Sticky

Reizen met de OV-chipkaart

  • 9 oktober 2015
  • 47 reacties
  • 14820 Bekeken


Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 4
Hoi Denice, ik heb een e-mail met daarin mijn bron verstuurd naar forum@ns.nl
Ik heb de mail ontvangen. Ik begrijp hieruit dat wanneer men zijn/haar OV-chipkaart koopt bij een andere vervoerder/verkooppunt dan NS deze standaard is voorzien van 2e klas Reizen op Saldo vanaf 1 juni 2018. Men hoeft dan niet meer apart een handeling uit te voeren (naar de NS automaat of balie) om dit te activeren en te kunnen reizen met NS. Kortom, Reizen op Saldo is dus nog wel steeds nodig. Dit staat dan alleen al direct actief op de kaart (2e klas). Als men 1e klas wil reizen kan dit bij de automaat of het loket worden gewijzigd.
Reputatie 4
Ik had het anders begrepen omdat er gesproken werd over een technische aanpassing. Maar het goede nieuws is in ieder geval dat de melding "Inchecken niet mogelijk" een stuk zeldzamer wordt. We zullen het zien!
Daar gaan we wel vanuit 😃 Maar inderdaad... eerst zien..... 😉
Ik heb veel collega's die in het buitenland wonen, maar regelmatig in Nederland zijn en het ov gebruiken. Nu willen zij graag van het station naar kantoor fietsen met een ov fiets. Omdat ze geen persoonlijke ov chipkaart kunnen krijgen (adressen in Zweden en niet in de Benelux) kunnen ze nu geen fiets huren.

Weet iemand een oplossing?
Een fiets huren bij een andere verhuurder dan NS ?
Ik woon zoals zovelen in het buitenland en gebruik de ov chipkaart en vind het onbegrijpelijk dat de kaart alleen online crediteren via iDEAL wat betekend dat je een bank rekening in Nederland moet hebben.
In alle Europese landen bestaat de 3D autorisatie voor debet (Nederlandse pin pas) en credit cards.
Dit werk exact hetzelfde als met iDEAL namelijk de betaler word online doorklinkt naar zijn internet banking en moet de betaling bevestigen via een sms die via de telefoon wordt ontvangen.
De eerlijke personen zouden net als de Nederlanders met de "iDEAL" moeten kunnen betalen.
De autorisatie bedrijven weten dit en kunnen heel duidelijk deze 3D kaarten onderscheiden maar het is eenvoudiger debit/credit kaarten op IP adres te weigeren en collectief mensen te straffen voor een aantal fraudeurs.
m.v.g. Larisa
Hallo,

Ik ben nieuw hier, maar hoop veel te leren..
Ik ben al uren aan het lezen op sites en forums, maar ik kom er niet uit...

Ik heb een OV-chipkaart met automatisch opwaarderen van EUR 20 per keer.
Nu ga ik voor het eerst met de trein.
Op sommige sites lees ik dat er EUR 20 op mijn kaart moet staan om überhaupt op het station te kunnen komen.
Dat betekent, dat ik dus niet op het station kan komen, want op mijn kaart staat maximaal EUR 20, maar bijna altijd minder...

Hoe werkt dit??

Groeten,
FJR
Reputatie 7
@FJr Op het moment dat je automatisch opwaarderen hebt kun je altijd in het station. Er wordt namelijk direct opgewaardeerd als je niet genoeg saldo hebt om op het station te komen. Over saldo hoef je je geen zorgen meer te maken als je automatisch opwaarderen hebt 🙂
Hoi! Omdat mijn ov-chipkaart bijna zou verlopen, heb ik een nieuwe aangevraagd en tevens ontvangen. Mijn oude ov-chipkaart loopt nog tot 25-08-2018 en werkt nu dus nog. Wanneer ik geld op mijn nieuwe ov-chipkaart zet en hiermee incheck, werkt de andere dan niet meer?
Reputatie 7
Badge +4
U doet er goed aan het saldo even te laten overschrijven van de oude naar de nieuwe kaart. Het kan in ieder geval via de site van ov-chipkaart.
NS Flex ziet er goed uit. Reis ik met NS Flex dan reis ik zonder saldo op de OV Chipkaart. Reizen zonder saldo geldt dat dan ook voor aansluitende Arriva bussen en of treinen. Arriva hanteert een bepaald minimaal saldo op de OV Chipkaart. NS Flex verbruikt het saldo. Voor Arriva zou ik dan saldo op de OV chipkaart moeten houden. Dus bijladen net als vroeger. Ben benieuwd naar de koppeling NS Flex en Arriva.
Badge +3
Met NS Flex reist u op rekening bij alle vervoerders en in alle vervoermiddelen (trein, bus, tram en metro). U hoeft dus geen saldo op de kaart te hebben, ook niet voor reizen met Arriva. NS zal de reizen bij andere vervoerders in rekening brengen op de factuur van NS Flex en NS zal daarna de verrekening met andere vervoerders doen.
Hoe houden jullie meerdere persoonlijke ov-chipkaarten uit elkaar? Sommige abonnementen werken namelijk niet samen op een kaart en daardoor heb ik meerdere ov-chipkaarten.
Badge +3
Een stickertje doet wonderen.
Ik ben recent per ongeluk ingecheckt op Amersfoort Station bij Connexxion ipv bij NS en vervolgens uitgestapt op Utrecht CS. Via www.uitcheckgemist.nl kan ik de rit wel zien maar niet corrigeren of terugvragen, waarschijnlijk omdat ik bij een andere vervoerder ben ingeckect (Connexion) dan uitgecheckt (NS). Hoe kun je dit oplossen?
Badge +3
Ik ben recent per ongeluk ingecheckt op Amersfoort Station bij Connexxion ipv bij NS en vervolgens uitgestapt op Utrecht CS. Via www.uitcheckgemist.nl kan ik de rit wel zien maar niet corrigeren of terugvragen, waarschijnlijk omdat ik bij een andere vervoerder ben ingeckect (Connexion) dan uitgecheckt (NS). Hoe kun je dit oplossen?
Voor Connexxion gewoon op uitcheckgemist hetzelfde station invullen (Amersfoort - Amersfoort dus, niet gereisd).

Voor het teveel betaalde bedrag voor de reis naar Utrecht (gemiste INcheck NS), neem contact op met de klantenservice.
Dat blijkt inderdaad de oplossing te zijn. Beide stappen uitgevoerd en geslaagd. Dank voor de hulp @Robert B !
De geldigheidsdatum voor mijn ov-chipkaart is 01-11-2019. Ik woon nu in Amerika en de laatste keer dat ik de kaart gebruikte was 4 juli 2017, toen ik er 50 euro aan toevoeg. Ik ga over twee weken naar Nederland. Is mijn ov-chipkaart nog steeds geldig voor reizen met de trein?
Reputatie 7
Badge +4
Ja, die is nog geldig en uw saldo staat er nog op.
Ik heb een nieuwe ov-chipkaart aangevraagd. Wanneer kan ik deze ongeveer in de brievenbus verwachten? Ik kan het nergens vinden.
Reputatie 7
Badge +4
Via ov-chipkaart na drie werkdagen. Als u het via NS samen met een abonnement heeft besteld doorgaans vijf tot zeven werkdagen. Er zijn wel vrij veel meldingen dat ze later worden ontvangen.

Reageer