beantwoord

Ov-Chipkaart voor apple wallet

  • 30 November 2023
  • 9 reacties
  • 6197 Bekeken

Nou is er ooit een post geweest waar er gevraagd werd waar naar een ov-chipkaart in apple wallet zou kunnen gezet worden, zie post hier onder.

Toch is het even onduidelijk hoe het in elkaar zit. Er wordt/werd een zogenaamde OV-Chipkaart 2.0 app gebouwd die vervolgens nooit werd toegepast. Nu is mijn vraag of dit eventueel toch wel toegevoegd kan worden en/of dit al eens besproken is. Iemand gaf al aan ook al was het een jaar of 3 geleden dat dit een praktische functie kan zijn.

Is dit mogelijk?

icon

Beste antwoord door Momo 30 November 2023, 15:13

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ov-chipkaart in huidige vorm gaat verdwijnen.

Maar je kunt nu met OV-pay reizen als je geen abonnement hebt of 1e klas wilt reizen. Dan kun je ook via jouw iPhone reizen.

Ov-chipkaart in huidige vorm gaat verdwijnen.

Maar je kunt nu met OV-pay reizen als je geen abonnement hebt of 1e klas wilt reizen. Dan kun je ook via jouw iPhone reizen.

Betekent dit dat ik wel de informatie van mijn OV Chipkaart kan gebruiken om met een kaart minder te zitten?

Reputatie 7
Badge +3

Ov-chipkaart in huidige vorm gaat verdwijnen.

Maar je kunt nu met OV-pay reizen als je geen abonnement hebt of 1e klas wilt reizen. Dan kun je ook via jouw iPhone reizen.

Betekent dit dat ik wel de informatie van mijn OV Chipkaart kan gebruiken om met een kaart minder te zitten?

Neen. Bij OVpay reis je via jouw bankpas. Ik neem aan dat jij net als bijna alle iphonebezitters deze op jouw iPhone hebt staan? OV-pay is reizen tegen vol.tarief in 2e klas.

Met OV chipkaart heb je nog steeds een pasje waarmee je moet inchecken als er abonnementen op staan.

Ov-chipkaart in huidige vorm gaat verdwijnen.

Maar je kunt nu met OV-pay reizen als je geen abonnement hebt of 1e klas wilt reizen. Dan kun je ook via jouw iPhone reizen.

Betekent dit dat ik wel de informatie van mijn OV Chipkaart kan gebruiken om met een kaart minder te zitten?

Neen. Bij OVpay reis je via jouw bankpas. Ik neem aan dat jij net als bijna alle iphonebezitters deze op jouw iPhone hebt staan?

i.v.m studentenreis product gebruik ik nog een pasje, had dit wel digitaal gewild.

Reputatie 7
Badge +3

De huidige OV-chipkaart zal worden vervangen door de OV-pas. Bj die nieuwe OV-pas zal je kunnen kiezen tussen een fysieke of digitale pas. Dan kun je je pas dus wel in je wallet zetten. Volgens de laatste berichten zou die nieuwe OV-pas volgend jaar in stappen worden ingevoerd.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5388818/ov-chipkaart-vervanging-ov-pas-2025-staatssecretaris

Dat is dan al weer een jaar later dan eerder werd gezegd, Op de site van OV-pay werd eerst in de loop van 2023 gezegd.

https://web.archive.org/web/20220926032700/https://ovpay.nl/nl/over-ovpay/en-de-ov-chipkaart

Badge +3

Bij de vorige proef waren er verschillende (beveiligings/betaal)apps nodig én een speciale (e)simkaart, waardoor frauderen niet mogelijk zou zijn. Dat ging volgens mij geheel buiten de ‘wallet’ van je telefoon om.

Een volledige (offline) ov-chipkaart in je telefoon zetten (met foto en zo) op de manier waarmee het met bankpassen werkt is blijkbaar niet zo makkelijk en veilig als velen denken.

Maar poortjes en paaltjes zijn er in ieder geval klaar voor:

Om de nieuwe betaalmethode mogelijk te maken moesten ruim 60.000 kaartlezers en ov-poortjes worden vervangen of aangepast voor OVpay.

Het zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat een ‘digitale OV-chipkaart’ na een boel handelingen (verificatie id plus vingerafdruk of gezichtsherkenning) gekoppeld kan worden aan één (unieke) telefoon. We gaan het zien… 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem zit volgens mij bij de abonnementen op persoonlijk kaarten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat OVpay geregeld gaat krijgen dat persoonlijke abonnementen aan een bankpas gekoppeld kunnen worden. Tenzij natuurlijk het volledige huidige abonnementensysteem op de schop gaat.

Mijn verwachting is dat persoonlijke OVpassen met pasfoto nodig blijven voor leeftijdsgebonden kortingen en persoonlijke abonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het lees is de nieuwe OV-pas, die er ook als digitale versie komt die je in een wallet kan zetten, wel iets anders dan het OV-pay met directe betaling vanaf je bankpas. Zo'n (digitale) OV-pas zal wel een persoonlijke pas zijn waarbij de betaling van abonnementen op eenzelfde manier zal zijn geregeld als nu. Het is dan gewoon een OV-chipkaart met een andere naam, andere techniek en de mogelijkheid voor een digitale kaart. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben dan wel benieuwd hoe die digitale variant in de praktijk gaat werken, zeker wanneer het om controle gaat. 

Maar misschien komt er wel iets als de Bonuskaart van AH die je ook in de app van AH kunt gebruiken. 

Reageer