beantwoord

Prijs alternatief vervoer Geldermalsen -> Utrecht

  • 24 July 2022
  • 4 reacties
  • 152 Bekeken

Door onderhoud is er alternatief busvervoer tussen Geldermalsen en Utrecht vandaag, 24 Juli 2022.

Mijn vrouw en ik stappen uit in Geldermalsen en checken uit zoals iedereen deed.
Bij de bus naaar Utrecht checked iedereen weer in. Mijn saldo is nu te laag geworden, ik heb niet meer de vereiste €20 op de kaart om opnieuw in te checken. De bus gaat bijna, dus ik koop in de bus via de NS App een vervoersbewijs voor het alternatieve vervoer naar Utrecht. Prijs : €6.

Bij aankomst in Utrecht checked mijn vrouw uit: Prijs: €2

Is dit normaal, had ik dit moeten weten, of is dit een foutje van de NS?

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 July 2022, 13:55

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

NS kent een degressief tariefstelsel. Dat wil zeggen dat de gemiddelde prijs per kilometer lager wordt naarmate de afstand groter wordt.

U geeft niet aan wat uw vertrekstation is, maar stel dat dat Maastricht is. Dan betaalde uw vrouw 26,20 euro voor de hele reis Maastricht-Utrecht. U betaalde 24,20 euro voor Maastricht-Geldermalsen en nog 6 euro voor Geldermalsen-Utrecht. Samen dezelfde afstand, maar duurder, want twee kortere ritten. (Onderweg uitchecken en opnieuw inchecken van uw vrouw heeft geen gevolgen als er minder dan 35 minuten tussen uitchecken en inchecken zit; in dat geval ziet het systeem het toch als één reis.)

Dat twee korte ritten samen duurder zijn dan één langere rit over dezelfde afstand is normaal en dus geen fout.

Het staat ook los van het vervangende vervoer: als u er geen werkzaamheden waren geweest, u na het uitchecken langer dan 35 minuten in Geldermalsen zou zijn gebleven en daarna opnieuw had ingecheckt om per trein verder te gaan naar Utrecht, dan had dat laatste stuk ook 6 euro gekost en was de totale reis ook 4 euro duurder geweest dan uw vrouw nu betaalde.

Bedankt Tochjo, duidelijk.

't was inderdaad Maastricht :-)

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat is wel zuur, want bij een overstap heb je inderdaad weer 16 euro saldo nodig om in te kunnen checken (je kaart mag 4 euro in de min komen).

En ja, een los kaartje Geldermalsen - Utrecht kost inderdaad € 6,00. Je vrouw krijgt langeafstandskorting omdat er al een stuk gereisd is.

Zo kost Sittard - Geldermalsen € 22,50 en Sittard - Utrecht € 24,60 dus inderdaad maar € 2,10 extra.

Edit: Tochjo was me voor, en voor Maastricht klopt het precies.

Badge +3

Als tip: Automatisch saldo laden (met 10 euro per keer), dan kom je nooit tekort en blijft er ook niet te veel saldo ongebruikt op de kaart staan.

Zie https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/aanvragen.htm maar dan moet je wel een persoonlijke ov-chipkaart hebben.

Bij een persoonlijke kaart kan je ook eenvoudig een NS Flex abonnement nemen, een maandje Weekend Vrij kost dan € 31,60 voor tot wel 5 weekenden vrij reizen dus had je er voor Maastricht - Utrecht retour er al dik uit gehad.

Een persoonlijke kaart is bij NS Flex gratis (levertijd 7 dagen).

Reageer