beantwoord

Overstappen met bankpas

  • 18 February 2023
  • 7 reacties
  • 2105 Bekeken

Gisteren op een verjaardagsfeestje stelde iemand me de volgende vraag waar ik het antwoord op schuldig moest blijven. Als je op je bankpas met NS reist en dan overstapt op een regionale treinvervoerder (of andersom) wordt het tweede deel van je reis dan net als bij Flex als een overstap in rekening gebracht of als een nieuwe reis?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 February 2023, 13:20

Bekijk origineel

7 reacties

Ik zou het niet met NS Flex vergelijken, maar eerder met een OV-chipkaart met reizen op saldo, want dat is in wezen ook wat er gebeurt. In plaats van dat de reiskosten van het saldo op de OV-chipkaart worden afgeschreven, wordt het echter rechtstreeks van een rekening afgeschreven.

Zodoende werkt OVPay dus ook gewoon met een overstap, waarbij je niet tweemaal het instaptarief betaalt. Voor zover ik begrijp in ieder geval. Ik heb namelijk niet niet echt een duidelijke bron heb om dit te bevestigen, het is met name gebaseerd op het feit dat de prijsbepaling gelijk is aan reizen met een OV-chipkaart in de tweede klas zonder korting of abonnement. Zie deze vraag in de OVPay Q&A:

Wel heb ik dit stukje gevonden in een artikel van EBS over OVPay:

Dit impliceert hevig dat je met OVPay niet tweemaal het instaptarief betaald, net als met een OV-chipkaart.

Als je echt een 100% zekere bevestiging wilt hebben dan zul je contact op moeten nemen met de OVPay klantenservice. Die kan ik helaas niet geven. Of wellicht heeft iemand het hier al getest en kan het bevestigd of ontkracht worden.

Alle afhandeling gebeurt naderhand in de backoffice. Ik zou niet weten waarom een overstap niet a la Flex kan werken, de technische beperking van de OVCP is er niet meer. 

Je hebt gelijk. Ik zat in mijn hoofd met het behoud van korting bij een overstap naar een andere vervoerder in een ander tariefmoment dan de oorspronkelijke incheck. Dat werkt anders bij reizen op saldo dan bij NS Flex. Maar dat is voor OVPay natuurlijk niet relevant, voor de prijsbpealing werkt reizen met NS Flex Basis precies hetzelfde als met saldo 2e klas vol tarief.

Ja, maar zelfs als dat ooit gangbaar zou worden zie ik het probleem niet eigenlijk. De hele reden dat dit bij de reguliere OVCP onmogelijk is, is omdat die verwerking dan in het apparaat van een andere vervoerder moet plaatsvinden. Dan moeten ze dus elkaars data verwerken, en dat mag niet.

 

Bij verwerking in een centrale backoffice speelt dat probleem niet. Niet voor Flex, niet voor OVPay, niet voor whatever...

Badge +3

Als het goed is wordt een reis die bestaat uit ritten met verschillende vervoerders gewoon als één reis gezien, dus inclusief langeafstandskorting.

Dat werkt dus gewoon net zoals bij NS Flex (en bij reizen op saldo ook), en bovendien is er geen sprake van spits/dal overstappen of klassewissels (die bij NS Flex soms fout gaan).

Voorwaarde is natuurlijk wel dat alle vervoerders/lijnen waarmee je reist OVpay ondersteunen https://ovpay.nl/nl/over-ovpay/vervoerders maar voor trein is dat dus gewoon landelijk.

En vergeet natuurlijk niet om in en uit te checken per (de juiste) vervoerder!

Als het goed is wordt een reis die bestaat uit ritten met verschillende vervoerders gewoon als één reis gezien, dus inclusief langeafstandskorting.

Dat zou ik ook denken maar ik vroeg me af of iemand zeker weet of het ook echt zo geïmplementeerd is. In het OV is niet altijd alles zoals je het logischerwijs zou verwachten. 

Gisteren op een verjaardagsfeestje stelde iemand me de volgende vraag waar ik het antwoord op schuldig moest blijven. Als je op je bankpas met NS reist en dan overstapt op een regionale treinvervoerder (of andersom) wordt het tweede deel van je reis dan net als bij Flex als een overstap in rekening gebracht of als een nieuwe reis?

ff bellen met OV pay?

Al ga ik er vanuit dat alle partijen die betrokken zijn bekend zijn met de voorwaarden. ;)

Reageer