beantwoord

Prijs van treinreis

  • 11 August 2022
  • 11 reacties
  • 385 Bekeken

Reputatie 3

Waar kan ik zien wat de treinreis gekost heeft? In het transactieoverzicht van ov-chipkaart.nl staat een kolom met de kop Prijs, maar daar staat niks in.

icon

Beste antwoord door Momo 11 August 2022, 17:33

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je NS Flex hebt zie je geen prijzen in je account bij OV-chipkaart.nl. Die prijzen kun je wel vinden in de reishistorie in je MijnNS account, al kan het soms wel wat langer voor de reis daar met de prijs zichtbaar is. 

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het zien op Mijn NS in de reishistorie maar doorgaans niet meteen als u met Flex reist. NS gaat nog redelijk snel maar sommige busondernemingen doen er wat langer over. Bij reizen op saldo was het meteen te zien op het automaat en dat is niet meer zo. Soms is het zelfs pas na een week.

Reputatie 7
Badge +3

NS gaat nog redelijk snel maar sommige busondernemingen doen er wat langer over. 

Ook bij NS kan het wel eens lang duren. Begin juli had ik een reis die pas 3 weken later in mijn reishistorie stond. De terugreis na middernacht stond zo'n 3 dagen na de reis in mijn reishistorie. En juist de 2 reizen met de RET metro stonden er eerder in dan de NS reizen. 

Reputatie 3

Wanneer je NS Flex hebt zie je geen prijzen in je account bij OV-chipkaart.nl. Die prijzen kun je wel vinden in de reishistorie in je MijnNS account, al kan het soms wel wat langer voor de reis daar met de prijs zichtbaar is. 

 

Op ov-chipkaart.nl staat:

Hoe kan ik mijn reiskosten bekijken?

De reiskosten die je hebt gemaakt met je OV-chipkaart kun je op verschillende manieren bekijken: Online in je account Heb je een OV-chipaccount? En heb je een kaart gekoppeld aan dit account? Dan kun je je reizen online bekijken.
Het kan dus! Maar er staat niet bij hoe het moet.
 
NS adverteert met Flex dat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Dat is volgens mij een leugen als je pas dagen later kunt zien wat de reis gekost heeft.
Reputatie 7
Badge +3

Al deze verhalen over het niet direct verwerken van reisgegevens bij NS Flex zijn voor mij een reden om met een heel grote boog om NS Flex heen te lopen.

Ik kan de kosten van mijn woon-werkverkeer declareren. Dat moet op basis van een persoonlijk OV-chipkaart waarmee ik op saldo heb gereisd. Ik maak dan een overzicht via Mijn OV-chipkaart en dat overzicht kan ik vervolgens uploaden. Ik dien dat overzicht wekelijks in. Het zou heel onhandig zijn als de reizen niet meteen verwerkt zouden worden. 

Afgelopen maandag en woensdag ben ik vanwege werkzaamheden tussen Hilversum en Utrecht met het streekvervoer gereisd. Het viel me op dat de ritten gemaakt bij Transdev (voorheen Connexxion) vrijwel direct na uitchecken verwerkt waren. Dat zal te maken hebben met de nieuwe kaartlezers die al bij Transdev zijn geïnstalleerd voor OV-Pay.

 

Reputatie 7
Badge +3

Op ov-chipkaart.nl staat:

Hoe kan ik mijn reiskosten bekijken?

De reiskosten die je hebt gemaakt met je OV-chipkaart kun je op verschillende manieren bekijken: Online in je account Heb je een OV-chipaccount? En heb je een kaart gekoppeld aan dit account? Dan kun je je reizen online bekijken.
Het kan dus! Maar er staat niet bij hoe het moet.

 

Op OV-chipkaart.nl kan zoveel staan. Feit is dat dat je bij OV-chpkaart.nl alleen de prijs van je reis ziet als je Reizen op Saldo hebt, heb je NS Flex dan kun je de prijzen daar niet zien. 

 

Badge +3

Bij Reizen op Rekening (NS Flex of Business Card) kan OV-chipkaart simpelweg geen prijzen tonen omdat die helemaal niet weten welk abonnement je hebt.

En ook niet in welke klasse of met Samenreiskorting (bij Flex Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting).

Voor wie reiskosten (op tijd) moet declareren en je complete factuur indienen geen optie is, is Reizen op Rekening inderdaad een draak.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je NS Flex hebt zie je geen prijzen in je account bij OV-chipkaart.nl. Die prijzen kun je wel vinden in de reishistorie in je MijnNS account, al kan het soms wel wat langer voor de reis daar met de prijs zichtbaar is. 

 

Op ov-chipkaart.nl staat:

Hoe kan ik mijn reiskosten bekijken?

De reiskosten die je hebt gemaakt met je OV-chipkaart kun je op verschillende manieren bekijken: Online in je account Heb je een OV-chipaccount? En heb je een kaart gekoppeld aan dit account? Dan kun je je reizen online bekijken.
Het kan dus! Maar er staat niet bij hoe het moet.
 
NS adverteert met Flex dat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Dat is volgens mij een leugen als je pas dagen later kunt zien wat de reis gekost heeft.

Je kunt via de reisplanner vooraf zien wat de reis die je wilt maken gaat kosten. Ook achteraf is die reis nog te plannen met het kostenplaatje.

De onverwachte verrassingen ontstaan omdat mensen zich niet verdiepen in wat reizen kost.

Reputatie 3

 

 

 

Je kunt via de reisplanner vooraf zien wat de reis die je wilt maken gaat kosten. Ook achteraf is die reis nog te plannen met het kostenplaatje.

De onverwachte verrassingen ontstaan omdat mensen zich niet verdiepen in wat reizen kost.

Als je na het uitchippen meteen weer inchipt, is het vervolg van de reis een stuk goedkoper. Ik heb wel eens twee euro betaald voor een reis van Utrecht naar Hengelo. Dat is op de Reisplanner niet te vinden.

En als je dit ziet,

en je hebt goed opgelet toen je leerde rekenen, dan is meteen duidelijk dat de programmeur van deze website terug moet naar school.

Reputatie 7

Flex was toch zo ideaal? Anno 2022 moet het gewoon mogelijk zijn dat je dezelfde dag je complete reis ziet staan in reishistorie. Het wil er bij mij niet in dat dat niet zou kunnen. Kwestie van goed inrichten. Mijn reis op 8 juli verscheen zelfs pas na 12 dagen.

Met saldoreizen had ik nooit problemen of onduidelijkheden. Toen het bijabonnement verdween en partner verplicht naar Flex moest, want Dal Vrij op saldo kon je niet meer afsluiten, zijn we beiden met frisse tegenzin overgestapt. Nu heb je er een controletaak bij en doemen regelmatig vraagtekens op, zoals gisteren die mail dat wij beiden de uitcheck gemist hebben, wat pertinent niet klopt, en NS zelf het aankomststation hersteld heeft op basis van reishistorie. Mocht dit onjuist zijn, word je verzocht met de klantenservice te bellen om de prijs te laten corrigeren. Onzin natuurlijk, want we betalen toch 0 euro bij incheck in de daluren.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand heeft mij tot nu duidelijk kunnen maken welk probleem Flex eigenlijk oplost. Met uitzondering van het niet meer op de OV-chipkaart hebben staan van het borgbedrag. En natuurlijk het tijdens de reis kunnen regelen van 1e klas reizen als je 2e klas bent ingecheckt. Big deal.

Verder lees ik alleen maar verhalen over onduidelijke facturen, correcties en verkeerde bedragen. Ik hoop nog vele jaren op saldo te kunnen blijven reizen.

Reageer