een betaalpas is meestal duurder dan het in en uitchecken met een OV Chipkaart! Bij gelijktijdig aanbieden wordt de betaalpas als eerste gekozen!

12 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Klopt, dat heeft met OVpay te maken. Verschilt wel per vervoerder hoe traag het is, vooral bij Transdev bedrijven duurt het behoorlijk lang. Bij andere vervoerders is het soms sneller.

Is iets wat vooral in de overgangsfase speelt, want de toekomstige OVpas is qua techniek een soort bankpas en dan hoeft de apparatuur dus niet meer te kijken wat voor pas je aanbiedt.

Reputatie 3

Was alles maar zo snel als in Japan

Badge +3

Klopt, dat heeft met OVpay te maken. Verschilt wel per vervoerder hoe traag het is, vooral bij Transdev bedrijven duurt het behoorlijk lang. Bij andere vervoerders is het soms sneller.

In Eindhoven (ook Transdev) zijn een tijdje terug nieuwe kaartlezers geïnstalleerd, dacht eerst dat het daardoor kwam want voorheen scande ik een ov-chipkaart bij wijze van spreken dwars door mijn portemonnee heen (piep-en-klaar, gewoon even ervoor houden en de Cico koos de juiste kaart wel).

Maar die lezers zullen dus wel trager zijn omdat ze ook om kunnen gaan met bankpassen. Zal eens proberen wat een ASN bankpas in mijn portmonnee doet, Revolut werkt volgens mij niet (al is het ‘gewoon’ een VISA kaart).

 

Revolut werkt volgens mij niet (al is het ‘gewoon’ een VISA kaart).

Het probleem met Revolut schijnt te zijn dat zij toestaan dat een rekening acuut wordt beëindigd en dat dan nog te vorderen bedragen niet meer geïnd kunnen worden.

Reputatie 7

Klopt, dat heeft met OVpay te maken. Verschilt wel per vervoerder hoe traag het is, vooral bij Transdev bedrijven duurt het behoorlijk lang. Bij andere vervoerders is het soms sneller.

In Eindhoven (ook Transdev) zijn een tijdje terug nieuwe kaartlezers geïnstalleerd, dacht eerst dat het daardoor kwam want voorheen scande ik een ov-chipkaart bij wijze van spreken dwars door mijn portemonnee heen. Maar die lezers zullen dus wel trager zijn omdat ze ook om kunnen gaan met bankpassen. Zal eens proberen wat een ASN bankpas in mijn portmonnee doet, Revolut werkt volgens mij niet (al is het ‘gewoon’ een VISA kaart).

De checks die het systeem moet doen moeten verwerkt worden. Sommige apparatuur doet dat sneller dan de andere. Ligt ook aan de processoren die er achter zitten. Sommige vervoerders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (zoals EBS) en daar duurt t dus iets langer. 

......Bij gelijktijdig aanbieden wordt de betaalpas als eerste gekozen!.....

Al een jaar en meer wordt overal aangegeven en omgeroepen dit vooral NIET te doen.

Reputatie 7

 

Revolut werkt volgens mij niet (al is het ‘gewoon’ een VISA kaart).

Het probleem met Revolut schijnt te zijn dat zij toestaan dat een rekening acuut wordt beëindigd en dat dan nog te vorderen bedragen niet meer geïnd kunnen worden.

Correct 

Reputatie 7
Badge +2

 

 

 Sommige vervoerders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (zoals EBS) en daar duurt t dus iets langer. 

EBS valt juist reuze mee, die hebben dezelfde apparatuur als de nieuwe lezers bij Keolis en die zijn aardig snel. De oude versie daarvan was, ook bij Keolis, wel trager.

Bij Transdev duurt het inchecken echt behoorlijk wat langer met als nadeel dat die lezers geen status geven (bij Keolis/EBS lichten vier lampjes op). Qbuzz heeft dezelfde apparatuur als Transdev, maar hij lijkt daar wel sneller te zijn.

Bij de bussen van Arriva is het me nooit opgevallen dat het trager zou zijn geworden door OVpay.

Reputatie 7
Badge +3

Je bedoelt NS bussen? Daar check niet in de bus zelf in.

 

De checks die het systeem moet doen moeten verwerkt worden. Sommige apparatuur doet dat sneller dan de andere. Ligt ook aan de processoren die er achter zitten. Sommige vervoerders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (zoals EBS) en daar duurt t dus iets langer. 

Er zijn maar een paar partijen die deze hard- en software aanbieden en met behoorlijke lock-ins doordat het om veel meer dan enkel de in- en uitcheckapparatuur gaat. Je stapt als vervoerder niet 'zomaar’ over naar een andere partij, en als ontwikkelaar ‘even’ een nieuwe terminal uitbrengen is ook geen simpel verhaal.

Badge +3

Afgezien van hoe een terminal reageert…

Voorheen een kaart op centimeters afstand aanbieden.. Piep, klaar!

Nu moet je ‘kaart’ er echt bijna 1 mm vandaan zijn… met hard plastic hoesje lukt nog net! 🤔

Bankpassen (zelfde frequentie?) worden misschien eerder ‘gezien’ wegens het ontwerp/signaalsterkte? Tussen RFID en NFC bestaat overigens ook nog een verschil.

Nou ja, voor de tijd tussen het aanbieden en iets zinnigs registreren (niet bij NS, daar moet het sneller) mag men zelf weten wat voor checks men doet, en als dat in een bus/tram een hele seconde duurt is dat ook prima natuurlijk.

Dat het voor een reiziger voelt als ‘wat ik eerder deed werkt niet meer’ (even zwaaien met een portemonnee met allerlei pasjes erin voor een lezer) klopt, en is wel terecht vind ik.

Reageer