beantwoord

OV Chipkaart in Google Wallet

  • 29 March 2024
  • 22 reacties
  • 545 Bekeken

Zoals je meerdere keren voorbij ziet komen is dit een bekende vraag.

Mensen willen graag van de pasjes af en gewoon met de telefoon inchecken.

De oplossing waar Nederland mee gekomen is is inchecken met je bankpas.

Super fijn natuurlijk, alleen zit je nu met het probleem dat als je graag gebruik maakt van abbonementen dat je nogsteeds met je OV Chipkaart moet reizen.

Nou vraag ik me af of hieraan gewerkt wordt.

Niet per se aan abbonementen op je betaalpas want dat lijkt me lastiger.

Maar gewoon een kopie van de NFC chip die in je OV pas zit maar dan toegevoegd aan Google of Apple Wallet. 

In Google Wallet zie je bijvoorbeeld veel Amerikaanse transport bedrijven wiens pasjes je toe kan voegen.

Het lijkt mij (zonder daar enig idee van te hebben) niet al te moeilijk om de OV Chipkaart werkend te maken op je telefoon.

Is er ook maar ergens nieuws over if hier aan gewerkt wordt?

Ik reis namelijk op het moment heel onregelmatig lekker met m'n telefoon.

Maar binnekort ga ik elke dag met de trein voor mijn werk.

Ik begrijp volledig dat dit een luxe probleem is haha maar ik zou toch liever kunnen genieten van een abbonement zonder steeds een pasje te moeten vinden als ik m'n telefoon toch al op zak heb.

icon

Beste antwoord door Momo 29 March 2024, 12:52

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

‘Mensen willen graag van pasjes af’…

Je bedoelt dat jij van pasjes af wilt.

Persoonlijk heb ik liever een pasje dan allemaal apps op mijn telefoon. Voor die apps heb ik internet, volle accu en vaak ook nog wachtwoorden nodig.

Technisch zou een abonnement in een app kunnen, ik heb apps met sport abonnementen, met Google wallet heb ik geen ervaring.

En naast een pasje op de telefoon wil je bij elke stoel stroomaansluiting en 5G?

Reputatie 7
Badge +1

Bij mijn weten wordt eraan gewerkt om ook abonnementen aan je bankpas te kunnen koppelen.

Reputatie 7
Badge +2

Dat, en de OV-pas die in de plek van de huidige OV-chipkaart komt komt er in de vorm van zowel een fysieke pas als een digitale pas voor in je wallet.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is inderdaad vaker voorbij gekomen hier, maar er is ook al meerdere keren aangegeven dat er gewerkt wordt aan een nieuwe kaart voor het OV die ook in digitale vorm moet verschijnen. Hieronder even een antwoord wat ik in een eerder topic al eens heb gegeven.

 

Er wordt al langer aangekondigd dat de OV-chipkaart vervangen zal worden door de OV-Pas. Deze nieuwe OV-Pas moet dan in een digitale versie en als fysieke kaart komen. Door gebruik van een andere techniek zou die o.a. minder fraudegevoelig zijn. Maar wanneer het zover is blijft nog even een vraag. Eerst werd aangegeven in de loop van 2023, daarna werd het 2024, of dat nog gehaald wordt moet nog blijken. Hoe dat verder zal gaan werken met die digitale pas en of die ook kan worden toegevoegd aan een Apple Wallet is ook nog afwachten.

https://www.ovpay.nl/over-ovpay-en-de-ov-chipkaart

Ik reis al ruim 13 jaar met de NS en ik vind het echt ronduit belachelijk dat je nog steeds niet kunt inchecken middels je telefoon, in combinatie met een lopend trein abonnement. Technisch gezien is dit al jaar en dag mogelijk, op alle moderne telefoons is NFC geïmplementeerd. 

Apple heeft overigens ook de mogelijkheid om OV kaarten toe te voegen in de wallet, vooralsnog kun je alleen kiezen uit Aziatische OV aanbieders, waarschijnlijk vraagt Apple hier geld voor, net zoals het toevoegen van betaalpassen van de banken. NS en Translink willen waarschijnlijk zelf een (goedkopere) oplossing bedenken, ik heb er geen vertrouwen in. 

(Tussen)Oplossing van mijn 7 jarige zoon:
Importeer je treinabonnement in de NS app, converteer deze naar een QR code waarmee je kunt in/uit checken. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Apple heeft overigens ook de mogelijkheid om OV kaarten toe te voegen in de wallet, vooralsnog kun je alleen kiezen uit Aziatische OV aanbieders, waarschijnlijk vraagt Apple hier geld voor, net zoals het toevoegen van betaalpassen van de banken. NS en Translink willen waarschijnlijk zelf een (goedkopere) oplossing bedenken, ik heb er geen vertrouwen in. 

De techniek van de huidige OV-chipkaart is nogal verouderd, daarom wordt er ook gewerkt aan een opvolger waarbij de gegevens niet meer op de kaart staan maar in de backoffice bij Translink. 

 

In de loop van 2024 en daarna wordt stapsgewijs een nieuwe drager geïntroduceerd: de OV pas. Bij deze pas staan (anders dan bij de OV-chipkaart) geen gegevens zoals producten en saldo op de kaart maar zijn ze geregistreerd in de nieuwe backoffice bij Translink, wat extra flexibiliteit qua gebruik biedt. In eerste instantie verschijnt de OV-pas in fysieke vorm, maar op een later moment zal het ook mogelijk zijn een digitale OV-pas op een mobiele telefoon te laden. De OV-pas biedt mogelijkheden voor Reizen op Saldo (in eerste instantie) en Reizen op Rekening, inclusief producten en (kortings)abonnementen (op een later moment).

Adviesvraag aanpassing voorwaarden NS voor OV-pas | Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (locov.nl)

Reputatie 7
Badge +3

Met die tussenoplossing van de 7 jarige zoon heb je geen geldig vervoersbewijs.

Overigens reis ik pas sinds 1981 met een abonnement en hoeft inchecken met telefoon voor mij niet. En aangezien er regelmatig oneigenlijk gebruik gemaakt van de 1e klas om.telefoon op te laden lijkt mij dat NS dit ook nog niet moet invoeren.

Reputatie 5

Ik zou graag inchecken met de halsband van mijn hond, hoe staat het met de plannen daarvoor?

 

Importeer je treinabonnement in de NS app, converteer deze naar een QR code waarmee je kunt in/uit checken.

 

Projecteer de QRcode vervolgens op de muur van je woonkamer en teken deze over op de rug van je hand. Dan heb je je telefoon ook niet meer nodig en de beamer kun je zelfs ook thuis laten.

 

Apple heeft overigens ook de mogelijkheid om OV kaarten toe te voegen in de wallet, vooralsnog kun je alleen kiezen uit Aziatische OV aanbieders, waarschijnlijk vraagt Apple hier geld voor, net zoals het toevoegen van betaalpassen van de banken. NS en Translink willen waarschijnlijk zelf een (goedkopere) oplossing bedenken, ik heb er geen vertrouwen in. 

 

De techniek van de huidige OV-chipkaart is nogal verouderd, daarom wordt er ook gewerkt aan een opvolger waarbij de gegevens niet meer op de kaart staan maar in de backoffice bij Translink. 

Oh wauw, ik dacht dat dit al reeds was toegepast in 2008 nadat de ov kaart vrij eenvoudig gehackt kon worden doordat de gegevens op de OV kaart stonden/staan.

 

In de loop van 2024 en daarna wordt stapsgewijs een nieuwe drager geïntroduceerd: de OV pas. Bij deze pas staan (anders dan bij de OV-chipkaart) geen gegevens zoals producten en saldo op de kaart maar zijn ze geregistreerd in de nieuwe backoffice bij Translink, wat extra flexibiliteit qua gebruik biedt. In eerste instantie verschijnt de OV-pas in fysieke vorm, maar op een later moment zal het ook mogelijk zijn een digitale OV-pas op een mobiele telefoon te laden. De OV-pas biedt mogelijkheden voor Reizen op Saldo (in eerste instantie) en Reizen op Rekening, inclusief producten en (kortings)abonnementen (op een later moment).

Translink heeft de app OV-pay geïntroduceerd, ik had verwacht dat deze functionaliteit eindelijk was toegevoegd voor abonnement houders. 

Adviesvraag aanpassing voorwaarden NS voor OV-pas | Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (locov.nl)

Apple heeft overigens ook de mogelijkheid om OV kaarten toe te voegen in de wallet, vooralsnog kun je alleen kiezen uit Aziatische OV aanbieders, waarschijnlijk vraagt Apple hier geld voor, net zoals het toevoegen van betaalpassen van de banken. NS en Translink willen waarschijnlijk zelf een (goedkopere) oplossing bedenken, ik heb er geen vertrouwen in. 

De techniek van de huidige OV-chipkaart is nogal verouderd, daarom wordt er ook gewerkt aan een opvolger waarbij de gegevens niet meer op de kaart staan maar in de backoffice bij Translink. 

 

In de loop van 2024 en daarna wordt stapsgewijs een nieuwe drager geïntroduceerd: de OV pas. Bij deze pas staan (anders dan bij de OV-chipkaart) geen gegevens zoals producten en saldo op de kaart maar zijn ze geregistreerd in de nieuwe backoffice bij Translink, wat extra flexibiliteit qua gebruik biedt. In eerste instantie verschijnt de OV-pas in fysieke vorm, maar op een later moment zal het ook mogelijk zijn een digitale OV-pas op een mobiele telefoon te laden. De OV-pas biedt mogelijkheden voor Reizen op Saldo (in eerste instantie) en Reizen op Rekening, inclusief producten en (kortings)abonnementen (op een later moment).

Ik ben zeer benieuwd of 2024 behaald gaat worden.

Adviesvraag aanpassing voorwaarden NS voor OV-pas | Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (locov.nl)

 

 

Met die tussenoplossing van de 7 jarige zoon heb je geen geldig vervoersbewijs.

Overigens reis ik pas sinds 1981 met een abonnement en hoeft inchecken met telefoon voor mij niet. En aangezien er regelmatig oneigenlijk gebruik gemaakt van de 1e klas om.telefoon op te laden lijkt mij dat NS dit ook nog niet moet invoeren.

Met alle respect, maar waarschijnlijk betaald u ook nog regelmatig met contant geld.
Tijden veranderen en dankzij automatisering kunnen zaken zoals in/uit checken efficiënter door smartwatches en telefoons en ontstaan er niet onnodig wachtrijen bij de poortjes door mensen die hun OV kaart uit hun tas en portemonnee moeten halen. In de “nieuwe NS treinen” zijn ook USB poorten in de 2de klas, daarnaast is dat geen argument om het te introduceren. Telefoons opladen gebeurt sowieso, ongeacht of men met hun telefoon of smartwatch incheckt. 

Reputatie 7
Badge +3

Met alle respect, maar waarschijnlijk betaald u ook nog regelmatig met contant geld.
Tijden veranderen en dankzij automatisering kunnen zaken zoals in/uit checken efficiënter door smartwatches en telefoons en ontstaan er niet onnodig wachtrijen bij de poortjes door mensen die hun OV kaart uit hun tas en portemonnee moeten halen.

En wat is er mis met contant betalen? Dat doe ik ook nog met veel dingen, zoals boodschappen.

Zelf heb heb ik ook geen enkele behoefte aan inchecken met mijn telefoon (heb niet eens een smartphone), als ik moet checken heb ik mijn OV-chipkaart bij de hand, meestal in apart etuitje die ik net zo snel uit mijn jaszak of tas haal als iemand anders een telefoon. En van mijn OV-chipkaart kan niet opeens de accu leeg zijn. 

Verder heb ik niets tegen de mogelijkheid om met een telefoon of smartwatch in te checken, zolang ook gewoon een fysieke kaart blijft bestaan zodat reizigers zelf de keuze hebben wat te gebruiken. 

@Momo 

Ik vraag me ook af hoeveel mensen nu met alle geweld op een OV op hun telefoon zitten te wachten.

De vraag is hoeveel extra reizigers dat NS gaat opleveren en of dat er voldoende zijn om de hoge extra IT-kosten van te kunnen betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie ook niet in dat het extra reizigers voor NS of andere OV bedrijven gaat opleveren. Je wilt met het OV reizen of niet, en daar zal het kunnen inchecken met een telefoon niet veel aan veranderen. 

Met alle respect, maar waarschijnlijk betaald u ook nog regelmatig met contant geld.
Tijden veranderen en dankzij automatisering kunnen zaken zoals in/uit checken efficiënter door smartwatches en telefoons en ontstaan er niet onnodig wachtrijen bij de poortjes door mensen die hun OV kaart uit hun tas en portemonnee moeten halen.

En wat is er mis met contant betalen? Dat doe ik ook nog met veel dingen, zoals boodschappen.

Zelf heb heb ik ook geen enkele behoefte aan inchecken met mijn telefoon (heb niet eens een smartphone), als ik moet checken heb ik mijn OV-chipkaart bij de hand, meestal in apart etuitje die ik net zo snel uit mijn jaszak of tas haal als iemand anders een telefoon. En van mijn OV-chipkaart kan niet opeens de accu leeg zijn. 

Verder heb ik niets tegen de mogelijkheid om met een telefoon of smartwatch in te checken, zolang ook gewoon een fysieke kaart blijft bestaan zodat reizigers zelf de keuze hebben wat te gebruiken. 

 

Er is niks mis met contant betalen, naast het feit dat het inefficiënt is voor winkeliers en diefstalgevoelig, blijft het een wettig betaalmiddel. Er zijn meer pin transacties dan contant betalingen er is behoefte aan digitale transacties. De behoefte voor inchecken met een smartphone/smartwatch is er ook, en is uiteindelijk ook efficiënter, geen onnodige pasjes die gedrukt worden, kwijt raken, verlopen ect.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er is niks mis met contant betalen, naast het feit dat het inefficiënt is voor winkeliers en diefstalgevoelig, blijft het een wettig betaalmiddel. Er zijn meer pin transacties dan contant betalingen er is behoefte aan digitale transacties. De behoefte voor inchecken met een smartphone/smartwatch is er ook, en is uiteindelijk ook efficiënter, geen onnodige pasjes die gedrukt worden, kwijt raken, verlopen ect.

Ik ontken niet dat er behoefte is aan inchecken met smartphone/smartwatch, maar er is ook nog steeds behoefte aan inchecken met een fysiek pasje, net als dat er naast betalen met pin ook nog steeds behoefte is aan contant betalen. Dat kan allebei naast elkaar bestaan. 

 

@Momo

Ik vraag me ook af hoeveel mensen nu met alle geweld op een OV op hun telefoon zitten te wachten.

De vraag is hoeveel extra reizigers dat NS gaat opleveren en of dat er voldoende zijn om de hoge extra IT-kosten van te kunnen betalen.

 

Het gaat NS niet direct extra reizigers opleveren, wellicht wel betere inzicht in hun reizigers a.d.v. gebruikersdata. Zoals aangegeven is het systeem oud en op dag 1 werd het al gekraakt door slechte IT implementatie.

Gebruikersdata is het nieuwe goud, waarom denk je dat de bonuskaart van de AH op je telefoon staat?
Afijn ik ben hier niet op men te overtuigen of het waardevol is of niet. Wellicht dit jaar contactloos inchecken met de smartphone, ik ben benieuwd.

 

Fijn weekend allen.

Er is niks mis met contant betalen, naast het feit dat het inefficiënt is voor winkeliers en diefstalgevoelig, blijft het een wettig betaalmiddel. Er zijn meer pin transacties dan contant betalingen er is behoefte aan digitale transacties. De behoefte voor inchecken met een smartphone/smartwatch is er ook, en is uiteindelijk ook efficiënter, geen onnodige pasjes die gedrukt worden, kwijt raken, verlopen ect.

Ik ontken niet dat er behoefte is aan inchecken met smartphone/smartwatch, maar er is ook nog steeds behoefte aan inchecken met een fysiek pasje, net als dat er naast betalen met pin ook nog steeds behoefte is aan contant betalen. Dat kan allebei naast elkaar bestaan. 

 

Eens, plastic kaarten gaan uiteindelijk verdwijnen, maar dat gaan wij niet meer meemaken ;)

Goed weekend!

Reputatie 3

Zoals je meerdere keren voorbij ziet komen is dit een bekende vraag.

Mensen willen graag van de pasjes af en gewoon met de telefoon inchecken.

De oplossing waar Nederland mee gekomen is is inchecken met je bankpas.

Super fijn natuurlijk, alleen zit je nu met het probleem dat als je graag gebruik maakt van abbonementen dat je nogsteeds met je OV Chipkaart moet reizen.

Nou vraag ik me af of hieraan gewerkt wordt.

Niet per se aan abbonementen op je betaalpas want dat lijkt me lastiger.

Maar gewoon een kopie van de NFC chip die in je OV pas zit maar dan toegevoegd aan Google of Apple Wallet. 

In Google Wallet zie je bijvoorbeeld veel Amerikaanse transport bedrijven wiens pasjes je toe kan voegen.

Het lijkt mij (zonder daar enig idee van te hebben) niet al te moeilijk om de OV Chipkaart werkend te maken op je telefoon.

Is er ook maar ergens nieuws over if hier aan gewerkt wordt?

Ik reis namelijk op het moment heel onregelmatig lekker met m'n telefoon.

Maar binnekort ga ik elke dag met de trein voor mijn werk.

Ik begrijp volledig dat dit een luxe probleem is haha maar ik zou toch liever kunnen genieten van een abbonement zonder steeds een pasje te moeten vinden als ik m'n telefoon toch al op zak heb.

Ik ben als jonge jongen een beetje tegen het 'digitaliseren' van alles, ik heb namelijk liever alle pasjes bij me (waar ik altijd bij kan) dan dat ik ze op m'n telefoon heb (waar ik niet altijd bij kan). 

 

Maar natuurlijk moet de optie er wel wezen om het pasje digitaal op je telefoon te hebben zolang de fysieke pas ook gewoon blijft bestaan, dan krijg je alleen straks weer wel het geweldige excuus van "Ja, maar mijn telefoon was/is leeg" die je nu ook al af en toe hebt met de digitale tickets...

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Ik vraag me ook af hoeveel mensen nu met alle geweld op een OV op hun telefoon zitten te wachten.

De vraag is hoeveel extra reizigers dat NS gaat opleveren en of dat er voldoende zijn om de hoge extra IT-kosten van te kunnen betalen.

Dat zijn de Apple gadget bezitters. Die gaan er vanuit dat iedereen een i-phone van minstens €1000 bezit.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

Er is niks mis met contant betalen, naast het feit dat het inefficiënt is voor winkeliers en diefstalgevoelig, blijft het een wettig betaalmiddel. Er zijn meer pin transacties dan contant betalingen er is behoefte aan digitale transacties. De behoefte voor inchecken met een smartphone/smartwatch is er ook, en is uiteindelijk ook efficiënter, geen onnodige pasjes die gedrukt worden, kwijt raken, verlopen ect.

 

 

 

Het argument van degenen die met een mobiel willen inchecken is vrijwel altijd die van pasjes kwijtraken, laten verlopen etc. Dat gebeurt met een smartphone natuurlijk nooit. Die raak je nooit kwijt en wordt nooit gestolen.

Het argument dat men met smartphone of smartwatch sneller door de poortjes kan, klopt ook niet. Buiten dat je dat nog niet kan met een abonnement, lukt het niet iedereen om met een digitaal ticket een poortje te openen. Krijgen we het gedoe dat de bankpas is gestand ipv NS abonnement.

En ja ik betaal nog regelmatig met contant geld en zou dat eigenlijk vaker willen doen. Helaas zijn er nogal wat plaatsen waar dat kan verminderd. Meer mensen zouden weer contant moeten betalen, gezien het aantal mensen met oplopende schulden. En wat als het pinapparaat weigert of er een stroomstoring is?

Badge +3

Wat moet je met een qr-code op een telefoon of watch zolang de meeste stations helemaal geen poortjes (of paaltjes met qr-code lezer) hebben? Oke, in bussen en trams kan dat tegenwoordig wel.

De code op je hand tekenen gaat natuurlijk niet werken, want die is voor elke (losse) reis anders en zal bij abonnementen ook elke paar seconden/minuten moeten wisselen, want anders kan iemand anders zomaar op jouw abonnement reizen door de qr-code te delen. Bovendien gaat het ook niet werken via een Mijn NS koppeling, want daarvan kan je de login-gegevens ook gewoon delen.

Voor de rest is er in het verleden al geëxperimenteerd met inchecken met een smartphone. Daarvoor had je meerdere (gammele) apps nodig en bovendien een speciale e-simkaart die maar door een enkele enkele provider ondersteund werd. Dat werkte allemaal zo slecht dat ze er al gauw mee gestopt zijn. Het verbaast me dus niets dat men er nu ruim de tijd voor neemt.

Ze hadden beter voor vingerafdruk-herkenning kunnen gaan, lijkt me veel handiger en veiliger dan een smartphone/watch die je kunt verliezen of die leeg kan raken. 🤣

Reputatie 7
Badge +3

In de bussen in mijn omgeving is het tegenwoordig mogelijk om met Mobyyou in- en uit te checken. Een app, die gebruik maakt van bluetooth, je hoeft dus helemaal niks meer te scannen. Je kunt dit ook gebruiken als je een abonnement hebt.

Zelf gebruik ik het niet, van mij hoeft niet alles via m'n telefoon. Maar kan me voorstellen dat veel reizigers dit ontzettend handig vinden.

Reageer