ik moet mijn ov-chipkaart vervangen omdat deze bijna verloopt. Ik heb bijna alle stappen doorlopen, en nu staat er deze tekst:
valt wat ik nu doe dan onder 'vervangen' of 'vernieuwen? Ik moet van het weekend nog met de trein reizen, dus in het geval mijn huidige kaart meteen geblokkeerd zou worden, kan ik misschien beter wachten tot wanneer ik voorlopig niet hoef te reizen.
Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 1
Wanneer je kaart bijna vervalt moet je je kaart vernieuwen, dan worden ook abonnementen die er op staat overgezet op de nieuwe kaart. Vernieuwing kan vanaf 6 weken voor de verloopdatum, je kaart heeft dan ook bij OV-chipkaart de status “verloopt bijna".
Volgens mij krijg je ergens de optie ‘mijn kaart is (bijna) verlopen’ en die moet je hebben. Je moet daarvoor een Mijn OV-chip account hebben of aanmaken.
Vernieuwen kan vanaf 6 weken vóór tot 1 jaar na de eindatum van je huidige kaart.
Klik vooral niet op verloren/gestolen/defect want dan krijg je weliswaar een nieuwe kaart maar je huidige wordt direct (per morgen) geblokkeerd, en bovendien kost dat 11 euro i.p.v. € 7,50.
Wanneer je kaart bijna vervalt moet je je kaart vernieuwen, dan worden ook abonnementen die er op staat overgezet op de nieuwe kaart. Vernieuwing kan vanaf 6 weken voor de verloopdatum, je kaart heeft dan ook bij OV-chipkaart de status “verloopt bijna".
kan ik dan dus mijn oude kaart nog gewoon gebruiken totdat de nieuwe binnenkomt?
kan ik dan dus mijn oude kaart nog gewoon gebruiken totdat de nieuwe binnenkomt?
Ja, als je voor de vernieuwing € 7,50 hebt betaald (en een pasfoto aangeleverd hebt) dan blijft je huidige kaart gewoon geldig.
Ja, bij kaartvernieuwing kun je de huidige kaart nog gebruiken, zelf nadat je de nieuwe kaart binnen is. Dit kan tot aan de verloopdatum van de oude kaart.
Heb je een NS abonnement op saldo wat met de kaartvernieuwing is overgezet naar de nieuwe kaart, dan na ontvangst van de nieuwe kaart wel gelijk de nieuwe kaart gebruiken om te voorkomen wat bij deze persoon gebeurde.
Overigens moet ik om in te loggen bij OV-chipkaart een verificatiecode invullen die naar mijn e-mailadres gestuurd is, maar dat duurde dus 4 minuten (en de code is 5 minuten geldig):
Ja, bij kaartvernieuwing kun je de huidige kaart nog gebruiken, zelf nadat je de nieuwe kaart binnen is. Dit kan tot aan de verloopdatum van de oude kaart.
Heb je een NS abonnement op saldo wat met de kaartvernieuwing is overgezet naar de nieuwe kaart, dan na ontvangst van de nieuwe kaart wel gelijk de nieuwe kaart gebruiken om te voorkomen wat bij deze persoon gebeurde.
Speelt dat niet ook bij Flex? Dat werkt immers ook niet meer als het "reizen op rekening" product van de kaart verwijdert is.
Speelt dat niet ook bij Flex? Dat werkt immers ook niet meer als het "reizen op rekening" product van de kaart verwijdert is.
Geen idee. Dit was al nieuw voor mij. Zelf heb ik in 2019, toen mijn kaart met mijn Traject Vrij op saldo automatisch vernieuwd werd, nadat ik de nieuwe kaart al had ontvangen nog een paar weken met de oude kaart gereisd. Toen was dat blijkbaar nog niet zo.
Tja, ik ben eigenlijk altijd direct omgeschakeld naar de nieuwe kaart. Ergens moet er sowieso een overlap zitten in geldigheid, want anders zou bij vertraging met de post (of als je net op vakantie bent) het abonnement van de oude kaart kunnen verdwijnen voor je de nieuwe überhaupt uit de envelop gehaald hebt.
Die nieuwe kaart is opvallend ook langer dan 5 jaar geldig, mijne verloopt nu pas 27 november 2029, de oude liep tot 26 november 2024.
Toen ik de nieuwe gisteren aan m'n OV chipkaart account toevoegde zag ik in elk geval dat m'n Weekend Vrij op saldo er met de oorspronkelijke ingangsdatum op gezet is. (Zelfs de "Klaar voor gebruik: Reizen op saldo NS vol tarief" van 25-11-2014 is nog op de nieuwe kaart overgezet)
Dat ik in 2019 nog wel wat langer de oude kaart gebruikte was omdat ik de reishistorie van mijn forenzen reizen graag op 1 kaart wilde houden. De oude kaart verliep 1 juli en dat was ook de datum waarop ik geen baan meer had (reorganisatie). Uiteindelijk was mijn laatste dag op kantoor en dus ook mijn laatste reisdag als forens 14 juni en heb ik 15 juni mijn Traject Vrij gewijzigd naar Flex Dal Voordeel, dit uiteraard wel op de nieuwe kaart. De nieuwe kaart had ik ergens half mei in huis en heb ik daarna nog 4 weken gebruikt.
Toen ik de nieuwe gisteren aan m'n OV chipkaart account toevoegde zag ik in elk geval dat m'n Weekend Vrij op saldo er met de oorspronkelijke ingangsdatum op gezet is. (Zelfs de "Klaar voor gebruik: Reizen op saldo NS vol tarief" van 25-11-2014 is nog op de nieuwe kaart overgezet)
Dat was hier ook. De kaart die ik in 2019 kreeg is nu verlopen (we zijn al weer 5 jaar verder) en daar staat ook bij dat "Klaar voor gebruik: Reizen op saldo NS vol tarief" dat het geldig is tussen 01-07-2014 en 31-12-2029. Dat was meen ik ook zo met mijn Traject Vrij, maar dat is dus intussen al verwijderd door de wijziging naar Flex toendertijd. Dat Flex was al voor het verlopen van de kaart verwijderd en toen de kaart dit jaar 1 juli verliep heb ik hem niet meer vernieuwd.
Dat product Reizen op Saldo NS vol tarief met een klasse erbij is iets van (heel) vroeger, toen je de kaart moest activeren voor reizen met NS en daarbij de klasse moest aangeven. Dat doet dus helemaal niets en zal waarschijnlijk altijd op ‘klaar voor gebruik’ blijven staan (zeker als je een abonnement hebt of toentertijd had).
Tegenwoordig hoef je een kaart niet meer te activeren en reis je standaard 2e klas (zonder abonnement). Bij Dal Voordeel op saldo kan je nog wel voor standaard 1e klas kiezen en dan heb je dat product natuurlijk wel nodig.
Op een (al een paar keer vernieuwde) kaart staat het er bij mij zelfs twee keer. Deze kaart is geldig tot 09-02-2029:
Vreemd genoeg wordt het nog altijd op een kaart erbij gezet als je saldo laadt bij een NS kaartautomaat (en gaat bij een kaartvernieuwing gewoon mee al doet het niets).
Het product Reizen op Saldo NS, korting is een VDU, de weergegeven naam in Mijn NS is natuurlijk Dal Voordeel.
Heb je geen Dal Voordeel op saldo (meer) dan wordt dat bij een volgende NS incheck van je kaart verwijderd, want anders zou je met korting reizen zonder abonnement (andere topics over waar sommige klanten jarenlang korting kregen zonder daarvoor te betalen).
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.