Skip to main content
Antwoord

OV-chipkaart probleem

• April 17, 2025
  • 19 reacties
  • 309 Bekeken

Hoi allemaal,

Ik heb al meer dan een jaar een NS Flex-abonnement dat ooit door mijn ex-vriendin voor mij is aangevraagd. Sindsdien ben ik de bijbehorende OV-chipkaart kwijt, maar ik betaal nog steeds elke maand het abonnement. In de tussentijd koop ik losse kaartjes of check in met mijn pinpas, wat natuurlijk extra kost.

Ik probeer al een tijd een nieuwe pas aan te vragen, maar dat lukt niet. Ook kom ik niet in contact met de klantenservice via 0900-0980 – het nummer lijkt geblokkeerd.

Heeft iemand tips hoe ik wél een nieuwe kaart kan aanvragen? En weet iemand of ik gemaakte reiskosten terug kan vorderen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord door MoDe

Allereerst kun je 3 reizen terugvragen via vergeten abonnement. De rest kun je niet terugvragen, je had namelijk al eerder een nieuwe ov-chipkaart kunnen aanvragen, tijdelijk reisrecht kunnen vragen of het abonnement stopzetten.

Vraag via www.ov-chipkaart.nl een nieuwe kaart onder het kopje ‘verloren’. De kosten krijg je niet vergoed.

19 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • April 17, 2025

Allereerst kun je 3 reizen terugvragen via vergeten abonnement. De rest kun je niet terugvragen, je had namelijk al eerder een nieuwe ov-chipkaart kunnen aanvragen, tijdelijk reisrecht kunnen vragen of het abonnement stopzetten.

Vraag via www.ov-chipkaart.nl een nieuwe kaart onder het kopje ‘verloren’. De kosten krijg je niet vergoed.

• Auteur
  • Intercity
  • April 17, 2025

Beste, dank voor uw reactie. Ik zie nergens een kopje "verloren”.

Als ik naar Kaart blokkeren en vervangen ga (https://www.ov-chipkaart.nl/kaart-blokkeren-en-vervangen) en als invul krijg ik vervolens dit mailtje:

Beste reiziger,

Bedankt voor het invullen van je gegevens. We vinden helaas geen OV-chipkaartgegevens op basis van je geboortedatum en e-mailadres.

Bel daarom met onze klantenservice op 0900-0980 (gebruikelijke belkosten) om je kaart te laten blokkeren en vervangen. Houd alvast je IBAN rekeningnummer bij de hand.

Goed om te weten: een geblokkeerde kaart kan niet meer gedeblokkeerd worden.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice OV-chipkaart

Wat nu? Er word nog steeds keurig elke maand geld van mijn rekening afgeschreven. En wat is de reden dat de snelste manier van aanvragen via 0900-0980 de hele tijd geblokkeerd is?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 17, 2025

Je kunt in MijnNS jouw kaartnummer opzoeken.

• Auteur
  • Intercity
  • April 17, 2025

Er staat dat ik nog een pas moet opzoeken in MijnNS.

**Ik vind zojuist het kaartnummer, maar dat staat op de factuur trouwens! Alleen als ik een pas wil toevoegen, weet ik niet uit mijn hoofd wanneer deze vervalt. Ik kan dus geen pas toeveogen. Wat nu? En wat is de reden dat de snelste manier van aanvragen via 0900-0980 de hele tijd geblokkeerd is? Kan dit worden opgeheven?

Forum|alt.badge.img+1

**Ik vind zojuist het kaartnummer, maar dat staat op de factuur trouwens! Alleen als ik een pas wil toevoegen, weet ik niet uit mijn hoofd wanneer deze vervalt. Ik kan dus geen pas toeveogen. Wat nu? En wat is de reden dat de snelste manier van aanvragen via 0900-0980 de hele tijd geblokkeerd is? Kan dit worden opgeheven?

Dat 0900 nummer is een betaalnummer NS is gewoon bereikbaar via 030-7515155. 0900 nummer niet bellen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • April 17, 2025

Uw abonnement moet u apart opzeggen. Het wordt niet automatisch beëindigd als u uw kaart blokkeert. Zolang u het abonnement niet opzegt, lopen de eventuele kosten van het abonnement door. Dat is niet zo vreemd want veelal worden kaarten geblokkeerd als mensen hem vinden en er op uw kosten op reizen. Dt kan en mag formeel niet, maar mensen proberen het soms wel.

• Auteur
  • Intercity
  • April 17, 2025

Dat 0900 nummer is een betaalnummer NS is gewoon bereikbaar via 030-7515155. 0900 nummer niet bellen.

Excuus? Niet bellen? Dit nummer word door de NS zelf gepromoot...:S

Gebeld met 030-7515155 en binnen 10 minuten geregeld. Ik probeer dit al weken via de site te doen, maar word steeds van de muur naar het kastje gestuurd. Ook moest ik zelf even doorvragen om een medewerker te spreken, omdat ik anders een onverstaanbare AI-buddy aan de lijn kreeg, die mij dan weer naar de site zou verwijzen...jammer dat dit zo gergeld is. Klantvriendelijk wel, maar niet erg effectief.

Dit nummer (030-7515155) ben ik overigens zelf nog nooit tegen gekomen, heel erg bedankt Henk Peetersen!

• Reisleider**
  • April 17, 2025

Hoi ​@ggbm,

Klantenservice NS is op verschillende manieren te bereiken. Waaronder het genoemde telefoonnummer.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • April 17, 2025

Door OV-chipkaart; dat is het nummer van hun klantenservice. Voor je abonnement moet je echter bij NS zijn.

Forum|alt.badge.img+1

Door OV-chipkaart; dat is het nummer van hun klantenservice. Voor je abonnement moet je echter bij NS zijn.

Ik dacht dat dat 0900 nummer zo'n doorlink nummer was wat hier onlangs ook in een topic voorkwam. Is dus niet zo maar van OV-Chip. Als ik google op NS klantenservice krijg ik toch echt als eerste het 030 telefoonnummer. Dus ik snap TS ook niet helemaal.

• Auteur
  • Intercity
  • April 17, 2025

Ik dacht dat dat 0900 nummer zo'n doorlink nummer was wat hier onlangs ook in een topic voorkwam. Is dus niet zo maar van OV-Chip. Als ik google op NS klantenservice krijg ik toch echt als eerste het 030 telefoonnummer. Dus ik snap TS ook niet helemaal.

Als ik hierop google dan kom ik om het 0900 nummer uit:
https://www.google.com/search?q=NS+chipkaart+bellen&oq=NS+chipkaart+bellen&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQYogQyCggDEAAYogQYiQUyCggEEAAYgAQYogQyCggFEAAYgAQYogTSAQgzMTE4ajBqOagCALACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik heb zeer zeker ook op de site gekeken, maar ineens lijkt het juiste nummer wel aanwezig. Echter is de vraag, waarom dat nummer buiten gebruik is, nog niet beantwoord helaas…!

• Reisleider**
  • April 17, 2025

Echter is de vraag, waarom dat nummer buiten gebruik is, nog niet beantwoord helaas…!

U kunt ook 0900 nummers blokkeren, zodat u die niet kunt bellen. Het zijn vaak dure nummers om naar te bellen, die niet uit een bundel betaald worden. Soms is dat al door uw provider gedaan en u kunt het ook zelf doen. Misschien is dat bij u ook het geval?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 17, 2025

Als ik hierop google dan kom ik om het 0900 nummer uit:
https://www.google.com/search?q=NS+chipkaart+bellen&oq=NS+chipkaart+bellen&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIICAEQABgWGB4yCggCEAAYgAQYogQyCggDEAAYogQYiQUyCggEEAAYgAQYogQyCggFEAAYgAQYogTSAQgzMTE4ajBqOagCALACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik heb zeer zeker ook op de site gekeken, maar ineens lijkt het juiste nummer wel aanwezig. Echter is de vraag, waarom dat nummer buiten gebruik is, nog niet beantwoord helaas…!

Het 0900 nummer is van ov-chipkaart. Waarom dat nummer buiten gebruik is, zou je aan ov-chipkaart moeten vragen. Ov-chipkaart is niet van NS.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 17, 2025

Blokkeren/beëindigen/vervangen (wegens verloren/gestolen/defect) gaat via OV-chipkaart en die zijn bereikbaar via 0900 0980 (normale belkosten dus ‘gratis’ als je een belbundel hebt).

Als bellen naar 0900 geblokkeerd is kan je ze ook bereiken via het NS nummer 030 751 5155 en dan optie 3.

0900 nummers (de)blokkeren kan via Mijn Vodafone, Mijn KPN, MijnBudget e.d.

Lukt dat allemaal niet dan kan je OV-chipkaart ook bereiken via België +32 2 808 15 24 Duitsland +49 30 30 80 81 70 Luxemburg +35 22 787 25 35 (zonder extra kosten want het is binnen de EU).

Je abonnement kun je via de NS Klantenservice laten omzetten naar Basis, of laten beëindigen zodra je kaart geblokkeerd is.

Krijjg je wel factuurmeldingen per e-mail? Zo niet, dan moet je het e-mailadres van je vriendin gebruiken.

Heb je toegang tot Mijn NS, dan vind je je kaartnummer op de Startpagina, de einddatum staat onderaan. Omzetten naar Basis of opzeggen kan je dan zelf via https://www.ns.nl/abonnementen/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten

Oh, ik lees dat je het al geregeld hebt door te bellen met NS.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • April 17, 2025

Ik lees nergens dat ggbm z'n abonnement op wil zeggen?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 17, 2025

Ik lees nergens dat ggbm z'n abonnement op wil zeggen?

Ja, nu je het zegt… Ik las niet verder dan de eerste zin (abonnement ooit door vriendin besteld, betaal nog steeds maar kaart kwijt)… 😅

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • April 17, 2025

De klantenservice van de OV-chipkaart is, zover bij ons bekend, gewoon bereikbaar. De tip om via een ander nummer dan het 0900 nummer contact op te nemen is een goed alternatief als je provider 0900 nummers blokkeert.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • April 17, 2025

De klantenservice van de OV-chipkaart is, zover bij ons bekend, gewoon bereikbaar. De tip om via een ander nummer dan het 0900 nummer contact op te nemen is een goed alternatief als je provider 0900 nummers blokkeert.

0900 nummers worden soms standaard geblokkeerd, maar dat kan je gewoon zelf instellen bij je provider, dat ziet er dan bijv. zo uit:

OV-chipkaart is dus eventueel ook bereikbaar via NS (030 751 5155 optie 3) of via de internationale nummers in mijn eerdere reactie.

Maar het was al opgelost, dus dit ter info 😴

• Auteur
  • Intercity
  • April 24, 2025

Dank Robert B! Onze online helden doen weer eens hun werk :) Je hebt mn dag gemaakt. OV kaart binnen. Heerlijk!