Skip to main content
Antwoord

onleesbare OV chipkaart in beslag genomen

• May 6, 2025
  • 17 reacties
  • 251 Bekeken

Hoi,

Mijn OV chipkaart is vandaag in beslag genomen toen ik naar school aan het reizen was (studentproduct). de kaart die in beslag is genomen heb ik nu ongeveer iets langer dan een jaar, helaas is deze kaart heel snel gaan slijten en is de kaart niet meer leesbaar. Hierdoor is de kaart met een controle in beslag genomen en moet ik een nieuwe bestellen. Ik heb alleen geen bon of bewijs gekregen van de conducteur en ook geen vervangend vervoer bewijs. is dit wel helemaal netjes verlopen? wat is normaal de procedure hiervan?

Beste antwoord door Floor NS

Hi Burrito! Welkom bij de NS Community. 

Een OV-chipkaart dient inderdaad leesbaar te zijn als je deze als vervoersbewijs gebruikt. Wanneer de conducteur vaststelt dat dit niet het geval is, kan hij/zij deze innemen. Normaliter ontvang je dan ook een boete, maar in dit geval lijk je geluk gehad te hebben. Voor de terugreis dien je een geldig vervoersbewijs aan te schaffen. Je kunt een e-ticket bestellen of reizen met jouw bankpas/anonieme OV-chipkaart. Je kunt eenmaal per jaar via deze webpagina jouw gemiste korting tergvragen als je niet hebt kunnen reizen met jouw Studentenreisproduct. Ik raad je in ieder geval aan om een nieuwe OV-chipkaart aan te schaffen (en wellicht die in een hoesje te doen in het vervolg) en het Tijdelijk Reisrecht voor het Studentenreisproduct aan te vragen. Hier lees je meer informatie over het Tijdelijk Reisrecht voor studenten. 

17 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • May 6, 2025

Wat had de conducteur dan moeten doen volgens u? Reizen met een onleesbare kaart is geen optie. Nooit aan gedacht om het te vervangen?

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 6, 2025

Hi Burrito! Welkom bij de NS Community. 

Een OV-chipkaart dient inderdaad leesbaar te zijn als je deze als vervoersbewijs gebruikt. Wanneer de conducteur vaststelt dat dit niet het geval is, kan hij/zij deze innemen. Normaliter ontvang je dan ook een boete, maar in dit geval lijk je geluk gehad te hebben. Voor de terugreis dien je een geldig vervoersbewijs aan te schaffen. Je kunt een e-ticket bestellen of reizen met jouw bankpas/anonieme OV-chipkaart. Je kunt eenmaal per jaar via deze webpagina jouw gemiste korting tergvragen als je niet hebt kunnen reizen met jouw Studentenreisproduct. Ik raad je in ieder geval aan om een nieuwe OV-chipkaart aan te schaffen (en wellicht die in een hoesje te doen in het vervolg) en het Tijdelijk Reisrecht voor het Studentenreisproduct aan te vragen. Hier lees je meer informatie over het Tijdelijk Reisrecht voor studenten. 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 7, 2025

Wel jammer dat de ov chipkaarten zo snel onleesbaar worden ik heb de mijne nu bijna 5 jaar is ook al beschadigd, maar nog geen problemen mee gehad.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Welkom bji de NS Community!

Soms bladdert de (folie) opdruk al af zodra je een nieuwe kaart uit de envelop haalt.

Binnen twee jaar is vervanging gratis, maar dan moet je de kaart opsturen naar TLS/OV-chipkaart in Amersfoort. Onhandig als je dagelijks moet reizen.

In beslag nemen mag niet zomaar, want alles behalve de foto staat ook op de chip in de kaart en dat kunnen controleurs gewoon uitlezen.

Geboortedatum weet ik niet helemaal zeker maar in ieder geval je naam.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 7, 2025

Soms bladdert de (folie) opdruk al af zodra je de kaart uit de envelop haalt.

Binnen twee jaar is vervanging gratis, maar dan moet de de kaart opsturen naar TLS/OV-chipkaart in Amersfoort. Onhandig als je dagelijks moet reizen.

In beslag nemen mag niet zomaar, want alles behalve de foto staat ook op de chip in de kaart en dat kunnen controleurs zien.

Geboortedatum weet ik niet helemaal zeker maar in ieder geval je naam.

Klopt zolang je er maar mee ingecheckt bent 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Deze (niet de mijne) was wel aan vervanging toe volgens een conducteur.

Foto was nog herkenbaar en de rest staat in de chip (ook al waren naam en kaartnummer ook nog leesbaar).

Waarom zou je die in beslag nemen?

• Gaat je kaart binnen 2 jaar kapot? En is er geen schade te zien? Dan krijg je de kosten van je nieuwe kaart terug. Wij moeten je OV-chipkaart wel beoordelen voordat je de kosten terugkrijgt. Daarvoor krijg je de optie om de kaart naar ons toe te sturen.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 7, 2025

Deze (niet de mijne) was wel aan vervanging toe volgens een conducteur).

Foto was nog herkenbaar en de rest staat in de chip (ook al waren naam en kaartnummer ook nog leesbaar).

Waarom zou je die in beslag nemen?

Als die nog leesbaar zou is er geen reden tot inbeslagname 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Dus was er iets anders aan de hand bij ​@Burrito 🤣

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 7, 2025

Dit is de mijne nog wel redelijk goed leesbaar, maar ook eigelijk aan vervanging toe, maar ik doe het meestal als die bijna verlopen is. 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 7, 2025

Dus was er iets anders aan de hand bij ​@Burrito 🤣

Niet dat ik weet 🤔

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Dit is de mijne nog wel redelijk goed leesbaar, maar ook eigelijk aan vervanging toe… 

Nee, zelfs niet als je helemaal niet meer lijkt op een foto van 5 jaar oud!

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 7, 2025

Dit is de mijne nog wel redelijk goed leesbaar, maar ook eigelijk aan vervanging toe… 

Nee, zelfs niet als je helemaal niet meer lijkt op een foto van 5 jaar oud!

Op die foto was ik 16 jaar oud nu inmiddels 21 jaar

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 7, 2025

Hoe dan ook, het antwoord van ​@Floor NS is discutabel, want een versleten kaart is leesbaar via de chip en dient niet ingenomen te worden. Want die moet je zelf opsturen voor vervanging (binnen 2 jaar gratis, indien technisch (chip) defect, maar folie die afbladdert telt ook.

Een OV-chipkaart dient inderdaad leesbaar te zijn als je deze als vervoersbewijs gebruikt. Wanneer de conducteur vaststelt dat dit niet het geval is, kan hij/zij deze innemen.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 7, 2025

Hoe dan ook, het antwoord van ​@Floor NS is discutabel, want een versleten kaart is leesbaar via de chip en dient niet ingenomen te worden. Want die moet je zelf opsturen voor vervanging (binnen 2 jaar gratis).

Een OV-chipkaart dient inderdaad leesbaar te zijn als je deze als vervoersbewijs gebruikt. Wanneer de conducteur vaststelt dat dit niet het geval is, kan hij/zij deze innemen.

WEl fijn Die informatie 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 8, 2025

Een chip kan ook beschadigd raken, waardoor deze niet meer (goed) uitgelezen kan worden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 8, 2025

Een chip kan ook beschadigd raken, waardoor deze niet meer (goed) uitgelezen kan worden.

Dan geldt hetzelfde, je moet de kaart opsturen als dit binnen 2 jaar gebeurt want anders kost het je 11 euro. In beslag nemen dus alleen bij aantoonbare fraude (bijv. de naam klopt niet).

MCN 2021
  • Reisleider*
  • May 8, 2025

Toch blijf ik het raar vinden dat je ov chipkaart in beslag kan genomen worden terwijl je netjes incheckt. Ik reis zelf 2 tot 3 keer per week en ik heb nog nooit meegemaak dat een conducteur moelijk deedt omdat mijn ov chipkaart niet goed leesbaar is of een foto waar ik al inmiddels niet meer op lijk de foto is van 2020 of ligt het nou aan mij?

Maar goed regels zijn regels