Reizen met de OV-chipkaart | NS Community
Sticky

Reizen met de OV-chipkaart

  • 9 October 2015
  • 70 reacties
  • 19842 Bekeken

Laatste update: 07-07-2019
Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem gerust in dit topic.

 

 

Reizen met de OV-chipkaart

 


Omschrijving
De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor het openbaar vervoer in Nederland. Je laadt de kaart op met saldo in euro's of je zet er een abonnement op. Met deze kaart kun je reizen per trein, bus, tram en metro. Heb je jouw OV-chipkaart bij NS gekocht? Dan is de kaart direct actief en kun je reizen met NS in de 2e klas. Heb je ergens anders een OV-chipkaart gekocht? Dan moet je de kaart eerst activeren bij een NS-kaartautomaat. Dit kan door bijvoorbeeld saldo op de kaart te laden. Natuurlijk kun je ook jouw OV-chipkaart activeren bij de NS-Kaartautomaat zonder uw saldo te laden.

Hoe koop ik de OV-chipkaart?
Een persoonlijke OV-chipkaart kun je online aanvragen. De kosten zijn € 7.50. Kan of wil je de persoonlijke OV-chipkaart niet via het internet aanvragen, vraag dan op het station of telefonisch om een papieren aanvraagformulier voor een persoonlijke OV-chipkaart. Het verwerken van het formulier zorgt voor extra handelingen, zoals het invoeren van jouw gegevens in de systemen van Klantenservice OV-chipkaart. Daarom betaal je bij een papieren aanvraagformulier een toeslag van € 3.00.

De anonieme OV-chipkaart is te koop op stations, tabakszaken, balies en supermarkten, bij de NS-kaartautomaat op het treinstation, en bij de automaten op de metrostations. Let er op dat je op een anonieme OV-chipkaart geen persoonsgebonden reisproducten zoals een abonnement kunt zetten. Je kunt met deze kaart ook niet met leeftijdskorting reizen.

 

 

 

 

5e038bee-652e-4cd1-9c34-379aa9f977f8.png

 


Hoe worden de kosten berekend als ik reis?
Met de OV-chipkaart worden de kosten voor het openbaar vervoer voor iedereen op dezelfde manier berekend: 1 kilometer reizen is 1 kilometer betalen. Er is nog geen landelijk vastgesteld kilometertarief. Dat betekent dat reizen op saldo op dit moment in de ene regio iets minder kan kosten dan in de andere regio. Bij leeftijdskorting (4 tot en met 11 jaar en 65 jaar of ouder) krijg je 34% korting op het kilometertarief. Deze automatische korting geldt niet voor de trein.

Hoe laad ik saldo op mijn kaart?
Het opladen van de kaart kan op verschillende manieren. Zowel de persoonlijke als de anonieme OV-chipkaart kun je opladen bij de balies, de automaten op de trein- en metrostations en bij de NS kaartautomaat. Daarnaast kan het bij de oplaadautomaat, die je kunt vinden in winkels met een roze sticker waarop ‘OV-chipkaart’ staat. Het opladen van de OV-chipkaart kan inmiddels ook via het internet.

Je kunt ook automatisch laden aanzetten. Dit kan online of via 0900-0980.

Hoeveel saldo kan ik op mijn kaart laden?
Dit verschilt. Hieronder de opties:

 

 

 

  • Bij het loket kun je meteen tot 150 euro opladen.
  • Bij de NS-kaartautomaat kun je maximaal 50 euro per keer opladen. Je kunt wel meerdere keren achter elkaar opladen, tot je het maximum van 150 euro hebt bereikt op de kaart.
  • Bij het CCV-oplaadpunt (onder andere bij winkels op het station) kun je opladen met 50 euro of aanvullen tot 150 euro.
  • Bij de Scheidt & Bachmann-oplaadpunten (onder andere bij de Albert Heijn) kun je maximaal 50 euro per keer opladen. Dit is op basis van een OV-chipkaart waar niet mee is ingecheckt.

Hoe kan ik mijn saldo terugkrijgen?
Teruggave van het saldo op de OV-chipkaart is mogelijk als het saldo meer dan € 0.00 is. Bij de balie kun je het saldo terugvragen tot € 30 en betaal je € 2,50 administratiekosten. Als je de OV-chipkaart beëindigt, betaal je geen administratiekosten. Staat er meer dan € 30 saldo op je kaart? Lever dan je OV-chipkaart in via een formulier, dat je kunt downloaden van de site van OV-chipkaart, kunt ophalen bij een servicepunt, of kunt aanvragen via 0900-0980. Klantenservice OV-chipkaart maakt het resterende saldo dan over naar het bankrekeningnummer dat je hiervoor hebt opgegeven.

Wat gebeurt er met de producten op mijn kaart als ik een nieuwe kaart krijg?
Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen, verloren of defect? Klantenservice OV-chipkaart kan dan een vervangende kaart voor je maken. Het saldo op de oude persoonlijke OV-chipkaart maken zij over op jouw bankrekening. Zijn er producten aanwezig op je OV-chipkaart? Die worden dan altijd overgezet op de nieuwe kaart, tenzij dit conform de productvoorwaarden van de leveranciers van deze producten niet mogelijk is. Dit is bijvoorbeeld wanneer je jouw product nog niet hebt opgehaald.

Hoe kan ik mijn reisgegevens inzien?
De reiskosten die je hebt gemaakt met de OV-chipkaart kun je op verschillende manieren bekijken:

 

 

  1. via mijn OV-reishistorie. Dit kan hier. Heb je nog geen account? Meld je dan hier aan. Vanaf het moment van aanmelden zie je alle transacties die je hebt gemaakt tot 18 maanden terug.
  2. via Mijn NS, mits je de OV-chipkaart aan je account hebt gekoppeld. Je kunt je reizen met NS tot 18 maanden terug inzien
  3. via de balie of de automaat. Hier kun je de laatste tien transacties en het huidige saldo van de kaart opvragen. Dit kan alleen bij de vervoerder waarmee je hebt gereisd.
  4. Heb je een anonieme kaart? Dan kan je ook zonder account je reisgegevens hier inzien.

Hoe lang is de OV-chipkaart geldig?
Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Een anonieme OV-chipkaart is vier tot vijf jaar geldig. Dit heeft te maken met de levering uit de kaartautomaat. Na deze periode verloopt de kaart en moet je de kaart vervangen.

De levensduur van vijf jaar van de kaart is bepaald aan de hand van de verwachte thermische, elektrische en mechanische ‘houdbaarheid’ van het materiaal waarvan de kaart is gemaakt in combinatie met normaal gebruik van de kaart. Onder normaal gebruik verstaan wij zorgvuldig gebruik zoals met iedere (bank)pas. Daarnaast is de vijf jaar bepaald door de beveiligingseisen die aan de OV-chipkaart zijn gesteld.

Ik heb vol tarief gereisd, terwijl ik pas om 9 uur de trein ben ingestapt.
Het tarief van de reis is afhankelijk van het moment van inchecken, niet van het tijdstip waarop daadwerkelijk wordt gereisd. Dat betekent dat wanneer je om 8.54 bent ingecheckt en je om 9.00 de trein neemt, je zonder korting reist.

Ik heb per ongeluk in de spits ingecheckt met mijn abonnement. Kan ik de gemiste korting terugkrijgen?
Afhankelijk van je abonnement kun je een verzoek indienen bij onze Klantenservice, via 030-7515155. Mocht je deze vergissing nog eens maken, zorg dan dat je na twee minuten weer uitcheckt. Als je dan een minuut wacht en weer incheckt, zijn de daluren ingegaan en kun je alsnog met korting gaan reizen.

Ik ben vergeten uit te checken met mijn Keuzedag.
Vergeet je op de terugreis uit te checken? Je Keuzedag verloopt aan het einde van de dag, dus je hoeft niets te doen. Vergeet je op de heenreis uit te checken? Dan zal op de terugreis een check-uit herkend worden. Wacht dan twee minuten, en check dan in.

Ik ben vergeten uit te checken, maar ik zie dit niet terug op Mijn NS.
Let er op dat je bent ingecheckt bij NS. Als je bent ingecheckt bij een andere vervoerder, dien je met deze vervoerder contact op te nemen. Houd er ook rekening mee dat een transactie pas na 24 uur zichtbaar is. Ben je wel bij NS ingecheckt, dan kun je na 24 uur bellen met Klantenservice via 030-7515155.

Ik heb een OV-chipkaart gevonden.
Je kunt de OV-chipkaart afgeven bij de Servicebalie op het station. Wij mogen geen gegevens verstrekken over de eigenaar van de OV-chipkaart. Omdat Klantenservice OV-chipkaart de leverancier van de kaart is, sturen wij de kaart hier naartoe.

Ik ben mijn OV-chipkaart verloren.
Bel direct Klantenservice OV-chipkaart via 0900-0980. Dit kost 50 cent per gesprek. Zij blokkeren je OV-chipkaart en storten het geld dat op de kaart staat terug op je bankrekening. Als je jouw anonieme OV-chipkaart verliest, ben je het geld dat op de kaart staat kwijt. Er staat geen naam op die kaart, dus niemand kan hem aan jou teruggeven.

Ik heb geld op mijn OV-chipkaart gezet, maar het staat er niet op. Er is wel geld afgeschreven.
Je hebt waarschijnlijk je kaart te snel van de lezer gehouden, waardoor de transactie niet plaats kon vinden. Indien je de transactie bij een NS kaartautomaat hebt gedaan, wordt het saldo vaak binnen vijf werkdagen vanzelf teruggestort. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je het beste even bellen naar onze Klantenservice via 030-7515155. Zorg dat je jouw kaartnummer bij de hand hebt. Heb je de transactie gedaan bij een ander oplaadpunt? Neem dan contact op met Klantenservice OV-chipkaart via 0900-0980.

Er is twee keer achter elkaar 10 euro van mijn rekening afgeschreven voor saldo.
Wanneer je automatisch opladen hebt aangezet, zal bij het inchecken saldo bijgeladen worden zodra er onvoldoende saldo op de kaart staat om in te kunnen checken. Wanneer er dus twee keer achter elkaar geld wordt geladen op je kaart, is dit om het bedrag op de kaart aan te vullen. Controleer eerst of er ook twee keer geld op de OV-chipkaart is gezet. Heb je bijvoorbeeld geen NS-abonnement en € 15.00 op de kaart, dan wordt het saldo na inchecken € 15.00 - € 20.00 = -€ 5.00. Dat is een negatief bedrag en om die reden zal er automatisch 10 euro worden geladen op de kaart.

Ik heb ingecheckt bij NS terwijl ik wilde uitchecken bij een andere vervoerder.
Wanneer dit gebeurt, kun je het beste meteen na twee minuten weer uitchecken. Dit kan nog tot 6 uur na het inchecken. Indien dit niet mogelijk is, neem dan contact op met onze Klantenservice via 030-7515155. Zij kunnen eenmalig coulance toepassen en de verkeerde check-uit vergoeden.

Ik heb ingecheckt bij NS terwijl ik wilde inchecken bij een andere vervoerder.
Indien je dit op tijd merkt, zorg dan dat je na twee minuten weer uitcheckt. Je kunt dan meteen inchecken bij de juiste vervoerder. Mocht dit niet het geval zijn en je stapt de trein in, dan riskeer je een boete. Indien je na je reis weer uitcheckt, doe dit dan bij NS. Je kunt dan via Klantenservice vragen of het instaptarief uit coulance terugbetaald kan worden.

Ik wil meerdere producten op één OV-chipkaart. Kan dat?
De mogelijkheden omtrent meerdere producten op een kaart worden bij ons steeds groter. Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. Daarnaast is het zo dat wanneer je een bestelling doet met een bestaande kaart, de webshop twee validaties uitvoert. Enerzijds wordt er gekeken naar de technische mogelijkheden (zo is Reizen op Rekening niet te combineren met een ander product), anderzijds beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen). In die gevallen krijg je tijdens je bestelling dus een foutmelding. Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS. Ook een Studentenreisrecht is dus te combineren.

De volgende opties zijn mogelijk:

 

 

  • Een doorlopend abonnement met een maandabonnement, mits geen van de abonnementen een Traject Vrij-abonnement is.
  • Een NS-abonnement met een abonnement van een andere vervoerder, zoals Connexxion.
  • Een NS-abonnement met een Studentenreisrecht.
  • De volgende opties zijn niet mogelijk:
    - Een product met Reizen op Rekening (Traject Vrij) met een product met Reizen op Saldo.
    - Een doorlopend abonnement met een ander doorlopend abonnement
    - NS Flex in combinatie met Studenten OV


Waarom is mijn kaart geblokkeerd?
Een kaart kan om meerdere redenen geblokkeerd worden. Bijvoorbeeld wanneer je een betalingsachterstand hebt van € 60.00 of meer hebt met betrekking tot het automatisch opladen. Je kunt dit oplossen door de achterstand te betalen, en Klantenservice OV-chipkaart te bellen via 0900-0980, waarna zij je kaart kunnen deblokkeren. Heb je meer dan tien keer niet uitgecheckt? Ook dan wordt je kaart geblokkeerd.

Samenreiskorting met een NS-abonnement
Reis je met een NS-abonnement (uitgezonderd Kids Vrij)? Dan mag je in de daluren maximaal 3 personen met 40% korting met jou mee laten reizen. Je medereiziger moet hiervoor Samenreiskorting op zijn of haar OV-chipkaart zetten. Reis je ook weer samen terug? Kies dan vóór je heenreis op de NS-kaartautomaat bij de knop ‘Kies aantal’ voor ‘2 x laden’. Let erop dat de Samenreiskorting automatisch 35 minuten na het uitchecken vervalt.

Samenreiskorting is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat, NS-servicebalie en bij verkoopautomaten van andere treinvervoerders. Je laadt dit als volgt:
1. Houd de OV-chipkaart voor de kaartlezer (met het OV-chipkaartlogo) rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
2. Kies voor ‘Samenreiskorting’ en vervolgens voor de gewenste klasse.
3. Klik op 'Akkoord' en houd de OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer.
4. Zet voldoende saldo op de eigen OV-chipkaart. Voor Samenreiskorting is minimaal € 10 nodig.
5. Check tijdens de daluren in en aan het einde van de reis uit. Zo reis je automatisch met 40% korting.
6. Wil je controleren of er nog Samenreiskorting op de OV-chipkaart staat? Houd dan de OV-chipkaart voor de kaartlezer bij een NS-automaat en kijk onder ‘Tonen alle producten op kaart’. Samenreiskorting laadt je op de dag dat je gaat reizen op uw kaart, want de korting is maar 1 dag geldig.

Wil je Samenreiskorting verwijderen van de kaart, houdt dan de kaart voor de kaartlezer en ga naar ‘Tonen alle producten op kaart’. Selecteer daar ‘Samenreiskorting’ en kies voor ‘Verwijderen’. Hou opnieuw de kaart voor de lezer. Samenreiskorting is nu van de kaart.

Reis je op met NS International? Op het binnenlandse deel van de internationale reis kun je gebruikmaken van Samenreiskorting. Dit geldt niet voor de Thalys. Je activeert de korting door tijdens je boeking Samenreiskorting te selecteren.

Van klasse wisselen
Wanneer je een abonnement of losse OV-chipkaart koopt, kies je voor 1e of 2e klas. Wil je een andere klasse reizen, dan kun je een klassewissel aanvragen. Dit is ook mogelijk met een Keuzedag! Wil je een dag wisselen van klasse, dan regel je dat via de NS-kaartautomaat. Ga dan naar de kaartautomaat.

Wil je de klasse van een Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of Studentenproduct wijzigen, kies dan voor ‘Laden overige producten’ en ‘Toeslag 2-1”.

Wil je jouw Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement wijzigen of de klasse van een OV-chipkaart zonder abonnement, kies dan voor ‘Wijzig klasse’ en ‘Vandaag 1e klas’ of ‘Vandaag 2e klas’.

Wil je de klasse van de Keuzedag wijzigen, kies dan voor ‘Wijzigen klasse Huidig: 2e’ en ‘Toeslagen 2-1”. Kies dan voor ‘Toeslag 2-1 Keuzedag’. Let erop dat je eerst de Keuzedag op de OV-chipkaart zet, en dan pas de klassewissel.

Stations met gesloten poortjes
Op steeds meer stations worden poortjes in gebruik genomen. Zo vergroten we de veiligheid op het station, in de trein en verminderen we het aantal zwartrijders. Wil je gebruik maken van de voorzieningen op een station, zonder te reizen? Vraag dan een Station Passagepas aan.

De Passagepas kun je op dit moment aanvragen voor de stations Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam Amstel, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Gouda, Leiden, Rotterdam-Zuid, Sittard, Haarlem (leden Bibliotheek), Weesp en Zwolle.


Wil je meer weten over de OV-chipkaart? Kijk dan hier.

 


70 reacties

Badge +3
Je kunt ook automatisch laden aanzetten. Dit kan online of via 0900-0980.
Misschien een link opnemen naar deze pagina?

Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen, verloren of defect? Klantenservice OV-chipkaart kan dan een nieuwe kaart voor je maken.

Het lijkt me hier beter hier te spreken van een vervangende kaart. Iemand die echt een nieuwe kaart aanvraagt, kan problemen ondervinden met het overzetten van abonnementen. In ieder geval bij NS is dit niet mogelijk.

De reiskosten die je hebt gemaakt met de OV-chipkaart kun je op verschillende manieren bekijken:
1. via mijn OV-reishistorie. Dit kan hier.
3. via Mijn OV-chipkaart account. Hier kun je je reisgegevens bij alle vervoerders inzien.

Wat is het verschil tussen deze twee opties? Is dit niet een en dezelfde optie?

Er is twee keer achter elkaar 10 euro van mijn rekening afgeschreven voor saldo.

Misschien wil je hier juist een voorbeeld geven waarbij er twee keer tien euro geladen moet worden? Bij een beginsaldo van 5 euro, bijvoorbeeld.

Ik heb ingecheckt bij NS terwijl ik wilde uitchecken bij een andere vervoerder.
Wanneer dit gebeurt, kun je het beste meteen na twee minuten weer uitchecken.

Kan na het annuleren van het inchecken bij NS nog uitgecheckt worden bij de andere vervoerder?

De volgende opties zijn mogelijk:
- Een doorlopend abonnement met een maandabonnement, mits geen van de abonnementen een Traject Vrij-abonnement is.

De volgende opties zijn niet mogelijk:
- Een product met Reizen op Rekening (Traject Vrij) met een product met Reizen op Saldo.

Klopt dit wel? Vorig jaar, toen deze pagina nog voorzien was van wat meer informatie, heeft er expliciet gestaan dat Traject Vrij Maand wel gecombineerd kon worden met Dal Voordeel. Inmiddels staat dit niet meer vermeld, maar bij het antwoord op de vraag "Is het mogelijk om Traject Vrij Jaar ook op mijn OV-chipkaart met andere NS-abonnementen te laden?" wordt Dal Voordeel niet expliciet genoemd. Daarnaast heeft Brian gisteren nog dit antwoord van mij, waarin ik aangeef dat Traject Vrij Maand op een kaart met Dal Voordeel geladen kan worden, als juist gemarkeerd.
Bedankt voor je feedback, Tochjo. Ik heb wat aanpassingen gedaan!

Je laatste twee punten ga ik voor de zekerheid even navragen. Dit zal maandag worden. Ik kom hier dan op terug.
Reputatie 1
Badge
@Kostenberekening: NS en eigenlijk enkel alleen NS heeft wel het vreemde beginsel dat 1 Km niet 1 Km hoeft te zijn. Enkele trajecten zijn kunstmatig geinfleerd. Bij alle bussen is dat niet zo, maar betaal je wel alle omwegen die die slingers door woonwijken maken.
@meer producten (niet meerdere!) op 1 kaart: Poortjes en palen worden helemaal niet steeds slimmer-dat kunnen ze niet eens, dat is de software die erachterzit.
Ik heb een OV-chipkaart gevonden.
Je kunt de OV-chipkaart afgeven bij de Servicebalie op het station. Wij mogen geen gegevens verstrekken over de eigenaar van de OV-chipkaart. Omdat Klantenservice OV-chipkaart de leverancier van de kaart is, sturen wij de kaart hier naartoe.

Het is dus zinloos om een gevonden OV-chipkaart bij NS in te leveren. Tegen de tijd dat die bij TLS aankomt, heeft de eigenaar hem hoogstwaarschijnlijk al geblokkeerd, en zo niet, dan vernietigt TLS hem volgens mij alsnog. Als je een poging wilt doen om de kaart aan de rechtmatige eigenaar terug te geven, kun je beter zelf proberen om de eigenaar via internet op te sporen.


Ik wil meerdere producten op één OV-chipkaart. Kan dat?
De mogelijkheden omtrent meerdere producten op een kaart worden bij ons steeds groter. Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. Daarnaast is het zo dat wanneer je een bestelling doet met een bestaande kaart, de webshop twee validaties uitvoert. Enerzijds wordt er gekeken naar de technische mogelijkheden (zo is Reizen op Rekening niet te combineren met een ander product), anderzijds beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen). In die gevallen krijg je tijdens je bestelling dus een foutmelding. Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS. Ook een Studentenreisrecht is dus te combineren.

De volgende opties zijn mogelijk:
- Een doorlopend abonnement met een maandabonnement, mits geen van de abonnementen een Traject Vrij-abonnement is.
- Een NS-abonnement met een abonnement van een andere vervoerder, zoals Connexxion.
- Een NS-abonnement met een Studentenreisrecht.

De volgende opties zijn niet mogelijk:
- Een product met Reizen op Rekening (Traject Vrij) met een product met Reizen op Saldo.
- Een doorlopend abonnement met een ander doorlopend abonnement.

Deze informatie is ronduit misleidend. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds problemen met de combinatie van Weekend Vrij een een Studentenreisproduct (Week) bij reizen met andere treinvervoerders en het combineren van een abonnement dat alleen bij andere treinvervoerders geldig is met een NS-abonnement leidt niet altijd tot de gunstigste prijs bij een reis waarbij een deel met die andere vervoerder en een deel met NS wordt gereisd.
@Tochjo: het uitchecken bij de andere vervoerder nadat je de check-in bij NS ongedaan hebt gemaakt, is mogelijk. Die andere vraag, daar kom ik op terug.
Dan is het toch zinloos om een gevonden OV chipkaart in te leveren bij NS ?

Mensen die hem verliezen moeten contact opnemen met TLS, dus als mensen een kaart vinden kunnen ze hem beter gelijk opsturen naar TLS.
Dat kan natuurlijk ook, maar niet iedereen wil de moeite nemen om een kaart op te sturen naar TLS. Als je op een station bent, is de stap naar het loket snel genomen. Uiteraard ben je zelf vrij om te kiezen hoe je handelt.
Dan kan je die keuze beter ook aangeven in je OP.
Ik heb eerder al aangegeven dat wanneer blijkt dat een toegezegde combinatie niet werkt, wij dit graag horen en uitzoeken.

Dat is niet overeenkomstig de waarheid. Reizigers die op dit forum bugs in het gebruik van jullie vervoerbewijzen bij andere vervoerders melden, worden steevast doorverwezen naar die andere vervoerder, waarmee jullie zelfs artikel 1 van de jullie eigen Voorwaarden Abonnementen Consumenten niet naleven. Bovendien heeft lang niet iedere reiziger het in de gaten wanneer er een hogere ritprijs wordt berekend dan de goedkoopst mogelijke op basisvan de abonnementen die hij heeft afgesloten. Jouw boodschap dat op twee uitzonderingen na alle combinaties van abonnementen zorgeloos op één OV-chipkaart gezet kunnen worden staat haaks op de waakzaamheid die daarbij geboden is en de eindeloze kastje-muur-ellende die je te wachten staat als het toch niet blijkt te werken.
Het klopt dat wij niet met zekerheid kunnen zegen hoe het uitpakt bij andere vervoerders en andere producten (studentenproduct). Ik zal de vraag echter uitzetten in hoeverre dit alsnog vanuit NS mogelijk is.
2 dingen, in de laatste alinea bedoel je ws dat OV Chipkaart klantenservice de kaart kan deblokkeren na betaling van je achterstanden ?

En ik lees niets over minimale saldi, 20 euro, 10 euro.
Ah, dat is inderdaad een foutje, ik heb het aangepast. Ik zal later ook nog iets toevoegen over het startsaldo.

Bedankt voor de feedback.
In dit topic is gebleken dat de passage met betrekking tot het combineren van abonnementen niet correct is.
Combineren van Traject Vrij Maand en Weekend Vrij Jaar leidt niet tot de beschreven foutmelding en al helemaal niet tot het automatisch bepalen van de voordeligste prijs.
Aangezien moderator Klaas-Jan in dat topic lijkt te beweren dat hier geen sprake is van een bug maar van een feature is de tekst over het combineren van abonnementen misleidend met voor de reiziger nadelige financiële gevolgen.
Theofiel, ik ga het even uitzetten bij onze productmanagers.
Combineren van Traject Vrij Maand en Weekend Vrij Jaar leidt niet tot de beschreven foutmelding en al helemaal niet tot het automatisch bepalen van de voordeligste prijs.

Dat laatste klopt wel met wat er in dit topic staat: De combinatie van een RoR- en een RoS-product gaat niet goed. De claim over het automatisch bepalen van de voordeligste prijs gaat de facto alleen over combinaties van RoS-producten onderling.
Zoals beloofd heb ik de vraag uitgezet. Ik heb hierover terugkoppeling gehad.

Voor wat betreft producten van andere vervoerders "vangen" wij dat bij verkoop in ieder geval niet af. We weten namelijk niet of de klant ook nog een product van een andere vervoerder op de kaart heeft staan. Bovendien kan dit per vervoerder verschillen, omdat het te maken heeft met hoe de verschillende vervoerders deze producten hebben opgevoerd in hun paaltjes en poortjes.

De combinatie Traject Vrij maand met Weekend Vrij jaar zou niet mogelijk moeten zijn.
Beste NS gebruikers,

Ik heb namelijk van een familie lid een anonieme OV kaart gekregen.
Zodat ik me kan verplaatsen a naar b binnen Nederland. De betaling en opladen doe ik geheel alleen.
Ik heb jammer genoeg twee bonnen verloren en wil zo'n uitdraai uitprinten.
Vraag:
Hoe kan ik binnen NS.nl een uitdraai uitprinten voor de periode die ik gebruikt van mn OV chip kaart?
Btw ik heb geen NS account en die wil ik ook niet hebben.
Beste GIO1985,

Het handigste is een Mijn NS account aanmaken. Je krijgt dan na het koppelen van je kaart direct een overzicht van alle reizen die je tot 1,5 jaar terug hebt gemaakt. Mocht je dat echt niet willen kun je naar een servicebalie op het station om een uitdraai te krijgen van de laatste 10 reizen die je hebt gemaakt.
Reputatie 3
De laatste 10 transacties bedoel je ws (geen 10 reizen)
Klopt, dat zijn de laatste 10 transacties.
Uit mijn hoofd heb ik in 1,5 jaar tijd drie keer gemaild over het dalurenabbonement waar ik een jaar recht op heb (ex-student). Het probleem is dat deze het allang niet meer doet. Ik heb in de tussentijd een businesscard gehad. Die heb ik om en nabij 4 maanden gehad. In deze periode had ik geen dalurenabbonement. In de tussentijd zou ik hier nog 3 kwart jaar ongeveer recht op moeten hebben. Omdat ik pas een kwart verbruikt had tot mijn businesscard. Zoals ik al eerder zei heb ik hier meerdere keren over gemaild. Nooit een reactie gehad. Alleen een standaard mail dat mijn vraag in behandeling is genomen. Nu krijg ik doodleuk een informatief mailtje met daarin een incasso dat ik 50 EUR moet betalen voor m'n dalurenabbonement wat ik al een hele tijd niet heb. Vrij apart, wens dan ook niet te betalen en eindelijk mijn 3 kwart jaar waar ik nog recht op heb alsnog per onmiddellijke ingang in te laten gaan!!!
Reputatie 7
Badge +4
Het Dalvoordeelabonnement is een jaar lang geldig nadat u het heeft afgesloten. Het wordt nooit onderbroken, hooguit heeft een ander abonnement prioriteit. Is het jaar om, dan heeft u geen recht meer.
Hoi ArjenvS, welkom op het NS Serviceforum!

Het komt er dus op neer dat jij in de veronderstelling was geen Dal Voordeel abonnement meer te hebben echter je krijgt nu wel een mail dat het Dal Voordeel abonnement wordt verlengd. Je kunt hierover even contact opnemen met NS Klantenservice via een van deze kanalen om het abonnement te laten beëindigen.
Hoi ArjenvS, welkom op het NS Serviceforum!

Het komt er dus op neer dat jij in de veronderstelling was geen Dal Voordeel abonnement meer te hebben echter je krijgt nu wel een mail dat het Dal Voordeel abonnement wordt verlengd. Je kunt hierover even contact opnemen met NS Klantenservice via een van deze kanalen om het abonnement te laten beëindigen.


Het komt erop neer dat ik er wel recht op heb. Een jaar gratis als ex-student, deze had ik nog niet bereikt. Bij lange na niet. En nu wordt hij stilzwijgend verlengd. Dit terwijl ik er al meerdere malen contact over heb gehad dat ik de afgelopen maanden geen daluren abonnement heb gehad. Dit terwijl dit wel zo zou moeten zijn. Hier heb ik meerdere keren over gemaild. Nogmaals: ik krijg elke keer een bevestiging dat mijn vraag in behandeling wordt genomen. Merk er weinig van. Word constant van het kastje naar de muur gestuurd. In dit geval nu door jou. 'Neem contact op met de klantenservice', dit heb ik in het verleden zoals hierboven en in mijn eerdere bericht hier beschreven, al meerdere malen gedaan. Wanneer word ik nu is echt geholpen en serieus genomen als klant?
De fout is volgens mij jouw aanname dat je dalvoordeel abonnement opgeschort zou worden bij het aanschaffen van de businesskaart. Dit is niet zo, je abonnement is gewoon door blijven lopen (het is niet mogelijk deze in het eerste jaar op te zeggen). Er is dus geen recht voor jou om nog gratis een dalvoordeel abonnement te hebben.

Je hebt nu dus de keuze om het dalvoordeelabonnement te verlengen (en daarvoor te betalen) of deze op te zeggen. Indien je je dalvoordeel abonnement wil opzeggen kan je daarvoor contact opnemen met de klantenservice.

Reageer