beantwoord

Ten onrechte geld afgescheven van OV chip


Reputatie 1

Ik heb in Lochem een klassewissel naar 2e klasse ongedaan gemaakt. Dat kon alleen met een incheckpaal van Ariva. Maar NS snapt het niet: na overstap in Apeldoorn (netjes ‘overgecheckt naar NS) rekent NS mij de volledige ritpris tweede klasse Lochem-Amersfoort, terwijl ik een weekend vrij 1e klas abo heb.

Ik kan echt nergens vinden hoe ik mijn geld terug kan krijgen, het gaat alleen on vergeten in/uitcheck of vergeten kaart…

06-05-2022
vrijdag
Check-uit   Trein - NS  
21:09   Amersfoort Centraal
Check-in:   Apeldoorn
Product:   Tijd. Klwissel vol tarief (1e Kl) (1e klas)
€ 4,80   terug van instaptarief
€ 15,20
icon

Beste antwoord door Daniel 19 May 2022, 12:37

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoe laat was jouw 1e incheck vrijdag? Bij flex telt de 1e incheck voor de hele reis, ook als je in de daluren van vervoerder wissselt.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat hier niet om Flex.

Je kunt dit het beste even voorleggen aan de klanteNService per telefoon, chat, Twitter of Facebook.

Overigens is € 15,20 de prijs voor 1e klas Apeldoorn-Amersfoort, maar daar wordt het niet logischer van, aangezien je Weekend Vrij 1e klas hebt. Ben wel benieuwd wat er nog meer in de reishistorie staat m.b.t. de klassewissel(s) en het stuk Lochem - Apeldoorn.

Maar waarom zou je een klassewissel doen als je een 1e klas weekend vrij hebt waarmee je dus ook gewoon zonder klassewissel 2e klas mag reizen ?

Reputatie 7
Badge

Omdat je het prijsverschil terug krijgt of zo?

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat hier niet om Flex.

Je kunt dit het beste even voorleggen aan de klanteNService per telefoon, chat, Twitter of Facebook.

Overigens is € 15,20 de prijs voor 1e klas Apeldoorn-Amersfoort, maar daar wordt het niet logischer van, aangezien je Weekend Vrij 1e klas hebt. Ben wel benieuwd wat er nog meer in de reishistorie staat m.b.t. de klassewissel(s) en het stuk Lochem - Apeldoorn.

Hoe weet je dat het niet om flex gaat? Weekend Vrij is er niet meer als saldo abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe weet je dat het niet om flex gaat? Weekend Vrij is er niet meer als saldo abonnement.

Bij Flex wordt er toch niet meer gerekend met instaptarieven waar je vervolgens weer een deel van terug krijgt?

Badge +3

Klopt, dit is een overzicht van OV-chipkaart (zie de regel ‘terug van instaptarief’) en daar staan bij Flex geen prijzen bij.

Afgezien van het feit dat er 1e klas is berekend betwijfel ik of je wel Weekend Vrij hebt, want het instaptarief is 20 euro en dat zou bij een abonnement op saldo 10 euro moeten zijn.

Is je kaart (recent) vernieuwd of vervangen? Kijk in ieder geval even bij https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm hoe het zit met je Weekend Vrij.

Grote kans ook dat de tijdelijke Klassewissel bij een Arriva automaat roet in het eten gooit, en je (vrij reizen) abonnement ‘overruled’ heeft. Bij Flex gebeurt iets soortgelijks met Samenreiskorting, je reist dan ineens op saldo.

Een Klassewissel bij Weekend Vrij naar 1e klas op werkdagen (daluren) kost 9 euro, en kan je niet ongedaan maken.

Tip: Als iets bij een NS automaat niet kan, ga het dan niet bij een Arriva automaat toch proberen.

Reputatie 1

Maar waarom zou je een klassewissel doen als je een 1e klas weekend vrij hebt waarmee je dus ook gewoon zonder klassewissel 2e klas mag reizen ?

Heenreis: 10:00 Amersfoort klassewissel naar 2; terugreis vanaf Lochem wilde ik weer 1e klas zitten (waar ik ook recht op heb na 18:30 op vrijdag). Maar dart had ik dus beter in Zutphen (NS paal) kunnen doen.

Reputatie 1

Een Klassewissel bij Weekend Vrij naar 1e klas op werkdagen (daluren) kost 6 euro, en kan je niet ongedaan maken.

Tip: Als iets bij een NS automaat niet kan, ga het dan niet bij een Arriva automaat toch proberen.

Onzin! Ik doe dit heel vaak, aan een NS paal kan ik gewoon terug naar 1 zetten na 18:30 op vrijdag. Niks aan het handje. Maar aan een niet-ns paal gaat het dus mis. WAT een gedoe toch die verschillende palen. En ik heb GEEN FLEX maar gewoon op saldo weekeind vrij EERSTE klasse.

Ik ga wel eens chatten met NS klantenservice, als je daar na een uur doorheen bent wordt je in ieder geval altijd netjes geholpen.

Reputatie 7
Badge +2

Met WeekendVrij 1e klas op saldo (heb ik zelf ook) hoef je niks terug te zetten op vrijdag. Als je na 18.30 incheckt reis je automatisch op 1e klas.

Bij NS zie je dat dan ook gelijk op poortjes en paaltjes staan, bij Arriva is het wat verwarrend omdat die de klassewissel die je 's ochtends gebruikt hebt blijven tonen.

Als ik je bericht goed lees heb jij nu fysiek een klassewissel naar 1e bij de automaat geladen en daarna ingecheckt? Waarschijnlijk is daarmee een product met hogere prioriteit dan WeekendVrij op je kaart beland. Volgende keer dus niet proberen weer een klassewissel naar 1e te doen, maar gewoon inchecken. Dan spreekt je kaart vanzelf je vrij reizen aan.

Of het dan bij controle bij Arriva mis gaat weet ik niet. De laatste keer dat ik een Arriva/NS reis op vrijdagavond maakte ben ik niet gecontroleerd.

Badge +3

Onzin! Ik doe dit heel vaak, aan een NS paal kan ik gewoon terug naar 1 zetten na 18:30 op vrijdag. Niks aan het handje. Maar aan een niet-ns paal gaat het dus mis. WAT een gedoe toch die verschillende palen. En ik heb GEEN FLEX maar gewoon op saldo weekeind vrij EERSTE klasse.

Dan vergeet wat ik zei over Flex (daarbij gaat het ook fout als je iets bij een Arriva automaat doet), en over ‘niet proberen bij Arriva als het bij NS niet lukt’ telt ook niet, want Lochem heeft geen NS apparaten.

Het lijkt er inderdaad op dat je 1e klas reizen geactiveerd hebt bij Arriva, en je vervolgens reist zonder enige korting.

Maar NS snapt het niet: na overstap in Apeldoorn (netjes ‘overgecheckt naar NS) rekent NS mij de volledige ritpris tweede klasse Lochem-Amersfoort

Nee, dat is de 1e klas ritprijs Apeldoorn - Amersfoort. 2e klas Lochem - Amersfoort kost € 16,76 (of € 24,35 als je via Hengelo reist maar dat is niet het geval).

Het getoonde product klopt ook niet, dat zou NS Weekend Vrij (op saldo) moeten zijn, ongeacht het tijdstip.

En voor zover je saldo (instaptarief) nodig hebt, is dat bij Weekend Vrij 10 euro (op vrijdag na 18:30 nul euro), geen 20 euro zoals nu berekend is.

Hoop dat de Klantenservice (van NS of Arriva) je kunnen helpen. Denk dat je bij NS de meeste kans hebt, omdat je saldo daar (onterecht) naartoe is gegaan.

Reputatie 1

Met WeekendVrij 1e klas op saldo (heb ik zelf ook) hoef je niks terug te zetten op vrijdag. Als je na 18.30 incheckt reis je automatisch op 1e klas.

 

Oh, bedankt voor de tip! Wist ik niet, weer wat geleerd.

Reputatie 1

Helaas, de klantenservice kan NIETS met mijn verhaal. “Wij kunnen uw reishistorie niet inzien omdat u niet bij NS bent ingecheckt”. Maar het leeuwendeel van de reis is wel bij NS gedaan. Ik werd verwezen naar de chat, maar die doet niets. Na 20 minuten een reactie, moest wat gegevens invullen en vervolgens weel 10 minuten niks. “Ja het is erg druk”. Na 20 minuten “Mijn shift zit erop. Het kan even duren voor een collega het overneemt”. Pffffff… dat werkt dus ook niet. Ik heb GEEN idee waar ik nu terecht moet.

Wat is dat bos met verschillende vervoerders toch ontzettend dramatisch geregeld.

 

Badge +3

Volhouden, of hopen dat een moderator je via een privébericht wil helpen. Het is inderdaad een uitzonderlijke situatie.

Wat moest je eigenlijk betalen voor je rit van Lochem tot de overstap in Apeldoorn, of werd daar gewoon je Weekend Vrij aangesproken? (Deze kan NS niet inzien omdat je op saldo reist).

Reputatie 6

Hey swinden. Zou je contact met me op willen zoeken via een privé bericht? Dan gaan we daar kijken wat mogelijk is. 

Badge +3

Nog even deze erbij

Voor een rit 1e klas van Apeldoorn naar Amersfoort mag er nooit € 15,20 van je saldo afgeschreven worden want je kwam uit Lochem Zutphen, dus langeafstandskorting.

Bij reizen op saldo kan NS de rit met Blauwnet helaas niet zien, maar daar heb je het OV-chipkaart overzicht voor. 😅

Reputatie 1

 

Reputatie 1

Ik heb al een privebericht naar ‘Daniel NS’ gestuurd.

De chat functie is ook niet handig, omdat er soms een half uur niet wordt gereageerd en dan ineens een vraag. De mail lijkt me bij complexe zaken toch een stuk handiger, maar he-le-maal NIEMAND kan mij hierover wat vertellen. Gelukkig is deze community er nog, anders was ik bij Kassa of Radar beland…..

 

Nog iets: ik krijg mijn herinneringsmails voor deze community op een oud, bijna vervallen mailadres maar in mijn profiel kan ik nergens vinden waar ik het mailadres kan wijzigen.

Het e-mailadres wordt bepaald wanneer je je aanmeld bij de Community en is afhankelijk via welke route je dat doet. Deze kun je inderdaad niet zelf wijzigen, maar dat kan mijn collega direct voor je doen als hij de situatie verder oppakt. Stuur in het privébericht ook meteen naar welk e-mailadres je het zou willen wijzigen.

Overigens is het bij onze Klantenservicekanalen vrij druk de laatste tijd, dus een reactie kan inderdaad even duren. Een e-mailadres of contactoformulier hebben we niet meer.

Reputatie 7
Badge +2

Aan de screenshots van swinden is duidelijk te zien dat hij zelf het probleem veroorzaakt heeft door een klassewissel te laden op zijn kaart. Daardoor staat er een product op wat meer prioriteit heeft dan zijn WeekendVrij.

Opvallend is wel dat dit alleen bij NS een probleem oplevert. Bij Arriva wordt zoals in het screenshot toont wel de klassewissel aangesproken, maar reis je toch gewoon op je WeekendVrij want er wordt geen saldo afgeschreven. Dat verklaart overigens wel waarom er geen langeafstandskorting gerekend wordt.

Badge +3

Precies dat inderdaad, maar het probleem zou eigenlijk helemaal niet moeten voorkomen dus dat is in dit geval de schuld van NS, die niet eens kijken naar de Arriva rit van Zutphen naar Apeldoorn.

Dat Arriva/CCV apparaten de optie bieden voor een wissel naar 1e klas voltarief (voor reizen in de spits) is in principe niet fout, maar als je dat op een vrijdagavond doet is dat nogal overbodig bij Weekend Vrij 1e klas.

Als je dat bij NS zou proberen denk ik niet dat het lukt (wordt niet getoond). Bij 2e klas Weekend Vrij (op saldo) kan het wel, maar kost dan 9 euro (vrijdagavond) of 5 euro op zaterdag/zondag.

Reputatie 6

Ik heb na privécontact met swinden de kosten vergoed. Daniel heeft ook al aangegeven wat de oorzaak hier is geweest, maar zoals Robert B aangeeft had dit alsnog niet moeten gebeuren. Ik heb hier dan ook nog een melding voor doorgezet zodat hier naar gekeken gaat worden.

Reputatie 1

Klopt! Heb het geld netjes ontvangen, waarvoor mijn dank!

Reageer