Gisteren om 16:27h ingecheckt (Dalvoordeel 1e klas, aftiktarief -10), twee uur later bij uitchecken zegt de paal "kan niet uitchecken wegens onvoldoende saldo". Kosten van de reis hadden 26,86 moeten zijn. Nu open status op de kaart. Ik dacht dat een negatief saldo automatisch tot aanvulling vanaf mijn bankrekening (met adequaat saldo) zou moeten leiden. Werkt dat anders tegenwoordig- heb ik iets gemist?
Het wordt automatisch aangevuld als u deze functie handmatig heeft aangezet. We raden dit altijd aan. Uw reis wordt dan betaald en de volgende dag krijgt u een mededeling dat er geld is afgeschreven van uw rekening. Op het moment dat de afschrijving plaats vindt, wordt er niet naar het saldo gekeken.
Ik ben bang dat u de functie automatisch betalen niet heeft aangezet.
Bij op saldo ovchipkaarten kun je bij www.ov-chipkaart.nl automatisch opwaarderen aanzetten. Heb je dat gedaan? Zoja, voor welk bedrag? Bij lange reizen is opwaarderen met €10 te weinig.
In dat geval wordt er weer een tientje afgeschreven net zo lang tot het verschuldigde bedrag is betaald. In dit geval drie keer. Het is dus niet nodig om 50 euro als vaste afschrijving te hanteren. Bij Flex bestaat dit probleem van onvoldoende saldo natuurlijk helemaal niet.
Het komt overigens regelmatig voor dat mensen een nieuwe chipkaart krijgen en dan vergeten deze functie aan te zetten op de wijze die
Het komt overigens regelmatig voor dat mensen een nieuwe chipkaart krijgen en dan vergeten deze functie aan te zetten op de wijze die
Bij een kaartvernieuwing gaat dat automatisch mits je het op de oude kaart had staan. Ik heb het althans nooit opnieuw aan hoeven zetten.
Ik weet niet of dat nog zo is want ik reis inmiddels al een tijd op rekening en had mijn instelling hiervoor eerder al lang niet aangepast, maar ooit ging dit wel mis als automatisch opwaarderen was ingesteld met een bedrag lager dan het toepasselijke instaptarief. €10 was dan dus alleen genoeg voor als je met korting reist en anders was €20 nodig.
Bij een kaartvernieuwing wel maar niet bij een nieuwe kaart bij een nieuw abonnement. Ik doe dat zelf altijd zo, dat levert een extra persoonlijke chipkaart op en als er eentje na een tijd is verlopen is dat dan geen probleem, en bovendien heb je een lege extra, wat soms van pas kan komen. Op die wijze heb ik er eentje met Dalvrij, een Dalvoordeel met elektronische keuzedagen, een Dalvoordeel met papieren keuzedagen en eentje reserve. Ik ben natuurlijk een wat meer fanatieke treinreiziger.
Bij reizen op saldo (inchecktarief €10) zou automatisch opladen mee moeten gaan bij een kaartvervanging (wegens verloren/gestolen/defect) of een kaartvernieuwing (wegens verlopen).
Als je dat op 10 euro per keer gezet hebt en er is bij het in/uikchecken meer nodig, dan wordt er gewoon meerdere keren 10 euro bij gezet. Kijk maar bij een kaartautomaat, Primera of bij ov-chipkaart met een Mijn OV-chip account.
De kosten voor het automatisch opladen (10 euro of een veelvoud daarvan) worden binnen 15 dagen van je rekening afgeschreven.
Het makkelijkst is om je kaartnummer even in te vullen op https://www.ov-chipkaart.nl want als automatisch opladen uit staat krijg je onderstaande melding:

Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.