Skip to main content

Mijn kaart is door NS vervangen op 6  augustus en de oude kaart vervalt op 22 september. Aangezien ik naast flex voor de bus met saldo werk wilde ik het saldo terug en het automatisch opladen uitzetten. Dit schijnt beide niet te kunnen.OV-chipkaart adviseerde om de kaart als verloren op te geven. Zelfs dan blijft de kaart gewoon geldig en is het automatisch oplasden niet te stoppen. Dat kan volgens de ovchip helpdesk  niet omdat de kaart door de ns vervangen is. Je krijgt gewoon bericht dat het saldo teruggestort is en de kaart geblokkeerd is, maar dat is dus helemaal niet zo.  Wat je ook doet de vervangen kaart blijft blijft gewoon actief tot de verval datum. Mijn saldo kan dus pas na 2 maanden terug. En het actief blijven zonder blokkeren bij verloren opgeven lijkt mij wel een risico.

Is hier wat aan te doen?  

Goedenavond peterbis, Welkom op de NS Community!

Naar mijn weten kan je op elk gewenst moment het saldo terug vragen van jouw OV-chipkaart via de website van OV-chipkaart. Saldo terugvragen - OV-chipkaart.nl. Als je de OV-chipkaart blokkeert wordt het automatisch opladen voor die OV-chipkaart ook beëindigd. Kaart blokkeren en vervangen - OV-chipkaart.nl.


Mijn kaart is enkele maanden geleden automatisch door NS vernieuwd en ik ervoer toen hetzelfde: niet het saldo zelf nog terug kunnen vragen. Het werd kort na de verkoopdatum vanzelf teruggestort.


Je zou het bij een balie kunnen proberen (dat lukte @iMark een jaartje of wat terug zelfs nog op de laatste dag van geldigheid), of anders de huidige kaart blijven gebruiken tot de einddatum. Het resterende saldo op de einddatum wordt daarna automatisch uitbetaald.

Om saldo bij een balie terug te laten betalen (of overzetten op je nieuwe kaart) moet automatisch opladen op de oude (nog geldige) kaart wel uitgezet worden, maar dat lukt dus niet (meer)? Dan zou dat misschien ook bij een balie geregeld kunnen worden.


Je kunt toch ook tot aan de verloopdatum de bijna verlopen kaart blijven gebruiken en dus ook het saldo wat erop staat om pas na de verloopdatum de nieuwe kaart in gebruik te nemen? Dan heb je niet op 2 kaarten saldo staan. 


Melissa,  dat kan dus niet elke aanvraag wordt afgekeurd omdat de kaart vernieuwd wordt. Met als verloren opgeven krijg je wel bericht dat de kaart binnen een dag geblokkeerd wordt en het saldo binnen 15 dagen teruggestort wordt. Alleen dat gebeurd niet en de kaart is ook niet geblokkeerd. WAt dus als gevolg heeft dat wanneer je de kaart echt verliest je hem ook niet kan blokkeren en de kans is groot dat dat bij diefstal ook neit gebeurdt. Zlefs automatisch opladen kan je wel uitzetten en vervolgens krijg je mail dat  de aanvraag afgekeurd is en het geld wat er nog op stond alvast teruggestort is. Dat laatste gebeurd ook niet.In mijn geval is het lastig dat voor de vervaldatum mijn buskorting abonnenment vervangen moet worden op de neiuwe kaart en die werkt met saldo. Samengevat welke actie je ook doet en die lijkt te werken wordt door het systeem uitgevoerd. oorzaal volgens ov-chip helpdesk dat de kaart door ns vervangen is.


Op het moment dat je met de nieuwe kaart incheckt dan worden als de kaart via kaartvernieuwing vervangen is de abonnementen op de oude kaart ongeldig. Automatisch opladen zal dan stoppen en het saldo teruggestort.


Op het moment dat je met de nieuwe kaart incheckt dan worden als de kaart via kaartvernieuwing vervangen is de abonnementen op de oude kaart ongeldig. Automatisch opladen zal dan stoppen en het saldo teruggestort.

Dat is niet waar, maar als op de nieuwe kaart Reizen op Rekening Bus Tram Metro staat moet dat wel (door NS Klantenservice) uitgezet worden om je busabonnement (op saldo) te laten werken.

Automatisch opladen voor de kaart kan je (indien nodig) weer aan zetten via ov-chipkaart.nl

Het saldo van de oude kaart krijg je terug na blokkeren of (automatisch) na de einddatum.


De producten van de oude kaart worden overgezet. Als Reizen op Rekening BTM niet meer op de oude kaart stond, zal dat ook niet op de nieuwe kaart staan. Ook automatisch opladen wordt overgezet en hoeft niet opnieuw te worden aangevraagd.


Reageer