poortjes Leeuwarden: uit- en inchecken niet verwerkt

  • 23 October 2022
  • 16 reacties
  • 414 Bekeken

Reputatie 1

Zaterdagmiddag  22-10-2022 reisde ik vanuit richting Harlingen naar richting Heerenveen. Ik moest dus overstappen in Leeuwarden, met uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS.

Ik zocht vergeefs zo’n “overstap-stel” chip-palen. (Dat stel is er wel, maar is niet zichtbaar als in jouw gedachten de chipkaart voorgaat boven het voorzetten van de reis.) Ik checkte dan maar uit middels een poortje uit de batterij poortjes van Arriva, en in middels een poortje in de batterij van NS. In beide gevallen moest en ging er een hekje open, en voorzover ik het zonder leesbril kon zien, gaven de poortjes de verhoopte status van mijn chipkaart.

De conducteur in de trein naar Heerenveen bevond mij echter nog ingecheckt bij Arriva. Ik reisde op een Keuzedag, dus hij zag geen probleem. Ik wel, vandaar mijn vraag (hoewel begonnen als Conversatie): Hoe is het mogelijk, dat ik twee poortjes kan openen, en beide gebeurtenissen niet op mijn OV-chipkaart belanden?

Daarnaast geef ik de beheerder van station Leeuwarden in overweging, bedoeld “overstap-stel” chip-palen enkele meters oostwaarts te verplaatsen (tot bijvoorbeeld de lijn van de perron-rand achter de stootblokken), of met een bord gericht naar het perron langs spoor 1 te wijzen op deze palen. Uiteraard kun je ook zowel de palen verplaatsen als er een bord boven hangen. Aandachtspunt: dat bord wordt dan zuidwaarts gezien, dus met zonlicht (min of meer) tegen. Je zou dat bord dus (ouderwets, maar energie-zuinig) kunnen maken door de letters of symbolen uit te ponsen, of (hedendaags) met een lichtbak erachter.


16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De overstappalen zijn op het perron van/naar Sneek en Harlingen duidelijk aanwezig en anders gaat u door het Arrivapoortje (10 meter) naar buiten en via NS weer naar binnen. Dat geldt ook voor de trein vanaf Groningen.

 

Een extra overstappaal wat meer oostwaarts is verstandig en zou goed kunnen, maar ja als de poortjes zo dichtbij zijn….

De overstappaaltjes op de huidige plek op het Harlinger perron zijn natuurlijk wel heel erg handig, gezien de korte overstaptijd. 

Het is altijd wijs op het display te kijken welke melding er staat. U had uit moeten checken bij Arriva en in moeten checken bij NS. De display geeft dan de juiste melding.

Reputatie 7
Badge +1

Als u met de chipkaart door de poortjes bent gegaan zou dat gewoon geregistreerd moeten worden. Soms duurt het wel eens wat langer voordat het in het transactieoverzicht terechtkomt. Misschien is dat ook nu het geval.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij niet duidelijk of je bij in- en uitchecken door de poortjes bent gegaan of er buiten bent gebleven. Als je aan dezelfde kant bent gebleven is het daar niet goed gegaan. Poortjes hebben een incheck- en uitcheckkant.

Reputatie 7
Badge +3

Als TS zelf niet de poortjes is gegaan maar aan dezelfde kant is gebleven dan gaat het inderdaad niet goed, maar zou dan wel uitgecheckt zijn bij Arriva. Alleen het weer inchecken bij NS zou dan niet goed gegaan zijn, want dat zou dan bij de uitcheckkant gedaan zijn. TS zou dan helemaal niet ingecheckt zijn ipv zoals nu volgens de conducteur bij Arriva. 

Ik ben dan wel benieuwd wat de reishistorie zegt (als die transacties al te zien zijn, dat kan soms wel eens wat langer duren).

Reputatie 7
Badge +3

Als TS zelf niet de poortjes is gegaan maar aan dezelfde kant is gebleven dan gaat het inderdaad niet goed, maar zou dan wel uitgecheckt zijn bij Arriva. Alleen het weer inchecken bij NS zou dan niet goed gegaan zijn, want dat zou dan bij de uitcheckkant gedaan zijn. TS zou dan helemaal niet ingecheckt zijn ipv zoals nu volgens de conducteur bij Arriva. 

Ik ben dan wel benieuwd wat de reishistorie zegt (als die transacties al te zien zijn, dat kan soms wel eens wat langer duren).

Er is op saldo gereisd. Dat is direct te zien.

Badge +3

Bij reizen op saldo moet je dan bij ov-chipkaart zijn, want in Mijn NS zie je reizen met andere vervoerders niet.

Met een NS incheck zou je bij een Arriva paaltje een foutmelding moeten krijgen (als er een NS paaltje naast staat), maar poortjes zullen wellicht gewoon open gaan.

Reputatie 1

Het is mij niet duidelijk of je bij in- en uitchecken door de poortjes bent gegaan of er buiten bent gebleven. Als je aan dezelfde kant bent gebleven is het daar niet goed gegaan. Poortjes hebben een incheck- en uitcheckkant.

Bedankt.  :-)

Ik kon geen betere beschrijving bedenken voor dat ik beide poortjes door ben gegaan: van perron naar “straat” en van daar terug naar het perron.

De nuance van in- en uitstapzijden is mij bekend.

Reputatie 1

De overstappalen zijn op het perron van/naar Sneek en Harlingen duidelijk aanwezig en anders gaat u door het Arrivapoortje (10 meter) naar buiten en via NS weer naar binnen. Dat geldt ook voor de trein vanaf Groningen.

 

Een extra overstappaal wat meer oostwaarts is verstandig en zou goed kunnen, maar ja als de poortjes zo dichtbij zijn….

De overstappaaltjes op de huidige plek op het Harlinger perron zijn natuurlijk wel heel erg handig, gezien de korte overstaptijd. 

Het is altijd wijs op het display te kijken welke melding er staat. U had uit moeten checken bij Arriva en in moeten checken bij NS. De display geeft dan de juiste melding.

Bedankt.  :-)

Ik heb dus de overstappaaltjes op het Harlinger perron niet gezien, hoewel ik door de (in rijrichting) achterste deur uitgestapt ben. Wel die naast de trein van NS. Maar toen had ik dus al bij Arriva uitgecheckt, het perron af, en bij NS ingecheckt, het perron op.

Als u met de chipkaart door de poortjes bent gegaan zou dat gewoon geregistreerd moeten worden. Soms duurt het wel eens wat langer voordat het in het transactieoverzicht terechtkomt. Misschien is dat ook nu het geval.

Ja, maar OP de OV-chipkaart is zo’n actie al weggeschreven voordat het poortje/paaltje laat zien dat er een actie is uitgevoerd (piepje, melding op scherm, et cetera). De HC leest bij controle in eerste instantie direct de data van de kaart, die absoluut actueel moeten zijn, en krijgt hooguit aanvullende informatie over abonnementen o.b.v. NS Flex via een internetverbinding.

 

Oftewel, is er bij controle geen incheck bij NS zichtbaar, dan is er geen incheck bij NS geregistreerd en gaat die ook niet meer komen. Ook de kaartautomaat toont deze gegevens direct o.b.v. wat op de kaart is opgeslagen. Online en in de app kan er inderdaad vertraging zijn.

Reputatie 1

Als u met de chipkaart door de poortjes bent gegaan zou dat gewoon geregistreerd moeten worden. Soms duurt het wel eens wat langer voordat het in het transactieoverzicht terechtkomt. Misschien is dat ook nu het geval.

Bedankt.  :-)

Vandaar dus mijn verbazing. Het had een welles-nietes met de NS-conducteur kunnen worden, en ik zou moeten hopen op beveiligingsbeelden om mijn handelen te bewijzen. Daarom gooi ik mijn ervaring in de groep.

Reputatie 1

Als TS zelf niet de poortjes is gegaan maar aan dezelfde kant is gebleven dan gaat het inderdaad niet goed, maar zou dan wel uitgecheckt zijn bij Arriva. Alleen het weer inchecken bij NS zou dan niet goed gegaan zijn, want dat zou dan bij de uitcheckkant gedaan zijn. TS zou dan helemaal niet ingecheckt zijn ipv zoals nu volgens de conducteur bij Arriva. 

Ik ben dan wel benieuwd wat de reishistorie zegt (als die transacties al te zien zijn, dat kan soms wel eens wat langer duren).

Bedankt.  :-)

Ik heb zojuist de betreffende (nog vrij nieuwe) OV-chipkaart aan mijn account toegevoegd, en mijn Reishistorie bekeken. - Mja, ik heb bij Arriva uitgecheckt, maar ik heb blijkbaar die andere rij poortjes ten onrechte voor die van NS aangezien, en opnieuw bij Arriva ingecheckt (in de rij poortjes ten oosten van de snack-kraam, of wat dat was). Dan weet ik dus nu, wat ik fout gedaan heb.

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat het raadsel opgehelderd is. Nu je dit weet zal het het je denk ik geen 2e keer gebeuren.

Reputatie 1

Fijn dat het raadsel opgehelderd is. Nu je dit weet zal het het je denk ik geen 2e keer gebeuren.

Ik hoop het, maar ik kom nu net terug van de oogarts met een recept en een vooruitzicht.  :-(

Reputatie 7
Badge +3

Sterkte met je oogproblemen, dat is geen pretje. Mijn moeder tobt nu al bijna 3 jaar met de gevolgen van een gordelroosinfectie in 1 oog. Hoe vaak die nu al niet bij de oogarts is geweest en hoeveel recepten voor oogdruppels en andere medicate heeft gekregen is bijna niet bij te houden. 

Badge +3

Fijn dat het raadsel opgehelderd is. Nu je dit weet zal het het je denk ik geen 2e keer gebeuren.

Ik hoop het, maar ik kom nu net terug van de oogarts met een recept en een vooruitzicht.  :-(

Toevallig maandag voor de zekerheid ook maar weer eens een oogmeting laten doen (was alweer 6 jaar geleden) want had vanochtend een medische keuring. Ongecorrigeerd zicht is wel achteruit gegaan natuurljk (te korte armen om zonder bril de krant te lezen), maar een schermpje in het ov of zo’n kaartje met letters of open rondjes aan de muur gaat (nog) prima.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het juiste OV poortje hoef je eigenlijk alleen te letten op de kleur. 

Reageer