beantwoord

Onterechte boete?


Vandaag een boete van meneer de conducteur gekregen, terwijl ik hem nog vraag kan ik snel instappen ik heb een abonnement van hier (Nijmegen Dukenburg) tot Dieren, hij zegt stap snel in anders ben je te laat moeten nu gaan. Zegt hij laat eens kijken, vervolgens zegt hij ja in orde, want je hebt een traject vrij abonnement, maar zorg dat je in Nijmegen centraal inchecked. Ik moest zelf eerst nog in Nijmegen snel naar de winkel heb daarna vervolgens weer ingechecked in Nijmegen centraal en uitgechecked in Dieren, waar mijn traject vrij abonnement eindigt. Deze hele reis valt dus binnen mijn traject. Heb ik een boete gekregen blijkbaar, wat pas veel later zichtbaar is. Ik kan aantonen dat ik werkzaam ben binnen BCC Dukenburg tevens kan ik aantonen dat ik om 17:30 weg  ben gegaan van werk, mijn rooster geeft tot 17:00 aan, echter moeten wij daarna winkel opruimen en afsluiten. Ik werk schuin tegenover station Dukenburg. Ik hoor dan toch geen boete te krijgen op mijn ov kaart zonder enige melding van de conducteur ook nog. Ook al ben ik het al vaker vergeten om in en uit te checken, het is altijd binnen mijn traject geweest dat meen ik vanuit mijn hart, ik werk veel en ik kan een andere reis heus wel veroorloven om zelf te betalen, maar 50 euro betalen terwijl ik in het bezit ben van een geldig vervoersbewijs moet niet kunnen toch?

icon

Beste antwoord door Thom 9 July 2022, 23:21

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het proberen ongedaan te maken bij Klantenservice. Een eerste boete wordt vaak kwijtgescholden.

https://www.ns.nl/klantenservice/contact

 

Als u niet heeft ingecheckt, heeft u geen geldig vervoersbewijs als u alleen de Trajectvrijkaart heeft. De incheck maakt uw  Trajecvrijkaart pas geldig. U bent met NS overeengekomen dat u zult in- en uitchecken. U lijkt daar wat ruim over te denken gezien ‘Ook al ben ik het al vaker vergeten’. Als u niet heeft ingecheckt, is de boete altijd terecht, de omstandigheden die u noemt maken niet uit, maar met een beetje geluk krijgt u het nog terug. Scheelt vijftig euro en deze ‘boete’ was niet nodig geweest. Check correct in- en uit, dat is echt het beste en voorkomt gedoe. U ziet nu waarom.

Badge +3

Lijkt me (weer) zo’n geval waar een behulpzame HC blijkbaar niet weet dat een kaartcontrole bij Flex gewoon leidt tot dat correctietarief, of niet weet hoe die de registratie van een afwijkijng achterwege kan laten?

Oké, je kreeg geen handgeschreven UvB (“het is goed zo”) maar dit is in feite hetzelfde.

Voor de rest: je hebt een geldig Trajectabonnement dus er is geen ‘beetje geluk’ nodig om je geld terug te krijgen, daar heb je gewoon recht op (bij controle binnen je traject).

Om in Nijmegen ‘even in te checken’ zal je overigens eerst door een poortje naar buiten moeten zien te komen, tenzij het op een perron kan. Dat zal dan spoor 1 zijn, waar de trein naar Roermond vertrekt. Je moet het maar weten… 😥

Vandaag voor de eerste keer gereisd met mijn flex abonnement. probleempje bij inchecken. voor aanvang reis aan de conductrice om hulp gevraagd. zij vertelde me: stap in en daarna help ik u. zij heeft mijn pas toen gecontroleerd. tien minuten later werd mijn pas opnieuw gecontroleerd door een andere conductrice. alles in orde. naar Den Bosch gereisd. Een uur later terug naar den helder. keurig, zoals het hoort, uitgecheckt in den helder. thuis op mijn laptop gekeken naar mijn/ns. nu staat geschreven:zonder pas gereisd, boete 50 euro.  Onmiddellijk gebeld met klanten service want dit is een zeeeeer onvriendelijke actie van ns en bovendien geheel onterecht! Advies van klanten service: bel over drie dagen maar eens terug; nu kan ik niks voor je doen.

Wat een blamage! Wel onmiddellijk klaarstaan om een grove en ONTERECHTE boete te geven en daarna roepen: zoek het maar lekker zelf uit. Schande NS!

  1. Weehuizen
Badge +3

Welkom @Treintrien,

Je bent niet de enige. Conducteurs kunnen je helemaal niet aan een incheck helpen maar alleen een registratie maken, wat je bij NS Flex dus een boete/correctie oplevert (ook bij Dal Vrij). Blijkbaar weten ze het gewoon niet.

Hallo Treintrien en welkom bij de NS Community,

 

Wat zeer spijtig dat dit is gebeurd. Ook vreemd dat mijn collega aangaf dat alles in orde was terwijl er geen incheck was doorgevoerd. Gelukkig kunnen we dit makkelijk voor je herstellen, maar de gegevens dienen nog geladen te worden. Vandaar het advies om over 3 dagen nogmaals contact op te nemen. Ik snap wel de teleurstelling dat het niet gelijk opgelost kan worden. Hopelijk overkomt je dit niet nog een keer.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag voor de eerste keer gereisd met mijn flex abonnement. probleempje bij inchecken. voor aanvang reis aan de conductrice om hulp gevraagd. zij vertelde me: stap in en daarna help ik u. zij heeft mijn pas toen gecontroleerd. tien minuten later werd mijn pas opnieuw gecontroleerd door een andere conductrice. alles in orde. naar Den Bosch gereisd. Een uur later terug naar den helder. keurig, zoals het hoort, uitgecheckt in den helder. thuis op mijn laptop gekeken naar mijn/ns. nu staat geschreven:zonder pas gereisd, boete 50 euro.  Onmiddellijk gebeld met klanten service want dit is een zeeeeer onvriendelijke actie van ns en bovendien geheel onterecht! Advies van klanten service: bel over drie dagen maar eens terug; nu kan ik niks voor je doen.

Wat een blamage! Wel onmiddellijk klaarstaan om een grove en ONTERECHTE boete te geven en daarna roepen: zoek het maar lekker zelf uit. Schande NS!

  1. Weehuizen

Begrijp ik goed dat de incheck in den Helder niet lukte, je hulp aan een conducteur in de trein gevraagd hebt, je daarna gecontroleerd bent in Den Bosch niet hebt uitgecheckt en daarna weer ingecheckt, maar pas uitgecheckt in Den Helder? Die reis kostte met korting €32,16. Dan valt €50 correctie nog mee. Bij op saldo reizen betaal je €32,16 + €50.

Een conducteur kan niemand inchecken, alleen aangeven dat er geen geldige incheck is. De backoffice kijkt of dat klopt en als er inderdaad geen geldige incheck is, kost je dat €50. Je kunt dit bedrag laten corrigeren door de klantenservice naar de werkelijke reiskosten, maar als je niet heb uitgecheckt/ingecheckt in Den Bosch wordt dat lastig.

Reputatie 7

Ik weet dat inchecken zelfs wettelijk verplicht is. Maar ik heb nooit begrepen waarom je dat met een afgekocht reisrecht voor 24/7 (Altijd Vrij, Trajectabonnement) volgens de voorwaarden ook moet doen om het abonnement geldig te maken voor de rit. De dag en het tijdstip van inchecken doen er dan immers totaal niet toe. En bij een Trajectabonnement kan men bij controle zo ook wel zien of je op de juiste traject zit. Heel erg krom blijft het.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een verschil tussen volledig afgekocht reisrecht en gedeeltelijk afgekocht reisrecht.

NS heeft in 2015 verklaard dat je nooit een boete hoort te krijgen voor een vergeten incheck als je reist op een dag dat je volledig afgekocht reisrecht hebt voor het hele net. 

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/

Bij Traject Vrij moet je een incheck hebben omdat anders niet valt vast te stellen of je eerder bent ingestapt.

Reputatie 7

Bij Traject Vrij moet je een incheck hebben omdat anders niet valt vast te stellen of je eerder bent ingestapt.

Oké ja, daarom dus. 

Wat een circus eigenlijk dat hele digitale systeem met al die soorten digitale abonnementen, als je op dit forum rondspit lees je nog altijd zoveel hindernissen, ergernissen, onduidelijkheden en vragen erover. Flex heeft het trouwens alleen maar complexer gemaakt vind ik. 

OV moet ongecompliceerd, voorspelbaar en simpel zijn.

Reputatie 6

Vandaag voor de eerste keer gereisd met mijn flex abonnement. probleempje bij inchecken. voor aanvang reis aan de conductrice om hulp gevraagd. zij vertelde me: stap in en daarna help ik u. zij heeft mijn pas toen gecontroleerd. tien minuten later werd mijn pas opnieuw gecontroleerd door een andere conductrice. alles in orde. naar Den Bosch gereisd. Een uur later terug naar den helder. keurig, zoals het hoort, uitgecheckt in den helder. thuis op mijn laptop gekeken naar mijn/ns. nu staat geschreven:zonder pas gereisd, boete 50 euro.  Onmiddellijk gebeld met klanten service want dit is een zeeeeer onvriendelijke actie van ns en bovendien geheel onterecht! Advies van klanten service: bel over drie dagen maar eens terug; nu kan ik niks voor je doen.

Wat een blamage! Wel onmiddellijk klaarstaan om een grove en ONTERECHTE boete te geven en daarna roepen: zoek het maar lekker zelf uit. Schande NS!

  1. Weehuizen

Hoi! Hier één van de vele NS conducteurs. Op het moment dat wij een NS Flex kaart scannen die niet is ingecheckt, dan krijgen wij een rode balk met het verzoek om de situatie te registreren. Wij geven dan aan in welke klasse je reist en of het een IC-Direct trein is. Op het moment dat wij dit doen, dan gaat er een signaal naar de backoffice van NS. Daar wordt alles verwerkt met betrekking tot NS flex en een van de gevolgen is dat je als reiziger een correctietarief kan krijgen. 

Ik wil wel even benadrukken dat wij geen mogelijkheid hebben om reizigers in te checken, alleen om de situatie te registreren. Ook zijn wij niet verplicht te melden aan reizigers dat we het registreren. Echter, is het in deze situatie naar mijn mening niet heel netjes natuurlijk. Op het moment dat je een correctietarief krijgt dan kan de klantenservice dit in sommige gevallen voor je corrigeren. Het enige probleem met NS Flex is dat reizen verwerkt moeten worden en dit een paar dagen kan duren. Vandaar dat je het advies hebt gekregen om een paar dagen later terug te bellen. 

Meer informatie over de correctietarieven kan je hier vinden. Voel je overigens vrij om te vragen aan de conducteur in zo’n situatie wat de collega daar mee doet.

Reputatie 7
Badge +3

Wel fijn dat er bij een dal voordeel abonnement geen instaptarief wordt gerekend, waar voor het niet meer bestaande voordeelurenabonnement wel een instaptarief wordt berekend.

 

Reputatie 7
Badge

Ook zijn wij niet verplicht te melden aan reizigers dat we het registreren. Echter, is het in deze situatie naar mijn mening niet heel netjes natuurlijk.

Ik snap inmiddels dat dit het beleid van NS is en de voorwaarden stellen in ieder geval ook niet dat je het recht hebt geïnformeerd te worden, maar hoe zie je dit in relatie tot art. 48 BP2000 (dat stelt dat de vervoerder de ritprijs en wettelijke verhoging moet vorderen) en je plicht als BOA om in dat kader overtredingen op te sporen? En hoe kijk je hier tegenaan in het kader van het recht op een eerlijk proces? Denk je dat een (feitelijke, conform het EVRM hoewel in de Nederlandse wet anders genoemd) straf die zonder mededeling is opgelegd waardoor ik de situatie niet heb kunnen registreren waardoor ik me slechter kan verdedigen bij de rechter stand houdt?

Badge +3

In het verleden was het handelingsperspectief bij Reizen op Rekening dat de reiziger niet geïnformeerd hoefde te worden als er een registratie gemaakt werd. Dat ging dan om reizigers met een NS Business Card.

NS Flex werkt in feite hetzelfde (het systeem zoekt het wel uit), maar dan voor consumenten.

Ik meen dat @Loes daar ooit over zei dat een registratie (missende incheck of ICd toeslag en 1e klas afwijking) wél aan de reiziger meegedeeld zou moeten worden.

Reputatie 6

Ook zijn wij niet verplicht te melden aan reizigers dat we het registreren. Echter, is het in deze situatie naar mijn mening niet heel netjes natuurlijk.

Ik snap inmiddels dat dit het beleid van NS is en de voorwaarden stellen in ieder geval ook niet dat je het recht hebt geïnformeerd te worden, maar hoe zie je dit in relatie tot art. 48 BP2000 (dat stelt dat de vervoerder de ritprijs en wettelijke verhoging moet vorderen) en je plicht als BOA om in dat kader overtredingen op te sporen? En hoe kijk je hier tegenaan in het kader van het recht op een eerlijk proces? Denk je dat een (feitelijke, conform het EVRM hoewel in de Nederlandse wet anders genoemd) straf die zonder mededeling is opgelegd waardoor ik de situatie niet heb kunnen registreren waardoor ik me slechter kan verdedigen bij de rechter stand houdt?

Pobleem is dat de BOA bevoegdheid bij V&S ligt. Ik vind het zelf ook niet helemaal eerlijk en daarom meld ik het bijna altijd wel. Echter, staat het in de algemene voorwaarden van NS flex dat het kan gebeuren en daar ga je mee akkoord bij het afsluiten van het abonnement dus ik denk dat je als consument dan weinig kans maakt. 

Badge +3

Hoe lastig is het om aan een reiziger even te melden dat je een afwijking registeert?

Waarom zit je 1e klas, geen ICd toeslag, of geen incheck (met vrij reizen)?

Hoef je geen boa voor te zijn, want de correctie komt op je Flex factuur (als er iets niet klopt).

Iemand die op saldo reist (of met een anonieme kaart) en 2e klas incheck mag je natuurlijk beboeten (als je daar de tijd voor hebt) of de 1e klas uit verwijzen 😅

Reageer