beantwoord

reis limiet?

  • 10 December 2023
  • 1 reactie
  • 54 Bekeken

Ik wou weten of er een limiet is op hoe ver ik kan reizen met een ov die in de min staat.

Als ik bijvoorbeeld een lange reis moet maken en ik check in terwijl ik al weining saldo heb.

Wordt ik gevraagd om de bus te verlaten uiteindelijk of kan ik in de bus blijven tot ik uitcheck?

icon

Beste antwoord door Tochjo 10 December 2023, 14:01

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3

Bij het inchecken wordt gecontroleerd of het saldo toereikend is om het instaptarief (een soort borg) van de kaart af te schrijven. Bij de meeste bussen is dat vier euro. Omdat u vier euro in de min mag staan, kunt u dan inchecken met een saldo van 0,00 euro of hoger. Voor sommige bussen geldt een hoger instaptarief; dan is een hoger saldo nodig.

Bij het uitchecken wordt dit instaptarief verrekend met de werkelijke ritprijs: als de ritprijs lager is, krijgt u een deel van het instaptarief terug; als de ritprijs hoger is, dan wordt het verschil nog van de kaart afgeschreven.

Als u incheckt met een kaart met weinig saldo en u maakt een lange reis die duurder is dan het instaptarief, dan kan het zijn dat u niet kunt uitchecken, omdat er te weinig saldo op de kaart staat. Dat is verder geen probleem; u wordt niet onderweg de bus uitgezet (de chauffeur weet ook niet wat het saldo op uw kaart is), maar moet natuurlijk wel uw kaart weer opladen voor een volgende reis.

Reageer