prijs | NS Community
beantwoord

prijs

  • 11 September 2022
  • 6 reacties
  • 124 Bekeken

waarom is de heenreis van Hoorn naar Middenmeer duurder dan de heenreis. Beide reizen zijn mey Connexxion

icon

Beste antwoord door iMark 11 September 2022, 11:40

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

De prijzen voor busreizen zijn gebaseerd op het werkelijke aantal kilometers dat de bus rijdt. Als de bus de ene kant op een langere route heeft dan de andere kant op, dan ontstaat een prijsverschil tussen beide richtingen.

waarom is de reis van Hoorn naar Middenmeer duurder dan de reis van Middenmeer naar Hoorn.

Beide reizen zijn met Connexxion

Reputatie 7
Badge

Dat zult u aan Connexxion moeten vragen.

Reputatie 7
Badge +1

ALs je ervoor/na overstapt per bus dan wordt niet de dit jaar 99 ct INstaptarief aangeslagen.

Voor heen/terug als boven kan het verschil hooguit enkele sentjes zijn-het gaat echt per halte en afgerond op 100 mtr.-sinds het per sjip gaat-dus al zo´n 10 jr, niet meer pr zone (nog wel met ABO)

Reputatie 7
Badge +2

Waarschijnlijk reist TS vanaf halte Alkmaarseweg, die ligt vanuit Hoorn nogal wat noordelijker dan richting Hoorn wat het prijsverschil kan verklaren. Daarnaast kan het verschil ook nog ontstaan door het verschil tussen lijn 134 (via Abbekerk) en 135 (via de A7).

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb even gekeken naar een rit met lijn 135 van Hoorn Station naar Middenmeer, bushalte winkelcentrum. Heenreis kost €4,79, terugreis €4,63. De 14 cent verschil kan verklaard worden door een iets afwijkende route of zelfs door de ligging van de verschillende bushaltes.

Wanneer ik een rit plan van de dichtstbijzijnde bushalte naar station Hilversum krijg ik een prijsverschil ven 2 cent. De bushalte van de heenreis ligt aan een andere straat dan die van de terugreis. Zoals @Tochjo al heeft aangegeven betaal je voor reis met de bus de werkelijk gereisde kilometers.

Iets vergelijkbaars zie je bij ritten met verschillende lijnen tussen dezelfde vertrek- en aankomsthalte. De ene rit is korter qua kilometers en dus goedkoper. Dit systeem is ingevoerd bij de komst van de OV-chipkaart. Veel reizigers vonden het zonesysteem ongeldig omdat sommige ritten erg duur waren omdat niet alle zones even groot waren. Of een rit was onevenredig duur omdat je net een zonegrens passeerde.
Het huidige systeem heeft als nadeel dat je betaalt voor omwegen en slingerende routes waar je als reiziger niet om gevraagd hebt.

Ik vraag me al een hele tijd af of dat niet beter en eerlijker kan door te betalen voor de rechte lijn tussen in- en uitstaphalte. De kilometerprijs zou dan wat omhoog moeten maar je hebt nooit meer het gevoel dat je betaalt voor omwegen. 

Reageer