Sticky

Reizen met de OV-chipkaart

  • 9 oktober 2015
  • 65 reacties
  • 17465 Bekeken


Toon eerste bericht

65 reacties

De fout is volgens mij jouw aanname dat je dalvoordeel abonnement opgeschort zou worden bij het aanschaffen van de businesskaart. Dit is niet zo, je abonnement is gewoon door blijven lopen (het is niet mogelijk deze in het eerste jaar op te zeggen). Er is dus geen recht voor jou om nog gratis een dalvoordeel abonnement te hebben.

Je hebt nu dus de keuze om het dalvoordeelabonnement te verlengen (en daarvoor te betalen) of deze op te zeggen. Indien je je dalvoordeel abonnement wil opzeggen kan je daarvoor contact opnemen met de klantenservice.


Aha, dit snijdt al meer hout. Alleen het feit blijft wel dat ik de afgelopen maanden er geen gebruik van heb kunnen maken. Dit omdat het dalurenabonnement om voor mij onverklarebare redenen niet werkte. Heb hier meerdere keren over gemaild. Ook vind ik het apart dat deze dan niet opgeschort wordt, maar goed. Dat terzijde.
Reputatie 5
Vraagje:
Aankomende donderdag gaan mijn moeder en oma (beiden in het bezit van een persoonlijke OV-kaart) naar Schiphol.
Ik wilde meegaan met hen, zodat zij met korting kunnen reizen (ik heb een studenten-ov). Hoe kunnen zij meereiskorting aanvragen bij de automaat, zodat ze vervolgens met korting op de ov-kaart kunnen reizen?
Reputatie 7
Badge +4
Moeder en oma hebben beide zelf een chipkaart nodig, die mag ook anoniem zijn. Ze moeten dan op het automaat er samenreiskorting op zetten en voldoende saldo om de reis te kunnen betalen. met een minimum van tien euro. Als uw moeder en oma ook weer mee teruggaan doet u er goed aan twee keer samenreiskorting op de kaart te zetten. Samenreiskorting geldt per rit, niet per dag.

Zonder ov-chipkaarten is deze korting niet mogelijk.
Reputatie 5
Oke duidelijk. Dat kan gewoon via kaartjesautomaat neem ik aan?
Reputatie 7
Badge +4
Ja, daar kunt u desnoods ook een tweetal anonieme chipkaarten uithalen. Neem het automaat met de bolle voorkant.
Hallo!

Ik heb een vraag, ik ben ingecheckt in den haag , en moest naar schiphol om mijn eigendommen van schiphol af te leveren, mijn collega stond op het spoor, moet ik dan alsnog uitchecken? Ik moet vervolgens de trein nemen naar dordrecht. Moet ik dan uitchecken op schiphol of dordrecht?
Badge +3
Den Haag - Schiphol - Dordrecht is twee richtingen. Je had op Schiphol UIT en (na 100 seconden bij hetzelfde paaltje, óf na iemand anders, óf meteen bij een ander paaltje) weer IN moeten checken om geldig te reizen. Anders zou je alleen Den Haag - Dordrecht betalen en dat klopt natuurlijk niet.

Als er niet gecontroleerd werd is dat prima natuurlijk, maar je riskeert een boete van € 50,-
Reputatie 5
Omdat het reizen met een OV-kaart nog altijd verschrikkelijk is met regels, hierbij nog twee vragen:

1. Sinds kort heb ik een NS-Businesscard ontvangen vanuit mijn werk. Hier heb ik wat voorwaarden gelezen die ik moest ondertekenen om deze te gebruiken, zoals gewoonlijk. Hierop staat echter niet of het 1e of 2e klas is. Als ik incheck zie ik het ook niet. Enige wat ik zie is "incheck NS-Businesscard".

2. Als ik reis van Hengelo via Deventer naar Zwolle, wat voor tarief wordt er dan bij m'n kaart afgeschreven? Want in principe ben ik dan 30 minuten later in Zwolle, ziet mijn kaart dit? Ik moet bijvoorbeeld iemand van het perron halen te Deventer om te reizen naar Zwolle.

Als dit het tarief via Deventer is, vind ik het een beetje vreemd. Normaal reis ik van Oldenzaal naar Zwolle, waarbij ik 3 min overstap heb in Hengelo. Als je mindervalide bent (vorig jaar mn enkel kapot) ga je die overstap never nooit halen. Dan heb ik de optie om of 11 minuten te wachten en de IC richting Deventer te pakken, of ik wacht 30 minuten en pak de volgende trein. Nou dan heb ik het wel begrepen, pak ik liever de IC en kan ik normaal zitten.
Reputatie 6
Badge +2
Het systeem concludeert uit een lange reistijd niet dat een omweg is gemaakt. De controleur controleert of op een toegestane route wordt gereisd.

De reisplanner geeft niet de route via Deventer omdat als een langere overstaptijd nodig is, in Hengelo de trein van 30 minuten later nemen toch iets sneller is. bijdragevandennis
Reputatie 5
De trein in Hengelo 30 minuten later nemen is "officieel" 1 hele minuut sneller ja. Sprinter komt .12 binnen in Zwolle en de IC op .13 (zoiets). Maar dat is te verwaarlozen.
Het nadeel via Deventer is dat je 15 min op de IC naar Zwolle moet wachten, dat wel. Maar liever dat, dan 30 min in Hengelo wachten en een uur buffelen in dat rotding.
Reputatie 4
Ik heb begrepen dat per 1 juni aanstaande het product Reizen op Saldo bij NS niet langer nodig is om tweede klas te reizen bij NS. Klopt dit?
Waar heb je dit precies gelezen/gehoord Maarten86. Mij is er in elk geval nog niks over bekend.
Reputatie 4
Hoi Denice, ik heb een e-mail met daarin mijn bron verstuurd naar forum@ns.nl
Ik heb de mail ontvangen. Ik begrijp hieruit dat wanneer men zijn/haar OV-chipkaart koopt bij een andere vervoerder/verkooppunt dan NS deze standaard is voorzien van 2e klas Reizen op Saldo vanaf 1 juni 2018. Men hoeft dan niet meer apart een handeling uit te voeren (naar de NS automaat of balie) om dit te activeren en te kunnen reizen met NS. Kortom, Reizen op Saldo is dus nog wel steeds nodig. Dit staat dan alleen al direct actief op de kaart (2e klas). Als men 1e klas wil reizen kan dit bij de automaat of het loket worden gewijzigd.
Reputatie 4
Ik had het anders begrepen omdat er gesproken werd over een technische aanpassing. Maar het goede nieuws is in ieder geval dat de melding "Inchecken niet mogelijk" een stuk zeldzamer wordt. We zullen het zien!
Daar gaan we wel vanuit 😃 Maar inderdaad... eerst zien..... 😉
Ik heb veel collega's die in het buitenland wonen, maar regelmatig in Nederland zijn en het ov gebruiken. Nu willen zij graag van het station naar kantoor fietsen met een ov fiets. Omdat ze geen persoonlijke ov chipkaart kunnen krijgen (adressen in Zweden en niet in de Benelux) kunnen ze nu geen fiets huren.

Weet iemand een oplossing?
Een fiets huren bij een andere verhuurder dan NS ?
Ik woon zoals zovelen in het buitenland en gebruik de ov chipkaart en vind het onbegrijpelijk dat de kaart alleen online crediteren via iDEAL wat betekend dat je een bank rekening in Nederland moet hebben.
In alle Europese landen bestaat de 3D autorisatie voor debet (Nederlandse pin pas) en credit cards.
Dit werk exact hetzelfde als met iDEAL namelijk de betaler word online doorklinkt naar zijn internet banking en moet de betaling bevestigen via een sms die via de telefoon wordt ontvangen.
De eerlijke personen zouden net als de Nederlanders met de "iDEAL" moeten kunnen betalen.
De autorisatie bedrijven weten dit en kunnen heel duidelijk deze 3D kaarten onderscheiden maar het is eenvoudiger debit/credit kaarten op IP adres te weigeren en collectief mensen te straffen voor een aantal fraudeurs.
m.v.g. Larisa
Hallo,

Ik ben nieuw hier, maar hoop veel te leren..
Ik ben al uren aan het lezen op sites en forums, maar ik kom er niet uit...

Ik heb een OV-chipkaart met automatisch opwaarderen van EUR 20 per keer.
Nu ga ik voor het eerst met de trein.
Op sommige sites lees ik dat er EUR 20 op mijn kaart moet staan om überhaupt op het station te kunnen komen.
Dat betekent, dat ik dus niet op het station kan komen, want op mijn kaart staat maximaal EUR 20, maar bijna altijd minder...

Hoe werkt dit??

Groeten,
FJR
Reputatie 7
@FJr Op het moment dat je automatisch opwaarderen hebt kun je altijd in het station. Er wordt namelijk direct opgewaardeerd als je niet genoeg saldo hebt om op het station te komen. Over saldo hoef je je geen zorgen meer te maken als je automatisch opwaarderen hebt 🙂
Hoi! Omdat mijn ov-chipkaart bijna zou verlopen, heb ik een nieuwe aangevraagd en tevens ontvangen. Mijn oude ov-chipkaart loopt nog tot 25-08-2018 en werkt nu dus nog. Wanneer ik geld op mijn nieuwe ov-chipkaart zet en hiermee incheck, werkt de andere dan niet meer?
Reputatie 7
Badge +4
U doet er goed aan het saldo even te laten overschrijven van de oude naar de nieuwe kaart. Het kan in ieder geval via de site van ov-chipkaart.
NS Flex ziet er goed uit. Reis ik met NS Flex dan reis ik zonder saldo op de OV Chipkaart. Reizen zonder saldo geldt dat dan ook voor aansluitende Arriva bussen en of treinen. Arriva hanteert een bepaald minimaal saldo op de OV Chipkaart. NS Flex verbruikt het saldo. Voor Arriva zou ik dan saldo op de OV chipkaart moeten houden. Dus bijladen net als vroeger. Ben benieuwd naar de koppeling NS Flex en Arriva.
Badge +3
Met NS Flex reist u op rekening bij alle vervoerders en in alle vervoermiddelen (trein, bus, tram en metro). U hoeft dus geen saldo op de kaart te hebben, ook niet voor reizen met Arriva. NS zal de reizen bij andere vervoerders in rekening brengen op de factuur van NS Flex en NS zal daarna de verrekening met andere vervoerders doen.

Reageer