beantwoord

ov chipcard

  • 22 June 2023
  • 5 reacties
  • 62 Bekeken

Mijn ovchipkaart werkt, maar de details en de foto zijn niet zichtbaar. Als ik een nieuwe kaart bestel totdat ik de nieuwe heb ontvangen, kan ik dan de oude gebruiken of wordt deze geblokkeerd?

icon

Beste antwoord door Momo 22 June 2023, 21:18

Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Papastoitsi en welkom bij de NS Community,

 

Als je op pad gaat met een persoonlijke OV-chipkaart dient de pasfoto en de details duidelijk zichtbaar te zijn zodat bij controle je geïdentificeerd kan worden dat jij wel met je eigen OV-chipkaart op reis bent. Je mag deze anders niet gebruiken. Heb je ook een abonnement erop staan?

Badge +3

Welkom @Papastoitsi 

Bij een kaartvervanging (aanvraag duplicaat wegens verloren/gestolen/defect) wordt de huidige kaart geblokkeerd.

Als de opdruk (foto en andere details) afgebladderd zijn kan je de kaart gewoon blijven gebruiken, maar zul je er bij controle op gewezen worden dat je hem moet vervangen.

Als je regelmatig dezelfde conducteur treft dan zal die daar op een gegeven moment conclusies aan kunnen verbinden… 😥

De gegevens die op de folie-opdruk (en meer zelfs, m.u.v. je foto) staan ook op de chip van de kaart en kunnen eenvoudig vergeleken worden met die op een identiteitsbewijs. Conducteurs hebben daar niet altijd zin in… 

Kaartvernieuwing*. ;)

Badge +3

Kaartvernieuwing*. ;)

Vervangen graag*. ;)

Deze had nog leesbare gegevens (naam, foto...) en werkte gewoon, al was hij wel al lang ‘over datum’ (vorige eeuw?) dus dat is inderdaad een no-go, regel maar iets fatsoenlijks 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Als je vanwege een defecte of niet meer leesbare OV-chipkaart een vervangende kaart bestelt kost je dit €11, dan worden wel de producten en abonnementen die op de kaart staan overgezet.

Als je op die kaart een NS (Flex)abonnement hebt staan zou je ook dat abonnement op een nieuwe kaart opnieuw kunnen bestellen, bij een abonnement vanaf Dal Voordeel is de kaart dan gratis. Op de oude kaart zet je dan het abonnement wat nu heb stop op de ingangsdatum van je nieuwe abonnement. Eventuele andere producten die op je oude kaart staan worden niet overgezet. Zolang er geen achterstand is bij OV-chipkaart.nl of PostNL heb je de nieuwe kaart binnen een paar dagen tot een week in huis, zolang moet je dan maar even met de oude kaart doen en bij eventuele controle aan de HC uitleggen dat je al een nieuwe kaart besteld hebt.

Je huidige kaart wordt dan niet geblokkeerd (dit kun je dan zelf doen als je abonnement van die kaart hebt verwijderd) en je bespaart €11. 

Reageer