Skip to main content
beantwoord

OV gestolen

  • 14 May 2024
  • 19 reacties
  • 388 Bekeken

Hallo, mijn ov met abonnement is gestolen. Ik reis zelden met mijn ov dus had te laat door dat hij weg was. Heb hem meteen geblokkeerd maar er is inmiddels voor 280€ mee gereisd…. Ik begrijp dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid is maar ik kan aantonen dat ik dit echt niet geweest ben!! Hoe kan ik contact krijgen met de ns? Een mail sturen met de bewijzen etc? 

19 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik vrees dat u die 280 euro echt kwijt bent. U bent er zelf voor verantwoordelijk dat de kaart niet in andere handen komt. Als u hierover contact wil opnemen met NS dan kan dat bij de klantenservice. Dan kunt u samen met hun kijken wat er nog mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het wel bijzonder dat iemand, met een chipkaart die niet van zichzelf is, blijkbaad gewoon kan rondreizen zonder hierop betrapt te worden.

280 euro is niet niks, dat moeten behoorlijk wat ritten zijn geweest.

Voor Lisa2023 helaas een dure grap…

@JurgenH nou inderdaad. Lekker gecontroleerd wordt er dan….. mijn foto staat er zelfs op 

@Vareo bedankt voor je reactie 

@JurgenH nou inderdaad. Lekker gecontroleerd wordt er dan….. mijn foto staat er zelfs op 

Niet iedere reiziger wordt gecontroleerd, dat gebeurt steeksproefgewijs. Er checken dagelijks zo'n 4 miljoen mensen in en die kun je niet allemaal een voor een controleren.

En ja, de bent zelf verantwoordelijk om op je spullen te passen. Als je je mobieltje, laptop, horloge of portemonnee kwijtgeraakt bent kun je de schade ook niet bij iemand anders neerleggen. Een bedrag van €280 doet trouwens ook vermoeden dat je hem niet gisteren bent kwijtgeraakt.

Als NS dit zou vergoeden zou fraude trouwens wel heel erg makkelijk worden want dan kun je je kaart ook gaan uitlenen onder het mom van "ik ben hem kwijtgeraakt".

Reputatie 7
Badge

Mij is nooit naar een ID gevraagd tijdens het reizen met mijn chipkaart. Toch lees ik hier berichten van mensen die door de mand vielen omdat ze al dan niet per ongeluk andermans kaart gebruikten.

Mij is nooit naar een ID gevraagd tijdens het reizen met mijn chipkaart. Toch lees ik hier berichten van mensen die door de mand vielen omdat ze al dan niet per ongeluk andermans kaart gebruikten.

Dat gebeurt meestal op basis van de foto. Wat niet zo handig is is dat de foto op de chipkaart zo klein is.

Reputatie 7
Badge +3

Het is heel vervelend dat dit gebeurd is. Hoe kan het dat je een bedrag van €280 aan reiskosten niet opmerkt? Ik ben bang dat je dat geld niet terugkrijgt. Je bent zelf verantwoordelijk voor jouw OV-kaart.

 

Reputatie 7
Badge +1

Hoe kan het dat je een bedrag van €280 aan reiskosten niet opmerkt? 

Met Flex is dat niet zo moeilijk. Dan krijg je pas aan het eind van de maand een factuur. Je gaat ook niet steeds inloggen om je reishistorie te bekijken.

Reputatie 7
Badge

Ik wel. En ik kijk af en toe ook of mijn ov-chipkaart er nog is.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kan het dat je een bedrag van €280 aan reiskosten niet opmerkt? 

Met Flex is dat niet zo moeilijk. Dan krijg je pas aan het eind van de maand een factuur. Je gaat ook niet steeds inloggen om je reishistorie te bekijken.

Dat men niet elke keer inlogt om reishistorie te checken had ik al gemerkt aan het aantal berichten van mensen die schrikken van de hoogte van hun factuur.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kijk zelf ook niet continu op MijnNS om naar mijn reishistorie te kijken. Bovendien is de reishistorie (en voorheen ook de kostenteller) vaak dusdanig onbetrouwbaar/incompleet dat je er sowieso weinig conclusies uit kan trekken. Wanneer er iets niet klopt dan komt dit ook wel terug op de factuur.

Zo is het mij een keer overkomen dat ik met de verkeerde chipkaart heb uitgecheckt. Dit leverde mij een rekening op. Toevallig had ik op de juiste chipkaart wel gezien dat er een uitcheck ontbrak. Die melding wordt echter veel vaker onterecht getoond waardoor ik daar verder geen aandacht aan had geschonken.

Pas op de factuur zag ik dat er inderdaad iets niet goed was gegaan, en dat is door de klantenservice allemaal netjes rechtgetrokken.

@Lisa2023 

kijk link : ov-chipkaart hoesje - draagkoord - ov hanger - hoes - keycord -  (ov-chipkaart-kopen.nl)

Zo raak je niet kwijt 🙄

Ik kijk zelf ook niet continu op MijnNS om naar mijn reishistorie te kijken. 

Dat betekent alleen nog niet dat je niet verantwoordelijk bent voor de gemaakte kosten totdat je de kaart hebt laten blokkeren. Werkt trouwens bij de bank ook zo.

Badge +3

Dat betekent alleen nog niet dat je niet verantwoordelijk bent voor de gemaakte kosten totdat je de kaart hebt laten blokkeren. Werkt trouwens bij de bank ook zo.

Ook al kom je er later pas achter, bij een bank krijg je gemaakte kosten die je aantoonbaar niet zelf gemaakt hebt gewoon terug.

Tenzij je zelf verwijtbaar bent (zoals een ‘dief ‘die je pincode op een of andere manier weet).

Dat gebeurt meestal op basis van de foto. Wat niet zo handig is is dat de foto op de chipkaart zo klein is.

Er zijn ook OV- chip kaarten zonder foto....

Dat gebeurt meestal op basis van de foto. Wat niet zo handig is is dat de foto op de chipkaart zo klein is.

Er zijn ook OV- chip kaarten zonder foto....

Anonieme en businesskaarten bedoel je? Of zijn er nog andere kaarten onder het personeel? Als je fraude wil voorkomen is het handig om dat te melden. 

@Lisa2023 280 euro en niemand heeft kunnen constateren dat er iets niet klopte? Kun je een overzicht plaatsen van de gemaakte reizen? Deze kun je vast achterhalen en dan kunnen we als reizigers nog wat met je meedenken. Succes!

Badge +3

Er zijn ook OV- chip kaarten zonder foto....

Ja, zulke kaarten zijn er! Maar dat zijn afdelingskaarten van grote bedrijven en lijkt me niet aan de orde 🤔

De pech voor @Lisa2023 is dat ze er pas (heel) laat achter kwam dat er voor een nogal groot bedrag door iemand anders met de kaart gereisd is.

Elke kaart controleren op foto is zeldzaam (ben jij dat wel?) is wenselijk, maar gebeurt dus vrijwel nooit. Meestal mag ik de mijne ook gewoon in het hoesje laten zitten.
Geldige incheck, dan is het in orde en goede reis verder… 

Bij OV-fiets helemaal ‘prima’:
“Ik wil een fiets!” Oke prima, een ov-chipkaart graag!
Die wordt vervolgens (eventueel dwars door je potemonnee heen) gescand en klaar.

Prima, want waarom zouden ze in een fietsenstalling om een foto gaan vragen?
De getoonde kaart is geldig en de kaarthouder krijgt de rekening en daarmee klaar.

Ja maar, mijn kaart mag iemand anders helemaal niet gebruiken! Dus er moet gewoon altijd op foto gecontroleerd worden (voor zover er al controle is door een persoon) want anders kan er zomaar misbruik van gemaakt worden! 😫

Het maakt dus niets uit (in de praktijk). Ongeacht foto of naam op een pas. daar wordt maar steekproefsgewijs naar gekeken.

Vergelijk een kassa in een winkel of zo, die het niets totaal uitmaakt wie je bent of wiens pas of Bonuskaart je gebruikt (zonder foto in dat geval)  Zolang er maar afgerekend wordt 🤣

De Bonuskaart geeft korting, en als ik er geen heb scant ‘ze’ (de caissière) wel de winkelkaart  eindigend op 0004 of zo.

Een gestolen persoonlijke ov-chipkaart (met saldo en automatisch opladen of Flex) is geldig om mee te reizen totdat jij die zelf blokkeert (ov-chip zegt de volgende dag) , of als je (bij NS) aan kunt tonen dat jij het niet was die ermee gereisd hebt.

Verschil met een bankpas is dat OV-chipkaart en de NS ermee weg denken te komen (na jouw melding) dat ze de kaart pas de volgende dag blokkeren, en jij alsnog mag opdraaien voor reiskosten die je nooit gemaakt kan hebben (want je had die kaart niet meer, en aantoonbaar melding van gemaakt op tijdstip X).

 

.....Ja, zulke kaarten zijn er! Maar dat zijn afdelingskaarten van grote bedrijven en lijkt me niet aan de orde......…

.......of als je (bij NS) aan kunt tonen dat jij het niet was die ermee gereisd hebt.......

Er zijn ook gewoon persoonlijke OV Chipkaarten zonder foto, toevallig zag ik daar iemand onlangs mee inchecken, de kaart werd nogal leesbaar vastgehouden, stond gewoon een naam op.

 

Waar staat in de voorwaarden dat bij een gestolen OV Chipkaart, de reiskosten worden vergoed door NS als je kunt aantonen "dat jij het niet was" ? Tot nu toe was je zelf verantwoordelijk voor je eigen OV Chipkaart.

Reageer