We zijn van Maastricht naar Delft gereisd en hebben onderweg in Eindhoven geluncht. Vroeger was kon dat gewoon op 1 treinkaartje. Tot mijn verbazing betaal ik nu, eerste klas met korting €19,99 voor Maastricht -Eindhoven en ook nog eens €23,46 voor Eindhoven Delft. Dat is €43,45 terwijl de heenweg Delft-Maastricht, eerste klas met korting, €29,99 kostte. Klopt dit?
Hoi Ingeborgc,
Helaas voor jullie klopt dit. Als er meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck zit, wordt het vervolg gezien als nieuwe reis. Aangezien het tariefsysteem van NS zo werkt dat de prijs per kilometer lager wordt naar mate de reis langer, ben je dan dus duurder uit.
Als je geen abonnement zou hebben, zou je dit kunnen omzeilen door te reizen met een e-ticket. Maar om korting te krijgen, moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart en ontkom je er in dit geval niet aan.
Reizen met de trein wordt steeds leuker zo :(
Het is onmogelijk om als niet reguliere reiziger al deze (wisselingen van) regels bij te houden.
Het nadeel van die chipkaart en poortjes.
Het kan veel geld besparen als u zich er van te voren even in verdiept. Met losse eerste klas kaartjes dan wel met de chipkaart reizen en de reis lang onderbreken is in verhouding erg duur. Om eens een voorbeeld te geven: als u in het weekend had gereisd was u voor veertig euro retour eerste klas klaar geweest en had u waarschijnlijk ook nog een maand gratis reizen in het weekend over gehouden.
Hoe gek het ook klinkt, er zijn heel veel mogelijkheden om met betrekkelijk weinig kosten redelijk ver te reizen. Treinreizen is rekenen. Ik ben bejaard en dat is goedkoper, maar reis voor negentig euro abonnementskosten zonder verdere uitgaven een maand lang, zolang ik maar incheck in de daluren..
Het systeem met in- en uitchecken kan ook veel voordeel bieden.
Stel desnoods uw vraag hier als u er niet uitkomt, een man van vijf a tien zijn hier heel goed in staat het uit te leggen, en er is veelal wel iemand aanwezig.
En reis Maastricht - Eindhoven is 97 TE (tariefeenheden, grofweg kilometers) en kost 1e klas 40% korting € 19,99
Eindhoven - Delft is 122 TE en kost € 23,46
Het maximum bij NS is 200 TE en kost € 29,99
In ieder geval één persoon loopt inderdaad tegen dit probleem aan bij een onderbreking langer dan 35 minuten.
Medereizigers (maximaal 3) kunnen wél een e-ticket met korting kopen via https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_enkele_reis_daluren of https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_retour_daluren
Let wel op dat je met zo’n e-ticket niet in de spits mag reizen (ma-vr 6:30-9:00 en 16:00-18:30)
Het is onmogelijk om als niet reguliere reiziger al deze (wisselingen van) regels bij te houden.
Dit is sinds het bestaan van poortjes. Als je een reis langer dan 35 minuten (tussen uitcheck en incheck) onderbreekt dan begint er een nieuwe reis. Bij stations zonder poortjes zou je als je de reis niet te lang onderbreekt kunnen voorkomen dat de reis in 2 delen wordt opgedeeld door niet uit te checken. Hou er wel rekening mee dat er maximale tijd tussen start van de reis en einde van de reis mag zitten omdat je anders een gemiste uitcheck krijgt.
Dit is sinds het bestaan van poortjes.
Beter gezegd, sinds het bestaan van poortjes icm het gebruik van de OV-chipkaart waarmee je moet in en uitchecken met een abonnement. In de tijd dat je met een kortingsabonnement een los papieren kaartje met korting bij een automaat kon kopen was het niet zo. Met dat papieren kaartje met korting checkte je niet in of uit en kon je om die reden je reis altijd onderbreken, ook langer dan 35 minuten. Die papieren kaartjes zijn in juli 2014 afgeschaft, dus al bijna 10 jaar geleden. Veel poortjes waren al eerder neergezet, al waren ze nog niet gesloten.
Nu kun je ook nog met e-tickets en eenmalige chipkaartjes uit de automaat je reis langer dan 35 minuten onderbreken zonder dat het als 2 aparte reizen wordt berekend, maar die kaartjes kun je niet kopen met de korting die bij je abonnement hoort. Wel kun je zoals Robert al aangaf Samenreistickets kopen, die zijn ook met 40%, maar die mogen alleen gebruikt worden door een reiziger die met iemand samenreist die een abonnement heeft. De abonnementhouder mag die niet gebruiken, die moet inchecken met de OV-chipkaart waar dat abonnment op staat.
Het is onmogelijk om als niet reguliere reiziger al deze (wisselingen van) regels bij te houden.
Dit is niet veranderd, dit is al jaren zo en het is ook wel zo logisch.
Bij stations zonder poortjes zou je als je de reis niet te lang onderbreekt kunnen voorkomen dat de reis in 2 delen wordt opgedeeld door niet uit te checken. Hou er wel rekening mee dat er maximale tijd tussen start van de reis en einde van de reis mag zitten omdat je anders een gemiste uitcheck krijgt.
De maximale tijd tussen in- en uitcheck is 6 uur, maar in andere situaties kán men ook moeilijk doen, zie dit (zeer lange) topic, al zal het in de praktijk (uurtje lunchen buiten een station) wel meevallen:
Het is onmogelijk om als niet reguliere reiziger al deze (wisselingen van) regels bij te houden.
Dit is niet veranderd, dit is al jaren zo en het is ook wel zo logisch.
Het is wel veranderd, namelijk in 2014. Maar het is dus intussen al bijna 10 jaar zo. En in die 10 jaar is er ook nog een aanpassing geweest, namelijk “van rit naar reis”in 2016 waarbij de eerste check-in het tarief bepaalt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.