Skip to main content
Antwoord

ov chipkaart vergeten met flex

• May 11, 2022
  • 4 reacties
  • 228 Bekeken

Ik was laatst mijn OV kaart vergeten en heb flex abbo had dus recht op korting. Toen heb ik een kaartje in automaat gekocht. Kun je dit met betaalbewijs ook terugvragen?

Beste antwoord door Tochjo

Als u de eenmalige chipkaart nog hebt, dan kunt u het prijsverschil terugvragen. Een betaalbewijs alleen is niet voldoende. Zie deze pagina voor meer informatie.

4 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • May 11, 2022

Als u de eenmalige chipkaart nog hebt, dan kunt u het prijsverschil terugvragen. Een betaalbewijs alleen is niet voldoende. Zie deze pagina voor meer informatie.

• Op het juiste spoor
  • May 9, 2025

Ik weet dat ik mijn kaartje terug kan vragen, maar mag ik wel een kaartje met korting kopen in de betaalautomaat of vol tarief

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 9, 2025

U kunt geen kaartje meer met korting kopen op het automaat. U krijgt de korting als u incheckt met uw geldige ov-chipkaart waar het kortingsabonnement op staat. Let wel: u krijgt niet automatisch de 34 procent korting als 65 plusser bij NS, zoals in bus, tram en metro. Overigens kan terugvragen niet bij voorbaat. Zie ook de link bij de bijdrage van ​@Tochjo 

Bij NS moet u zorgen voor een geldig abonnement dat de korting geeft en al op uw ov-chipkaart staat. Meestal is dat een Dalvoordeelabonnement. In principe kunt u een paar keer geld terugvragen als u een abonnement bent vergeten, maar dat is drie maal.. Check in met uw geldige abonnement, dan heeft u geen gedoe met terugvragen. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 9, 2025

Ik weet dat ik mijn kaartje terug kan vragen, maar mag ik wel een kaartje met korting kopen in de betaalautomaat of vol tarief

Als u uw kaart met abonnement bent vergeten mag u een kaartje uit de automaat kopen. Dat is altijd vol tarief aangezien de automaat geen kaartjes met korting verkoopt. Bovenop dat vol tarief komt nog een opslag van €1,50 voor een automaatkaartje. Voor terugvragen van de gemiste korting zie de eerder gegeven link.

Makkelijker is het om geen los kaartje te kopen maar om in en uit te checken met uw betaalpas en daarvan de gemiste korting terug te vragen.