beantwoord

samenreiskorting

  • 25 April 2022
  • 3 reacties
  • 233 Bekeken

Hallo,

 

Ik ben een student en ik reis met mijn studentenov 100% gratis doordeweeks. Nu wil ik iemand mee laten reizen voor 40% korting. Ik heb tickets al opgehaald als PDf bestand.ik lees nu via forum dat reizigers die een Ns flex abbonnement hebben samenreiskorting moeten ophalen via automaat. Klopt dit?

 

Ik heb e tickets als pdf en ik weet niet of je e-tickets per se moet uitprinten? Of niet? Daarnaast als je ns flex hebt moet je ze per se ophalen uit automaat, en stel dat je geen NS flex hebt. Ik weet nu even niet of mijn vriendin ns flex heeft. Hoe moet je samenreiskorting ophalen/gebruiken. Mijn vriendin heeft geen ns account.

Ik vind website een beetje vaag. Misschien kan iemand mij helpen?

 

Dankjewel!

icon

Beste antwoord door Tochjo 25 April 2022, 17:35

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Er zijn verschillende manieren om van Samenreiskorting te profiteren. Reizen met een Samenreisticket, dat u gekocht hebt, is er één van. Dat kan iedereen doen: ongeacht of de persoon die meereist een eigen OV-chipkaart heeft of niet. Die hoeft namelijk niet gebruikt te worden. In dat geval kan de meereizende persoon eventuele gesloten poortjes passeren met de vierkante barcode op het ticket. Ze moet niet inchecken met haar OV-chipkaart.

Kortom, de persoon die met u meereist, kan zonder problemen het e-ticket gebruiken dat u gekocht hebt. Houdt u wel rekening met de daluren: met het gekochte e-ticket mag de persoon die met u meereist zich in de spitsuren niet in de trein bevinden.

Het e-ticket hoeft niet te worden afgedrukt. Tonen op een scherm kan ook. Dat kan vervolgens zowel in de NS app als in een pdf-lezer.

(Voor de volledigheid: iemand met NS Flex kan ook met Samenreiskorting met iemand meereizen door dit in de app aan te zetten. Met NS Flex is het laden van Samenreiskorting bij de kaartautomaat juist niet mogelijk. Dat kan iemand alleen doen die een eigen OV-chipkaart zonder NS Flex heeft.)

Goedemiddag LotusCabrio en welkom bij de NS Community!

Samenreiskorting kan op verschillende manieren gebruikt worden. Iemand die NS Flex heeft, kan via de NS App of een Mijn NS account de samenreiskorting activeren en dan reizen met de OV-chipkaart. Iemand die geen NS Flex heeft, zal Samenreiskorting op de kaart moeten zetten bij een kaartautoamat.

Bovenstaande is echter niet per se noodzakelijk. Er kan ook gebruik gemaakt worden van het Samenreiskorting e-ticket, ook al heeft iemand een OV-chipkaart, met of zonder NS Flex. Je kunt dus gewoon de medereiziger laten reizen met het E-ticket.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je vriendin een ov-chipkaart heeft dan hoef je geen e-ticket met korting te kopen, en kan ze:

  • Zonder NS Flex: Samenreiskorting laden bij een kaartautomaat op het station (en minimaal 6 euro saldo op haar kaart hebben om in te kunnen checken).
  • Met NS Flex: Samenreiskorting aan zetten in de NS app of Mijn NS

Het voordeel van reizen op een ov-chipkaart is dat ze buiten de spits met korting kan inchecken en dan in de spits gewoon mee mag blijven reizen.

Reageer