Translink en NS? | NS Community
beantwoord

Translink en NS?


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Vandaag een brief gekregen van OV-chipkaart dat mijn OV-chipkaart 12 oktober verloopt. Weet men daar niet dat ik op 30 juli van NS het verzoek heb gekregen om voor 22 augustus een nieuwe foto te uploaden en dat ik dat tijdig heb gedaan? Ik bevestigd heb gekregen dat die in goede orde is aangekomen. NS heeft toegezegd dat dat ik tijdig een nieuwe OV-chipkaart ontvang.

Ik vind dit verwarrende communicatie. Wat gaat NS doen om dit proces in samenspraak met TLS te stroomlijnen?

icon

Beste antwoord door Rueben NS 25 September 2020, 18:14

Bekijk origineel

114 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als afronding van mijn kaartvernieuwing nog de melding dat ik op de laatste dag van de geldigheid van de oude kaart het saldo bij een balie op station Hilversum heb laten overzetten. 

Het dossier is in ieder geval bij TLS administratief afgesloten door deze verheugende melding:

Waarbij het dan weer jammer is dat de achter de saldomelding van €0,00 dan weer niet de datum 12-10-2020 16:14 staat. Maar dat laatste staat wel op de pagina.

Ik hoop dat NS en Translink dit proces snel weer in de greep gaan krijgen. Het is eigenlijk te gek voor woorden hoeveel tijd en moeite ik heb moeten steken in iets onbenulligs als het vernieuwen van een OV-chipkaart. 

Ik ben benieuwd of er nog iets gedaan gaat worden om het hele proces van kaartvernieuwing bij NS weg te halen. NS was in dit geval de verstorende factor en bleek niet in staat de door NS zelf veroorzaakte problemen op te lossen. Dat laatste vind ik zo volslagen idioot dat ik er nog steeds geen woorden voor heb.

Omdat ik de komende tijd weer regelmatig met de trein ga reizen heb ik automatisch opladen  aangezet voor mijn nieuwe kaart. Dat is een stuk eenvoudiger dan de laatste keer dat ik dat gedaan heb. Een fluitje van een cent tegenwoordig. Oftewel een cent met iDeal overmaken ter verificatie.

Badge +3

Die datum is volgens mij de laatste in/uitcheck of oplaadtransactie (of in ieder geval wanneer de kaart voor het laatst ‘gebruikt/gezien’ is). Vreemd dat saldo uitbetalen daar niet onder valt, maar goed die kaart is toch verlopen en jij hebt je saldo terug (contant of op je IBAN of overgezet naar je nieuwe kaart bij een servicebalie).

En moet je automatisch opladen nog bevestigen bij een automaat of wordt dat meegenomen bij een eerstvolgende NS incheck?

Reputatie 7
Badge +3

Automatisch opladen moet nog een keer bevestigd worden bij een automaat. Dat komt morgen wanneer ik langs een automaat kom. Ik kan morgen nog een keer inchecken met het saldo dat ik heb laten overzetten. :grinning:

Badge +3

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.

Zomaar uit nieuwsgierigheid… Hoe is dat verlopen @Henk_NL?

Het hele pretpakket. Maar uiteindelijk is het (tegen onterecht extra kosten) gelukt. Maar dit moet echt beter. 

Reputatie 7

We zijn inmiddels twee jaar verder.

Ik krijg een mailtje van de Klantenservice OV-Chipkaart dat mijn OV-Chipkaart binnenkort verloopt en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Ik was in de veronderstelling dat die automatisch door NS werd toegestuurd, dus ben ik op dit een forum en op de site gaan kijken, of dat soms verandert is.

 Niet dus, blijkt maar weer eeNS dat de procesverbetering vergeten heeft 😂.

Reputatie 7
Badge +3

We zijn inmiddels twee jaar verder.

Ik krijg een mailtje van de Klantenservice OV-Chipkaart dat mijn OV-Chipkaart binnenkort verloopt en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Ik was in de veronderstelling dat die automatisch door NS werd toegestuurd, dus ben ik op dit een forum en op de site gaan kijken, of dat soms verandert is.

 Niet dus, blijkt maar weer eeNS dat de procesverbetering vergeten heeft 😂.

Als je een abonnement had ongeveer 2 maanden voor verloopdatum zou je automatisch een nieuwe kaart via NS moeten krijgen. Heb jij flex? Daar gaat het vakerbij mis. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar gelukkig heb je een account bij OV-chipkaart en is de kaart daar gekoppeld, waardoor je nu het mailtje kreeg ipv dat je er pas achter kwam op het moment dat de kaart al verlopen is.

Zie ook 

Deze problemen spelen al sinds afgelopen zomer. Wat er bij iMark gebeurde is anders dan nu, iMark ontving nog een mail om nieuwe een foto te sturen, zelfs dat gebeurt nu niet meer. 

Reputatie 7
Badge +3

Het beste zou natuurlijk zijn dat NS helemaal ophoepelt uit het bestelproces en dat iedereen rechtstreeks OV-chipkaart aan de slag kan.
Ik heb indertijd voorgesteld dat NS aan abonnementhouders een voucher kan aanleveren waarmee je dan de aanschaf van de nieuwe OV-chipkaart kunt betalen. 

Maar alles is beter dan de krakkemikkige bestelconstructies waarbij NS betrokken is.

Zouden we ooit nog meemaken dat de informatie uit dit topic zo verouderd is dat het gearchiveerd kan worden?

Reputatie 7
Badge +3

Zouden we ooit nog meemaken dat de informatie uit dit topic zo verouderd is dat het gearchiveerd kan worden?

Vast wel, want de OV-chipkaart wordt binnenkort vervangen door de nieuwe OV-pas, wat dan een mooie gelegendheid is om NS uit het bestelproces te halen. Misschien dat er daarom nu ook niet echt moeite wordt gedaan om het huidige probleem op te lossen. 

Deze (knullige) stap in het bestelproces is maar een klein onderdeel van het probleem dat al vanaf het begin speelt, en dat is dat een handjevol vervoerders eigen “branding” wil. In het begin wilde iedere vervoerder een eigen ontwerp kaart, eigen portaal, eigen … TransLink heeft dat aardig weten af te remmen, maar NS is een van de grote partijen die nog altijd haar eigen lijn wil doorvoeren. Dat kost handenvol geld, gedoe met heel veel extra software, koppelingen, zaken die niet werken…

 

Het hele idee van whitelabel-diensten vanuit Translink aan vervoerders moet afgelopen zijn. Alles omtrent de OVCP regel je bij TLS, punt. En als het dan inderdaad om kosten moet gaan en men kan dat echt niet wegautomatiseren (en dat is dan al beschamend), dan gaat men inderdaad maar vouchers aanbieden voor die kaartvernieuwingen. Mijn voorstel zou zijn dat TLS dat intern met vervoerders verrekend, men weet welke abonnementsproducten er op de kaart staan, men weet dat die abonnementen nog geldig zijn, dus de logic dat die kaartvernieuwing dan een interne kostenpost is, is makkelijk te maken.

 

Gaat niet gebeuren overigens, NS zal een eigen eilandje willen blijven zijn in het systeem. Ik zit er niet zo gedetailleerd meer in, hoeveel partijen doen dit nog meer zo uitgebreid?

Reputatie 7
Badge

Het hele idee van whitelabel-diensten vanuit Translink aan vervoerders moet afgelopen zijn. Alles omtrent de OVCP regel je bij TLS, punt.

Mag dat dan ook weer inclusief betalen zijn? Dus ook een einde aan die onzin van facturen van NS, in ieder geval voor reizen met andere vervoerders? Of mag dat in ieder geval een keuze zijn in plaats van afgedwongen voor vrijwel iedereen die een NS abonnement wil.

Natuurlijk, laat TLS eens “echt” een centrale backoffice maken en zijn, en daar ook je abonnementen regelen. Kan NS zich richten op andere dingen, genoeg software te fixen buiten OVCP om.

 

Het is werkelijk idioot hoe iedereen zijn eigen proces en software aan het ontwikkelen is om dezelfde (sub)set API’s van TLS heen. En dan maar gedoe over geen inzicht willen/mogen in elkaars geldstromen. Dat is nou net waar TLS voor is.

Badge +3

Verder hier of zo… 😥

 

Reageer