Streng beleid niet inchecken studenten OV

  • 7 February 2024
  • 11 reacties
  • 520 Bekeken

Afgelopen week in alle haast vergeten om in te checken op station Den Bosch. Is mij nog nooit overkomen en ik schaamde me dood toen de conducteur die kwam controleren zei dat ik niet was ingecheckt. Ik zei gelijk: oh, maar ik heb gewoon een studenten OV. Dat kon hij zien, maar maakte niet uit en er werd meteen een boete uitgeschreven van zo’n 60 euro inclusief reiskosten. 
Gelijk contact gezocht met de klantenservice. Zij konden de boete gelukkig kwijtschelden. Wel werd verteld dat ze dit maar 1 keer kunnen doen! Want een studenten ov is pas geldig als je ermee incheckt. Wat een streng beleid! 
Waarom zou je als iemand die gratis kan reizen expres niet inchecken? Dit gaat nu over een studenten Ov, maar geldt het zelfde voor iemand die honderden euro’s voor een abonnement betaald om gratis te reizen en dan ook eens vergeet in te checken?? 
Kan dit beleid niet wat worden versoepelt? Of stel ik me aan en moet ik gewoon extra goed opletten of ik wel heb ingecheckt?

🚂🚃🚃🚃🚃🚃


11 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie ook dit topic op deze community en dan vooral de link van iMark op pagina één.

 

 


Kan dit beleid niet wat worden versoepelt? Of stel ik me aan en moet ik gewoon extra goed opletten of ik wel heb ingecheckt?

🚂🚃🚃🚃🚃🚃

Lijkt me hoogst onverstandig want dan wordt het een zootje. De volgende stap is dan dat studenten "vergeten" in te checken op de tijden dat ze niet gratis reizen, dat kun je immers ook "vergeten" 

Ik snap niet waarom studenten zo ongedisciplineerd zijn dat ze zich niet gewoon aan regels kunnen houden. Met die mentaliteit kun je in een bedrijf later ook niet aankomen.

Reputatie 7
Badge +1


Kan dit beleid niet wat worden versoepelt? Of stel ik me aan en moet ik gewoon extra goed opletten of ik wel heb ingecheckt?

🚂🚃🚃🚃🚃🚃

Lijkt me hoogst onverstandig want dan wordt het een zootje. De volgende stap is dan dat studenten "vergeten" in te checken op de tijden dat ze niet gratis reizen, dat kun je immers ook "vergeten" 

Ik snap niet waarom studenten zo ongedisciplineerd zijn dat ze zich niet gewoon aan regels kunnen houden.

Allemaal leuk lief en aardig, maar NS schrijft zelf op hun pagina's dit. Dus in dit geval lijkt mij zowel de conducteur als de klantenservice in de fout te zijn gegaan. Deze discussie is overigens al vele malen op dit forum gevoerd en diegene met vrij reizen zijn tot op heden altijd in het gelijk gesteld.

 

Geen boete bij vrij reizen

02 april 2015

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

“Als het per ongeluk toch eens voorkomt, dan maken wij daar onze excuses voor
en corrigeren wij de boete (dat heet de coulanceregeling). Wij zijn blij met
alle reizigers maar als je vrij reizen hebt dan is dit heel simpel, zij hebben
al betaald”. 

Hoe werkt het bij NS?

In principe checkt iedereen in en uit in het OV. Maar als een vaste klant met
een vrij reizen abonnement een keer vergeten is om op zo’n vrije reisdag in te
checken, dan kan de conducteur dit zien. In de instructie van onze medewerkers
staat dat reizigers hier dan op gewezen worden, en nooit een boete krijgen – ze
hebben immers betaald voor hun reis. Wij wijzen reizigers erop dat het
verstandig is om altijd in en uit te checken. Alleen dan kun je aanspraak maken
op onze regeling Geld Terug Bij Vertraging. Ook voorkomt het gedoe wanneer je
aankomt op een station waar alle poortjes dicht zijn. Het inchecken is ook
gewoon wettelijk verplicht, maar we zijn daar coulant in voor onze vaste
klanten.

Waarom is er dan toch verwarring?

Nederland kent verschillende openbaarvervoersbedrijven. Op dit moment is het nog
zo dat verschillende bedrijven dit verschillend geregeld hebben. En er zijn ook
veel verschillende abonnementen en vormen om te betalen voor je reis. De regels
bij NS zijn duidelijk: mensen met een vast vrij reizen abonnement krijgen op een
volledig afgekochte dag nooit een boete.

Voor welke vrij reizen abonnementen geldt dit, en wanneer?


Nogmaals, inchecken is altijd verplicht. Ben je het toch vergeten? In de
volgende situaties zijn we bij NS coulant:

  1.  
  2. Vrij reizen: Bij Altijd Vrij krijg je nooit een boete. Ook bij een OV Vrij
    en Trein Vrij abonnement krijg je nooit een boete als je vergeten bent om in te
    checken. Ook bij een Kids Vrij abonnement krijg je bij meereizen nooit een
    boete. Voor een weekend Vrij abonnement geldt dat je geen boete krijgt op
    zaterdag en zondag (op vrijdag en doordeweeks dus gewoon inchecken). Bij een Dal
    Vrij abonnement krijg je op zaterdag en zondag geen boete (doordeweeks altijd
    inchecken omdat we anders niet kunnen weten waar je bent ingestapt en hoe laat).
  3. Ov-studentenkaart: Op een volledig afgekochte dag krijg je nooit een boete.
    Op wisseldagen moet gewoon ingecheckt worden.


     

Altijd inchecken!

Voor NS-businesscard en traject Vrij-abonnementen geldt dat je altijd moet
inchecken, omdat je op rekening reist en we anders niet kunnen weten waar je
bent ingestapt of uitstapt. Ook Keuzedagen zijn vrij en betaald, maar moeten met
een check-in/out altijd gevalideerd worden op datum.

@Henkpeetersen

De OV-studentenkaart is geen NS-product. Verder speelt dat het bedrag dat Onderwijs betaalt afhangt van het gebruik van de kaart en dat vereist registratie van dat gebruik.

Reputatie 7
Badge +1

De OV-studentenkaart is geen NS-product.

Dat is niet relevant als NS zelf schrijft dat ze onder bepaalde voorwaarden geen boetes zullen uitdelen aan houders ervan.

De OV-studentenkaart is geen NS-product.

Dat is niet relevant als NS zelf schrijft dat ze onder bepaalde voorwaarden geen boetes zullen uitdelen aan houders ervan.

Dat gaat over NS-producten. Maar goed, jij probeert de boel wel vaker te verzieken door grijs- en zwartrijden te stimuleren..

Reputatie 7
Badge +3

In het persbericht van NS staat letterlijk:
Ov-studentenkaart: Op een volledig afgekochte dag krijg je nooit een boete.

 

De vraag is alleen met welk abonnement (week of weekend) en op welke dag IntercityMaterieel een boete kreeg. Veel dagen zijn niet volledig afgekocht.

Reputatie 7
Badge +1

@mrfreeze : Daar heb je wel een sterk punt. Lijkt er inderdaad op dat hij die dag met 40% korting reisde. Ja dan gaat het verhaal niet op. Kan natuurlijk ook zo zijn dat de conducteur erg dwars was en ook voor het traject een onterechte boete heeft uitgeschreven. @IntercityMaterieel is de enige die hier duidelijkheid in kan verschaffen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar goed, jij probeert de boel wel vaker te verzieken door grijs- en zwartrijden te stimuleren..

Ik zou het op prijs stellen als we gewoon inhoudelijk kunnen discussiëren en vage beschuldigingen achterwege kunnen worden gelaten.

Reputatie 7
Badge +3

Feit blijft dat er altijd in/uitgecheckt moet worden en dat een boete bij vergeten incheck 1x per jaar teruggevraagd kan worden.

Uit dat er een ritprijs naast de boete berekend werd lijkt dat er op dat moment geen sprake was van vrij reizen.

 

Badge +3

Feit blijft dat er altijd in/uitgecheckt moet worden en dat een boete bij vergeten incheck 1x per jaar teruggevraagd kan worden.

Uit dat er een ritprijs naast de boete berekend werd lijkt dat er op dat moment geen sprake was van vrij reizen.

Een UvB bij reizen op saldo zonder incheck bestaat altijd uit de ritprijs + 50 euro, bij onterecht 1e klas reizen (mét incheck) uit het verschil tussen 2e en 1e klas + 50 euro.

Tijdens een vrij reizen periode (doordeweeks met een studenten ‘week-ov’) mag er geen UvB uitgeschreven worden.

Een studenten ‘weekend-ov’ is geldig van vrijdag 12:00 tot maandag 04:00 dus als je op vrijdagavond gecontroleerd wordt zou een boete ook niet logisch zijn (al is het strikt genomen geen 100% afgekochte reisdag).

‘Ik heb gewoon een studenten OV’ doet me vermoeden dat TS vrij zou reizen, maar een conducteur is tegengekomen die zijn dag niet had, of die niet weet dat er helemaal geen UvB uitgeschreven mag worden. Overigens is een gemiste incheck in Den Bosch geen boze opzet, want daar zijn geen poortjes.

Hoe dan ook, het is opgelost via de Klantenservice.

Reageer