beantwoord

OV chipkaart verlopen


Mijn OV shipkaart verloopt op 29 april a.s., en ik heb al een hele tijd niet meer met de trein gereisd. Inmiddels heb ik weer een nieuw abonnement besteld. Mijn vraag is of ik nu een nieuwe OV ship kaart krijg thuis gestuurd omdat de huidige kaart op 29 april afloopt.  

icon

Beste antwoord door MoDe 1 April 2023, 17:56

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

U heeft nog geen bericht hierover gekregen?

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen bericht van NS hebt gekregen om een pasfoto aan te leveren, zul je geen nieuwe kaart thuis gestuurd krijgen. Een nieuwe kaart krijg je alleen automatisch thuisgestuurd als je ca. 8 weken voor het verlopen van de kaart een abonnement had. Of heb je het nieuwe abonnement op een nieuwe kaart besteld?

Heb je het abonnement niet op een nieuwe kaart besteld dan zul je binnenkort via kaartvernieuwing zelf voor een nieuwe kaart moeten zorgen op www.ov-chipkaart.nl

Ik ga een nieuwe OV-chikpaart aanvragen. Dank voor de beantwoording!

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga een nieuwe OV-chikpaart aanvragen. Dank voor de beantwoording!

Doe dat via kaartvernieuwing dan wordt jouw abonnement overgezet.

En je kunt contact opnemen met NS klantenservice om de kosten terug te vragen.

Badge +3

Moet tegenwoordig via https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen

Geef daar (3e optie) aan dat je kaart bijna verlopen is. De kosten (€ 7,50) kan je inderdaad bij de NS claimen als je een betaald abonnement hebt (dus geen Flex Basis).

Reputatie 1

Fijn dat dit soort informatie van medereizigers moet komen. Misschien kan NS zelf wat duidelijker zijn, want ik dacht met mijn abonnement toch echt dat ik een nieuwe kaart zou krijgen. Mijn kaart was al een week verlopen, toen heb ik mijn onbruikbare Dalvoordeel-abo maar opgezegd en zelf een nieuwe kaart gekocht. Het wijzigen van het NS-flex-abonnement via de NS-website gaat vaak moeizaam, en mislukt regelmatig. Ook het aanvragen van een nieuwe kaart via de website van Ov-chipkaart lukte pas na een keer of acht. Die websites functioneren gewoon erg slecht. 

Reputatie 7
Badge

Wat vreemd eigenlijk dat je een abbonement kan bestellen zonder over een kaart te beschikken. En in geval je nog geen kaart hebt zonder een pasfoto aan te leveren tijdens het bestellen van je abbonement zodat je de kaart thuisgestuurd krijgt met het abbonement erop. Zo was het voorheen wel namelijk. 

Reputatie 7
Badge

Fijn dat dit soort informatie van medereizigers moet komen. Misschien kan NS zelf wat duidelijker zijn, want ik dacht met mijn abonnement toch echt dat ik een nieuwe kaart zou krijgen. 

 

Natuurlijk niet. Tenminste niet als je er geen foto bij gestuurd hebt.📷📸 De foto is belangrijk want dan is het duidelijk dat het abbonement bij jou hoort op je nieuwe kaart.

Anders kan iedereen wel reizen met jouw abbonement zelfs mensen die mogenlijk je kaart hebben gestolen. 

Ben je geholpen met dit antwoord? 

Reputatie 7
Badge +3

@Trein-Dario er was sprake van een verlopen kaart met abonnement bij @Guitarra . Normaal gesproken vervangt NS automatisch een verlopende kaart als je een Ns abonnement hebt. Dat is hier niet gebeurd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat dit soort informatie van medereizigers moet komen. Misschien kan NS zelf wat duidelijker zijn, want ik dacht met mijn abonnement toch echt dat ik een nieuwe kaart zou krijgen. Mijn kaart was al een week verlopen, toen heb ik mijn onbruikbare Dalvoordeel-abo maar opgezegd en zelf een nieuwe kaart gekocht. Het wijzigen van het NS-flex-abonnement via de NS-website gaat vaak moeizaam, en mislukt regelmatig. Ook het aanvragen van een nieuwe kaart via de website van Ov-chipkaart lukte pas na een keer of acht. Die websites functioneren gewoon erg slecht. 

Er is een langduring en volgens NS een complexe storing waardoor het proces voor vernieuwing van bijna verlopen OV-chipkaarten voor abonnementhouders niet door NS wordt ingezet. De normale gang van zaken is dat NS 10 weken voor voor de vervaldatum een mail stuurt met het verzoek een nieuwe foto aan te leveren en daarmee start NS het proces van kaartvernieuwing op bij TLS en krijg je je nieuwe kaart in de bus. Maar daar is al zeker sinds afgelopen zomer een storing mee waardoor deze kaartvernieuwing door NS niet gebeurt en abonnementhouders zelf een deze kaartvernieuwing in gang moeten zetten op de website van OV-chipkaart.nl. De kosten moet je in dat geval zelfbetalen maar kun je terugvragen via de klantenservice van NS. 

Reputatie 7
Badge

@Trein-Darioer was sprake van een verlopen kaart met abonnement bij @Guitarra . Normaal gesproken vervangt NS automatisch een verlopende kaart als je een Ns abonnement hebt. Dat is hier niet gebeurd.

 

 

I see.

John.e.K

Ik heb al jaren een dal voordeeluren abonnement. Volgens de site van NS zou ik automatisch een nieuwe OV-chipkaart ontvangen als de geldigheid van de kaart verloopt. Vroeger gebeurde dit inderdaad. Mijn huidige kaart verloopt 29-04-2023, maar tot nu heb ik geen enkel bericht van de NS ontvangen over een nieuwe kaart, ook niet in de spam. Daar ik wel allerlei mails ontvang over keuzedagen, verhoging van de abonnementsprijzen etc. mag ik toch wel aannemen dat NS mijn e-mail adres heeft.

Hier boven lees ik dat door een complexe storing de NS niet zelf "het proces van kaartvernieuwing” in gang kan zetten. Het lijkt mij dat NS toch ruim de tijd gehad heeft om dat te communiceren en ook een berichtje had kunnen zenden dat je dit “proces” zelf op gang moet zetten en ook hoe je dat moet doen.

                                    

Badge +3

Welkom bij de NS Community @John.e.K. 

Als je een week of 8 voor de einddatum nog niets van NS gehoord hebt (verzoek om pasfoto) dan moet het via https://www.ov-chipkaart.nl/nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen (kan vanaf 6 weken voor de einddatum).

Kies optie 3 (kaart verloopt bijna), je abonnement(en) worden dan overgezet en de € 7,50 kan je later claimen via de NS Klantenservice.

En ja, NS weet in principe al 5 jaar dat je kaart binnenkort verloopt.

Reputatie 7
Badge +3

En ja, NS weet in principe al 5 jaar dat je kaart binnenkort verloop.

Maar NS weet niet dat je na die 5 jaar nog steeds een abonnement hebt waarmee je recht het op een gratis nieuwe kaart bij verlopen.

En tot ergens 1e helft vorig jaar werkte het proces nog wel en ontvingen abonnementhouders die eerder geen toestemming hadden gegeven de huidige foto te hergebruiken bij bijna verlopen van de OV-chipkaart een mail met een verzoek om een nieuwe foto te uploaden. Dat verzoek voor een nieuwe foto wordt nu niet meer verstuurd vanwege deze storing. Intussen duurt de storing al zeker sinds afgelopen zomer en NS doet geen enkele moeite om dit ergens te vermelden, je moet er maar zelf achter komen of het hier lezen. Ik krijg ook steeds meer de indruk dat het geen prioriteit heeft voor NS, misschien ook omdat gepland is dat dit jaar de OV-chipkaart wordt vervangen door de nieuwe OV-pas.

Reageer