beantwoord

Persoonlijke OV chipkaart of losse kaartjes kopen?

  • 18 August 2021
  • 7 reacties
  • 10824 Bekeken

Wat is voordeliger: 
reis: Hilversum-Amsterdam CS
Persoonlijke OV chipkaart of E-tickets?
Ik kom er niet achter..

en nog een vraag: klopt het dat je zonder ov chipkaart (persoonlijk of anoniem) geen ov fiets kunt aanvragen?
 

icon

Beste antwoord door Tochjo 18 August 2021, 16:46

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Een e-ticket voor deze reis kost net zoveel als dat de reis kost wanneer met een anonieme OV-chipkaart of persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement gereisd wordt, namelijk 6,40 euro voor een enkele reis tweede klas. Een eenmalige OV-chipkaart die u bij de kaartautomaat kunt kopen, is een euro duurder. Reizen met een persoonlijke OV-chipkaart wordt pas goedkoper als er een abonnement op staat dat op het tijdstip van inchecken korting geeft.

Voor het huren van een OV-fiets is een OV-fietsabonnement of NS Flex nodig, en beide kunnen inderdaad alleen op een persoonlijke OV-chipkaart staan.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer u geen abonnement heeft reist u altijd op vol tarief (of met korting wanneer u meereist met iemand met een abobnnement en Samenreiskorting gebruikt), daarbij maakt het qua prijs geen verschil of dit is met een OV-chipkaart of een e-ticket.

Heeft u nog geen OV-chipkaart kost deze €7,50 om aan te schaffen. Wanneer u nog geen OV-chipkaart heeft, is het dus goedkoper om een e-ticket te komen omdat u dan geen €7,50 hoeft te betalen voor een OV-chipkaart. En met een OV-chipkaart op saldo moet er genoeg saldo staan om het instaptarief van €20 (of €10 bij Samenreiskorting) in te kunnen houden.

Een OV-fiets is alleen te huur met een persoonlijke OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Je zou ook nog kunnen kiezen voor NS Flex Basis, dus zonder abonnement. Wel betaal je dan eenmalig €10 administratiekosten maar daar krijg je in feite €7,50 van terug omdat je gratis een persoonlijke OV-chipkaart krijgt.

Je reist dan op rekening en je hoeft geen saldo op de kaart te hebben staan.
https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/0

Badge +3

Je zou ook nog kunnen kiezen voor NS Flex Basis, dus zonder abonnement. Wel betaal je dan eenmalig €10 administratiekosten maar daar krijg je in feite €7,50 van terug omdat je gratis een persoonlijke OV-chipkaart krijgt.

Neem dan (een maandje) NS Flex Dal Voordeel en de kaart (t.w.v. € 7,50) is ook gratis :laughing:

Dan betaal je dus €5 i.p.v. €10 voor een ‘gratis’ kaart, en krijg je ook nog een maand lang 40% korting op treinreizen buiten de spits.

Als ik via 9292 een reis opzoek van st Maartenskliniek Nijmegen naar Boxmeer station(bus en trein) geeft hij een totaal bedrag aan van €7,11. Maar mijn dochter reist met een persoonlijke ov kaart en betaald voor deze reis €1,97 (bus) en €6,21 (trein) totaal dus €8,18. Hoe komt het dat een e ticket goedkoper is dan reizen met een ov kaart? 

 

Reputatie 6

Hey M. Linssen. Welkom bij de NS Community!

Ik ben zelf niet van 9292 dus ik kan je helaas niet exact zeggen wat hier de prijsopbouw is, maar ik denk dat 9292 hier maar een maal een basistarief rekent. Dat zou het verschil kunnen maken bij deze rit. 

Reputatie 3

9292 geeft 7,17 euro als prijs, maar als je een e-ticket bestelt wordt er gewoon 8,18 euro in rekening gebracht. (En een service fee van 66 cent. 🙄 ) Een e-ticket is dus niet goedkoper.

Die 7,17 euro is volgens 9292 het tarief dat je zou betalen bij reizen met de OV-chipkaart. Maar daar wordt, blijkbaar ten onrechte, van uitgegaan dat je bij het overstappen van een Breng-bus op de trein van Arriva niet opnieuw het basistarief van 1,01 euro hoeft te betalen. Volgens 9292 zou de treinreis 5,20 euro moeten kosten, maar in werkelijkheid betaal je dus ook met je OV-chipkaart 6,21 euro voor de treinreis en 8,18 euro voor de totale reis.

 

 

Reageer