OV Chipkaart vernieuwen | NS Community
beantwoord

OV Chipkaart vernieuwen

  • 12 February 2023
  • 5 reacties
  • 245 Bekeken

Eind maart verloopt mijn OV-chipkaart, met daarop een Flex Altijd Voordeel abonnement. OV-chip vraagt mij nu mijn kaart te vernieuwen (à €7,50), maar ik mag toch hopen dat NS mij zelf een nieuwe kaart stuurt?

icon

Beste antwoord door Robert B 12 February 2023, 17:36

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Welkom terug bij de NS Community!

Helaas, als de kaart binnen 6 weken verloopt en je dat bericht krijgt van OV-chipkaart zal je die zelf moeten vernieuwen.

Het goede nieuws is dat je de € 7,50 kunt claimen bij NS.

Leesvoer (105 reacties) hier:

 

Reputatie 7
Badge +3

Nog meer leesvoer:

 

Sinds afgelopen zomer (eerste meldingen zo ergens in augustus) gaat het vaak mis het het door NS vernieuwen van een bijna verlopen kaart. Veel van deze meldingen komen van mensen met een Flex abonnement (ook wel logisch omdat afgezien van Dal Voordeel er nu alleen Flex abonnementen worden verkocht), maar er was ook iemand met een saldo abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Eind maart verloopt mijn OV-chipkaart, met daarop een Flex Altijd Voordeel abonnement. OV-chip vraagt mij nu mijn kaart te vernieuwen (à €7,50), maar ik mag toch hopen dat NS mij zelf een nieuwe kaart stuurt?

IJdele hoop, als OV-chipkaart jou een bericht stuurt (goed dat je ook daar een account hebt) dan heeft NS geen kaartvernieuwing ingezet. Neem contact op met NS klantenservice voor de teruggave van €7,50

Toch vervelend dat wanneer je dit soort zinnen leest:


"Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt."


Je vervolgens tóch wordt gevraagd om te betalen om je verlopen OV-chipkaart te vernieuwen, terwijl je (ik) een Dal-voordeelabonnement hebt. Vervolgens moet ik hier in een forumbericht lezen dat ik die kosten voor het vernieuwen van m’n OV terug kan vragen bij NS. Maar daar moet ik dus zelf nog achteraan, moeite doen voor die 7,50, in plaats van dat ik dat geld automatisch terugkrijg.

Mijn suggestie voor een oplossing: laat mensen NOOIT betalen voor het vernieuwen van een verlopen OV-kaart. Ze hebben hem namelijk netjes vijf jaar lang in bezit gehad. Wanneer je hem eerder kwijtraakt, alleen dan moet je die 7,50 betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Toch vervelend dat wanneer je dit soort zinnen leest:


"Als je OV-chipkaart verlopen is en je bent in het bezit bent van een NS-abonnement, zorgt NS er automatisch voor dat je een nieuwe chipkaart krijgt."


Je vervolgens tóch wordt gevraagd om te betalen om je verlopen OV-chipkaart te vernieuwen, terwijl je (ik) een Dal-voordeelabonnement hebt. Vervolgens moet ik hier in een forumbericht lezen dat ik die kosten voor het vernieuwen van m’n OV terug kan vragen bij NS. Maar daar moet ik dus zelf nog achteraan, moeite doen voor die 7,50, in plaats van dat ik dat geld automatisch terugkrijg.

Mijn suggestie voor een oplossing: laat mensen NOOIT betalen voor het vernieuwen van een verlopen OV-kaart. Ze hebben hem namelijk netjes vijf jaar lang in bezit gehad. Wanneer je hem eerder kwijtraakt, alleen dan moet je die 7,50 betalen.

Wanneer je een ov-chipkaart kwijtraakt kost je dat €11. Alleen bij NS hoef je als je een abonnement niet te betalen voor een nieuwe kaart bij verlopen. Helaas verloopt kaartvernieuwing niet meer bij iedereen automatisch.

Reageer